غلامرضا موسوی معتقد است:سلیقه مردم را تلویزیون با تعداد بیننده ۶۰ میلیونیاش تعیین میکند، چرا گناه تغییر سلیقه مردم را به گردن سینما میاندازید؟! در حالی که فقط حدود دو میلیون سینما مخاطب ثابت دارد.
به گزارش سینماسینما، غلامرضا موسوی تهیهکننده و پخشکننده سینمای ایران در ارزیابی تغییر سلیقه مخاطبان سینما و استقبال از فیلمهای کمدی با بیان این مطلب گفت: بیشتر فیلمهای سینمایی که مورد استقبال مردم قرار گرفتند، استاندارد هستند و قاعدتا فیلم استاندارد تماشاچی را دچار بدسلیقگی نمیکند. باید علت این اتفاق را در جای دیگری جستجو کرد. هنرمند فیلمی را میسازد، خوب یا بد و حالا این تماشاچی است که برای دیدن فیلم مورد علاقهاش حق انتخاب دارد و باید برای آن پول بپردازد.
غلامرضا موسوی با تاکید بر اینکه سیستم ما مثل هرجای دیگری امکان دارد در وجه خاصی افراط یا تفریط داشته باشد بیان کرد: با توجه به اینکه تعداد سالنهای سینمایی در کشور بسیار کم است، فیلمسازها تلاش میکنند با توجه به شرایط، بازگشت سرمایهشان را تضمین کنند.
او با تاکید بر اینکه سینما یک هنر صنعت است، گفت: سینما زیر مجموعهای از هنر سرگرمیهاست و در شکلی قرار میگیرد که هنری، سرگرم کننده است.
تهیهکننده فیلم سینمایی «چهارشنبه خون به پا میشود» با اشاره به تفاوت سینما با دیگر انواع هنر، بیان کرد: تفاوتی سینما با دیگر هنرها در این است که چون صنعتی است، کمی گران است و چون گران است، تهیهکننده، کارگردان و بقیه عوامل متوجه این امر هستند که اگر بخواهند حرفهایشان را ادامه دهند باید حداقل و در بدترین شرایط هزینه فیلم را از فروش آن برگردانند. این امر باعث میشود که اگر سازندهای ژانری را دوست دارد ولی فروش خوبی ندارد، نسازد و به سراغ ساخت فیلمهایی برود که مورد استقبال مخاطبین است.
موسوی با اشاره به اینکه مردم دوست دارند بعد از دیدن فیلم احساس آرامش و یا مقداری نشاط داشته باشند، بیان کرد: مردم از فیلمهایی استقبال میکنند که برایشان جذاب و سرگرم کننده است، البته این جذابیت باید با یک حداقل استانداردی همراه باشد.
او افزود: به عقیده من در کنار استقبال از فیلمهای کمدی و طنز، در چند سال اخیر فیلمهای جدی و اجتماعی هم مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. به طور مثال فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در سال گذشته و «لانتوری» رضا درمیشیان فروش بالایی داشتند، این نشان از استقبال مردم از فیلمهای معمولی و غیر کمدی است.
موسوی با اشاره به فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله که با اقبال خوبی مواجه شده است، بیان کرد: درصد استقبال از فیلمهای کمدی به دلیل سهل الوصول بودن، جذاب بودن و اینکه باعث تمدد اعصاب میشود بیشتر است. اما از فیلمهای دیگر هم استقبال خوبی میشود.
تهیهکننده «من مادر هستم» با تاکید بر اینکه سیستم ما مثل هرجای دیگری امکان دارد در وجه خاصی افراط یا تفریط داشته باشد بیان کرد: با توجه به اینکه تعداد سالنهای سینمایی در کشور بسیار کم است، فیلمسازها تلاش میکنند با توجه به شرایط، بازگشت سرمایهشان را تضمین کنند.
او با اشاره به اینکه فیلم سازان به سمت ساخت فیلمهایی میروند که در عین سرگرم کردن، مثل فیلمهای اجتماعی بتواند با تماشاگر ارتباط بیشتری برقرار کند گفت: فیلمهای کمدی مثل فیلم «نهنگ عنبر»، از استاندارد خوبی برخوردار هستند. میتوان گفت بیشتر فیلمهایی که از فروش خوبی برخوردار بودند به غیر چند مورد استثنا همه استاندارد بوده و از کیفیت خوبی برخوردار هستند.
موسوی ویژگی فیلمهای استاندارد را اینگونه بیان کرد: فیلمهایی استاندارد هستند که از یک کارگردانی، فیلمنامه، ساخت و ترکیب مناسب و خوبی برخوردار باشند و بتواند با تماشاچی ارتباط خوب و قوی برقرار کند. این درحالی است که در سینما ایران فیلمهای کمدیای داشتهایم که چون نتوانستهاند با مخاطب ارتباط برقرار کنند، فروش خوبی نداشته و مورد اقبال عمومی قرار نگرفتند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «بغض» ضمن اشاره به اینکه فیلم یا استاندارد است و یا نیست و حالتی بین این دو وجود ندارد ادامه داد: عوام مردم به عنوان منتقد به سینما نمیروند بلکه برای سرگرمی است و البته که سرگرم شدن، حق مردم است. باید به این توجه کرد که هر رفت و آمدی حداقل چهار تا شش ساعت از وقت افراد را میگیرد. بنابر این میتوان گفت که سینما توانسته است بخش اعظم تفریحات و اوقات فراغت برخی از مردم را پُر کند.
او با بیان اینکه محدودیتی برای تعداد اکران فیلمهای کمدی در هر سال وجود ندارد، افزود: سینما هم مانند هر محصول فرهنگی دیگری است و نمیتوان گفت که چه تعداد فیلم از هر سبک و ژانری در هر سال یا هر دوره پخش شود. به طور مثال نمیتوان گفت که رمانهای اجتماعی یا پلیسی کمتر یا بیشتر چاپ شوند، در یک زمانی رمانهای فانتزی یا اجتماعی رواج پیدا میکنند و در زمانی دیگر سبکهای دیگر! سینما هم به همین شکل است و در دورههای مختلف ژانر خاصی رواج بیشتری پیدا میکند.
این تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه فیلم های سینمایی خوبی در شش ماهه دوم سال ۹۶ در نوبت اکران هستند، بیان کرد: در ادامه سال ۹۶ بعضی کارهای جدی خواهیم داشت که احتمال میدهیم با استقبال خوبی روبرو شوند و فقط فیلمهای کمدی نیستند که مورد اقبال عمومی قرار میگیرند.
موسوی در پایان صحبتهایش به تاثیر ساخت فیلمهای کودک و نوجوان و همچنین فیلمهای خانوادگی در سینمای کشور اشاره کرد و افزود: فیلمهایی که خانوادهها بتوانند با فرزنشان به تماشای آن بروند با فیلمی که فقط میتوانیم دو نفره و به قولی بدون بچهها برویم فرق دارند. به عقیده من اگر فیلم کودک و نوجوانی خوب ساخته شود، میتواند رکورد فروش فیلمهای کمدی را به سادگی بشکند، زیرا که برای دیدن این فیلم حداقل یک خانواده چهار نفره میتوانند به سینما بروند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- توضیحات رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران؛ چگونگی اکران نوروزی/ سینما به فیلم پرمخاطب نیاز دارد
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در چهار جشنواره بوسان، هلسینکی، کالیگاری و زوریخ
- «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ/ آغاز اکرانهای سراسری فیلم در سطح جهانی
- «قصیده گاو سفید» بهترین فیلم جشنواره درنو هیمات فیلم اتریش
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ خروج «قصیده گاو سفید» از جشنواره اورشلیم/ اعتراض کردیم
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ هشدار به سینماگران در زمینه قراردادهای کرونایی/ قبل از امضا دقت کنید
- غلامرضا موسوی از کن میگوید/ سطح فیلمهای جشنواره متوسط است/ کن کرونا را شکست داد
- انتقاد غلامرضا موسوی از فیلمهای شون پن و نانی مورتی/دریغ از یک فیلم خیلی خوب در کن!
- اکران قصیده گاو سفید در جشنواره فیلم برلین / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود