فرحبخش، تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران معتقد است با حضور روحانیون در سینما به عنوان تماشاگر و یا سوژه آثار، فاصله میان این گروه با مردم از بین خواهد رفت و سینما هم جای بهتری برای مخاطبین خواهد شد.
به گزارش سینما سینما و به نقل از فارس، محمدحسین فرحبخش، کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران پاسخ به این سوال که نشان دادن یک روحانی در آثار سینمایی و تلویزیونی چه چالشها و فرصتهایی در پی دارد، گفت: به نظر من حتی حضور فیزیکی روحانیون در سینما برای تماشای فیلم خوب است. به یاد دارم که در سال ۶۵ و جشنواره پنجم، آقای هاشمی رفسنجانی، در مراسم اختتامیه حرف بسیار جالب و خوبی زد و آن اینکه ما باید کاری کنیم که وقتی کسی می خواهد برای تماشای فیلم به سینما برود، وضو بگیرد و وارد سالن شود.
وی افزود: بنابراین من معتقدم که باید یک فرد روحانی با لباس روحانیتش به سینما بیاید و به تماشای فیلم بنشیند. باید اجازه بدهیم که این گروه به میان مردم آمده و با آنها یکی شوند، در این صورت در قاب سینما هم حضور بهتری خواهند داشت و وقتی یک روحانی به تصویر کشیده شود، کسی جبهه نمی گیرد و اتفاقات ناگواری نمی افتد.
فرحبخش تصریح کرد: در حال حاضر وقتی ما برای تماشای یک فیلم به سینما می رویم در آنجا هیچ یک از روحانیان را نمی بینیم و گاها هم اگر بیایند با لباس مبدل حضور می یابند که این بد است چرا که لباسی که ایشان به تن دارند لباس پیغمبر و لباس افتخار است و من مطمئنم که مردم هم از این موضوع استقبال می کنند و موضع درستی می گیرند.
کارگردان فیلم «آب نبات چوبی» افزود: از طرفی سوژه بودن این گروه در آثار سینمایی هم فوق العاده است و من نمیدانم که چرا باید برای این مسئله خط قرمزی داشته باشیم! روحانیت هم مثل من و شماست و ممکن است که کار خوب و یا بدی بکنند.
وی تاکید کرد: نباید برای هیچ گروهی قداست قائل شد، قداست فقط متعلق به امام زمان است و لاغیر، هیچ موجود حی و حاضری در آفرینش قداست ندارد مگر حجت بن الحسن روحی له الفداست که حاضر و ناظر بر زندگی ماست و تنها شخصی است که قداست دارد.
فرحبخش با تاکید بر اینکه قداست تنها مختص معصومین(ع) است، تصریح کرد: گرچه قداست برای هیچ کس نداریم اما این به این معنی نیست که میتوانیم حرمت ها را بشکنیم در حالی که تعریف این دو متفاوت است و وقتی که ما همه چیز را تبدیل به قداست می کنیم آن وقت با آثاری روبرو می شویم که امروز شاهد آن هستیم.
در انتها وی در پاسخ به این سوال که آیا گارد گروهی مانند پزشکان برای به تصویر درآمدن و نقد شدن بیشتر است یا روحانیت، گفت: کسی جرات پرداختن به روحانیون همچون پزشکان را ندارد چرا که در این صورت کارش با کرامالکاتبین است!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای فرحبخش/ درباره سینمای یک تهیهکننده
- واکنش سیدضیاء هاشمی به اظهارات فرحبخش درباره حقالعمل کار شدن تهیهکنندگان/ متهم کردن تهیهکنندگان خلاف اصول حرفهای است
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- روایت روزنامه جام جم از برخی نکات مثبت فیلمهای حسین فرح بخش
- حسین فرح بخش :مسئولان حوزه هنری را به فرمایشات مقام معظم رهبری ارجاع میدهم
- واکنش جالب روزنامه جام جم به اظهار نظرهای جنجالی یک تهیه کننده :منطق آقای فرحبخش هنوز هم همان منطق «بگم بگم» است!
- حضور حسین فرح بخش در جامعه مداحان وعذر خواهی از سوء تفاهم های به وجود آمده /تصویر
- واکنش فرح بخش به تبلیغ فیلمش در اینستاگرام وحید خزایی
- واکنش جالب فرح بخش به اکران فیلم های خارجی
- فرحبخش: فیلمنامه فیلم من، قبل از «۵۰ کیلو آلبالو» نوشته شده بود
- حسین فرح بخش: به جمشید هاشم پور تهمت اخلاقی زدند
- فرح بخش: رضاداد و ایلبیگی بدشان نمیآید زیر پای ایوبی را خالی کنند
- واکنش فیض الله عرب سرخی به اظهارات یک تهیه کننده سینما درباره شلاق زدن در دهه۶۰
- حسین فرح بخش: عطاران برای فیلم سالوادور پورسانت گرفت
- یادداشت های جشنواره/ روز نهم: دو فیلم متوسط و یک “چیز” دیگر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





