هادی محمدیان درباره نگارش فیلمنامه انیمیشن سینمایی «فیلشاه» که قرار است بزودی در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش درآید، گفت: نگارش فیلمنامه «فیلشاه» طی ۱۰ ماه در کارگاه فیلمنامه نویسی «هنر پویا» با مشورت از بهروز افخمی، هادی مقدم دوست و وحید امیرخانی به پایان رسید.
به گزارش سینماسینما، مدیر هنری گروه «هنرپویا» درخصوص مراحل شکل گیری فیلمنامه تازه ترین اثر این مجموعه بیان داشت: پس از اکران «شاهزاده روم» براساس برنامهریزیهای انجام شده، روند تشکیل کارگاه فیلمنامهنویسی گروه هنرپویا جدیتر پیگیری شد و بر همین اساس کارگاه فیلمنامه نویسی با حضور محمدباقر مفیدیکیا، محمدعلی رمضانپور و من ابتدا بر روی ایده و طرح اولیه «فیلشاه» کار کرد که نهایتا طرح اولیه «فیلشاه» در شورای محتوای گروه هنرپویا مورد تصویب قرار گرفت. اما با توجه به اهمیت فیلمنامه و تجربیاتی که گروه هنرپویا در اکران «شاهزاده روم» بدست آورده بود بنا شد تا طرح اولیه در کارگاه فیلمنامه نویسی مورد اصلاح و بازنویسی قرار گیرد.
وی افزود: باتوجه به اینکه در حدود ۶ ماه بر روی نگارش طرح نهایی زمان صرف کردیم، کار نگارش فیلمنامه با سرعت بیشتری پیش رفت و ما موفق شدیم فیلمنامه را در مدت ۴ ماه به پایان برسانیم.
وی در ادامه تصریح کرد: نوشتن فیلمنامه به صورت جمعی در ابتدا کار سختی بود. این تجربه را کمتر در ایران داریم. ما برای اینکه بتوانیم مخاطبان را به صورت حداکثری جذب کنیم، نیاز به این نوع کارگاهها برای فیلمنامه نویسی داریم. با این روش خطاها کاهش مییابد و اثرگذاری متن بیشتر میشود.
کارگردان «فیلشاه» در مورد مخاطبان این انیمیشن سینمایی گفت: بر مبنای اهداف تشکیل گروه هنرپویا، فیلمنامه «فیلشاه» نیز همچون «شاهزاده روم» با هدف جذب مخاطبان کودک و نوجوان نوشته شد. بر همین اساس ساختار اصلی، شوخیها، دیالوگها، درام و موارد دیگر فیلمنامه مخصوص مخاطبان کودک و نوجوان است. از سویی روابط فیلمنامه «فیلشاه» براساس فضای ایران نوشته شده است تا فیلمنامه منطبق با فرهنگ ایرانی باشد و با استفاده از تکیه کلامها و ضربالمثلهای ایرانی تلاش شده تا فضایی امروزی و قابل درک برای کودکان به وجود بیاوریم.
محمدیان در ادامه افزود: متاسفانه چون طی سالها در ایران انیمیشنهای سینمایی مخصوص کودک و نوجوان نداشتیم، ذائقه این مخاطبان توسط فیلمهای خارجی شکل گرفته و دیگر بکر و دست نخورده نیست. از طرفی هم همه انیمیشن های سینمایی ایرانی گویا برای مخاطبان بزرگسال سینما ساخته میشود و «شاهزاده روم» با تمام کاستیهایش جزء اولین آثار انیمیشن سینمایی ویژه مخاطبان کودک و نوجوان بود. به همین دلیل ما نمیتوانیم در گامهای اولیه این ذائقه را تغییر دهیم و فیلمنامهای داشته باشیم که همه اسکلت بندی و جزئیاتش مخصوص فرهنگ ایرانی باشد. هرچند این حرف را هم خیلی قبول ندارم که فرهنگ قصهگویی ایرانی چیزی جدا از فرهنگ قصه گویی دنیا است. قصه گویی اصولی دارد که در همه جهان آن را رعایت میکنند.
وی در مورد فیلمنامه «فیلشاه» گفت: ما در این اثر از الگو سفر قهرمان استفاده کردیم که یک الگوی جواب پس داده در دنیا است. قهرمان فیلم یک سفر را شروع میکند که در انتها راه به پختگی و خودباوری میرسد و سپس تمام اشتباهات و کاستیهایش در ابتدای فیلم را جبران می کند. ما این الگو را با تغییرات کوچکی در فیلمنامه استفاده کردیم.
محمدیان در مورد مشورت گرفتن از مختصصان حوزه سینما نیز گفت: در طول نگارش فیلمنامه و طرح تلاش کردیم تا از نظر افراد شاخص سینما هم استفاده کنیم. افرادی همچون بهروز افخمی، هادی مقدم دوست، وحید امیرخانی و … طرح «فیلشاه» را خواندند و مشورت دادند. از سویی ما فیلمنامه را برای چند کودک هم پرزنت کردیم تا واکنش آنها به قصه را ببینیم.
محمدیان در پایان افزود: مخاطب ما مخاطب خاصی است که با کسی شوخی ندارد. مخاطب کودک با تعارفهای مرسومی که در سینمای ایران وجود دارد و کیفیت فیلم را بر اساس نام کارگردان و عوامل آن میسنجند، بیگانه است. برای مخاطب فیلم ما جنبه سرگرمی اثر مهم است. مخاطب کودک به صورت صفر و یکی فیلم را میبیند. او اگر سرگرم شود، فیلم را دوست دارد ولی اگر این اتفاق نیافتد از فیلم فاصله می گیرد. برای همین فرصت خطا نداریم و کوچکترین خطا به معنای از دست دادن مخاطب است.
«فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه کنندگی حامد جعفری، به عنوان محصول جدید گروه «هنرپویا» با سرمایه گذاری این گروه به عنوان یک کمپانی خصوصی، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویرشهر تولید شده است و قرار است برای نخستین بار در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش درآید.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- نمایش ۱۰ فیلم خاطرهانگیز سینمای کودک و نوجوان در موزه سینما
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش پویانمایی؛ اسامی آثار راهیافته به مسابقه پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- محمود اربابی: مخالف ادغام جشنوارههای ملی و جهانی فجر هستم
- غرولندهای سیوهفتم، سه روز نخست جشنواره
- نمایشگاه پوستر و نمایش فیلمهای جشنواره فجر در موزه سینما
- برگزاری نکوداشت عزتالله انتظامی در جشنواره فیلم فجر
- سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر مشخص شدند
- جدیدترین عکس پیمان معادی در «متری شش و نیم»
- جدول کامل برنامه نمایش فیلمها در جشنواره فجر + عکس
- قرعهکشی جدول نمایش فیلمهای جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه
- کارگردانان سی و هفتمین جشنواره فجر از کدام نسلاند؟
- از اعتراض محسن امیریوسفی تا نرسیدن «مصائب شیرین۲»/ حواشی نشست خبری جشنواره فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند