نویسنده و منتقد پیشکسوت سینما معتقد است، عمده آثار کمدی در سینمای ایران سرگرم کننده بوده و پیامی به مخاطب منتقل نمی کند.
به گزارش سینماسینما، حسین سلطان محمدی افزود: اکثر آثار کمدی که این روزها در پرده سینماها مشاهده می کنیم با دیالوگ ها ساده و بدون هدف مشخص ساخته می شوند و فیلمساز سعی دارد به مدت ۹۰ دقیقه مردمی را که دغدغه آلودگی هوا، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و غیره دارند، به آرامش روانی برساند.
وی با بیان اینکه به دلایل غلط و اشتباه، جامعه ایرانی را مردم غمگین در دنیا تلقی می کنند، اظهار کرد: به ما القا کرده اند که مردمی غمگین هستیم به همین دلیل تهیه کنندگان و فیلمسازان از این موقعیت استفاده کرده و با ایفای نقش به چند بازیگر معروف و مشهور، فیلم کمدی می سازند و بیشترین دلیل کمدی بودن آن کلام است و منطق و روایت در فیلم مشاهده نمی شود.
سلطان محمدی تصریح کرد: در اکثر آثار کمدی، لودگی وجود دارد و از استاندارد خاصی برخوردار نیستند و در این آثار تماشاچی بیشتر به کلام بازیگر توجه دارد و وقتی الفاظی بیان می شود، مخاطب به خنده افتاده و منتظر کلام بعدی در فیلم نیست.
این نویسنده و منتقد سینما با بیان اینکه در طنز استاندارد، لودگی وجود ندارد و بر اساس قاعده و اصول فیلم ساخته می شود، گفت: به عنوان مثال در آثار مهران مدیری مشاهده می کنیم که الفاظ در حالیکه طنز هستند اما حاوی پیام بوده و دیالوگ ها و کلام ها اندازه دارد که حتی ممکن است کمتر خنده دار باشد.
سلطان محمدی تصریح کرد: اکثر آثار کمدی سینمای ایران بازی کلامی بوده و تلفیقی از شوخی های درست و غلط و حتی خارج از عرف است و با وجود داستان های ساده و تکراری اما با جملات جدیدتر، مخاطب را به خنده وا می دارد.
وی با بیان اینکه هدف از ساخت فیلم های کمدی بیشتر خندان مردم برای مدتی کوتاه است، گفت: این گونه فیلم در پرده سینماها بازتابی خوبی داشته و از لحاظ اقتصادی نیز سودآور است، به همین دلیل این روزها اکثر فیلمسازان به سمت تولید فیلم های کمدی روی آورده اند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- با ما از خودمان حرف می زند / نگاهی به فیلم «گلدنتایم»
- انتقاد ابوالحسن داودی از بیتوجهی به سینمای کمدی
- ما دلخوش نمنم بارانیم
- سام درخشانی: سینمای کمدی گیشه را تسخیر کرده است
- پوران درخشنده: نقش سینما در بیان و رفع مشکلات جامعه انکارناپذیر است
- سینماها در قبضه فیلمهای کمدی / «آینه بغل» ۱۱ میلیاردی شد
- کارگردان شماره ۱۷ سهیلا مطرح کرد/ فرمول مبتذل بخش خصوصی برای سرگرمی
- غلامرضا موسوی: بازگشت سرمایه در فیلمهای کمدی ریسک کمتری دارد
- واکنش تند لشگریقوچانی به اظهارات فرجی/ سینمای اجتماعی نابود شده است
- ژانر کمدی در ایران تفکر و تعقل ندارد/نمره سینمای کمدی ایران ناپلئونی است
- سینمای کمدی؛ گیشه و دیگر هیچ
- نگذاریم سینمای کمدی بمیرد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
البته همون طور که استاد گفتن آثار مدیری از این قاعده مستثنی هستن و طنز مدیری همیشه حرفی برای گفتن دارد