شب گذشته، فیلم–کنسرت آثار هانس زیمر با رهبری سینا خیرآبادی و به همت فیدیبو در تهران برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، فیلم–کنسرت آثار هانس زیمر شب گذشته ـ شنبه ۸ آذر ـ در دو سانس دو ساعته با رهبری سینا خیرآبادی و اجرای ارکستر سمفونی داریس توسط فیدیبو در تهران برگزار شد.
در این اجرا مجموعهای از شناختهشدهترین موسیقیهای ساخته شده توسط هانس زیمر از فیلمها و مجموعههایی چون «میان ستارهای»، «سه گانه بتمن» و «تلقین» به کارگردانی کریستوفر نولان، «گلادیاتور» به کارگردانی ریدلی اسکات، «فرشتگان و شیطان» به کارگردانی ران هاوارد،«دزدان دریایی کارائیب ۲» به کارگردانی گور وربینسکی، «شیرشاه» به کارگردانی راجر آلرس و راب مینکاف، «آخرین سامورائی» به کارگردانی ادوارد زوئیک و «فرمول ۱» به کارگردانی جوزف کوشینسیکی برای مخاطبان اجرا شد.
این رویداد، بخشی از پروژه موسیقایی فیدیبو پس از دو شب اجرای فیلم-کنسرت آثار هانس زیمر در آبان ۱۴۰۴ بود که در دو سانس ۱۹ و ۲۲ با حضور بالغ بر چهار هزار علاقهمند به جهان موسیقایی هانس زیمر برگزار شد و اجراهای هانس زیمر در مجموع بیش از ۱۰ هزار مخاطب در تهران داشتند.
اجرای شب گذشته با حضور گروهی از نوازندگان الکترونیک شامل گیتار، کیبورد و درامز آغاز شد و بخش نخست برنامه بدون حضور رهبر ارکستر و همزمان با پخش نماهایی از «فرمول یک» اجرا شد. نورپردازی مبتنی بر رنگهای آبی و زرد نیز برای نزدیکسازی فضا به یک اجرای مدرن طراحی شده بود.
در بخش «فرمول یک»، ریتمهای تند و سازهای کوبهای محور اصلی تمها بودند و فضای مسابقه و تحرک رویداد را بازتاب میدادند.
پس از پایان قطعه افتتاحیه، رهبر ارکستر وارد صحنه شد و تیزری به عنوان معرفی از مجموعه فیلمهایی که موسیقی آنها اجرا میشد، پخش شد؛ تیزری که بر نقش موسیقی هانس زیمر در شکلدهی به فضای روایی آثار سینمایی تأکید داشت.
در ادامه سه قطعه از فیلم «تلقین» با هارمونیهای تیره و ساختار لایهای، حالوهوای ذهنی و تعلیقی فیلم را منتقل کردند.
چهار قطعه از «آخرین سامورایی» با ترکیب سازهای سنتی شرق آسیا و ارکستراسیون غربی اجرا شد و بافت صوتی این اثر را بازسازی کرد. قطعه منتخب «شیرشاه» بر اساس ملودیهای آفریقایی و ساختار آوازی گروهی ارائه شد.

در دو قطعه «جیمز باند»، تأکید بر سازهای بادی برنجی و ریتمهای منظم، فضای اکشن و جاسوسی اثر را شکل داد. چهار قطعه «گلادیاتور» نیز با حضور کر و سازهای کوبهای، ساختار حماسی و احساسی موسیقی را بازتاب داد. قطعه «فرشتگان و شیاطین» با اتکا به هارمونیهای کلیسایی و کرالهای تدریجی اجرا شد و فضای رازآلود فیلم را بازنمایی کرد.
نمایش عنوان فیلم سینمایی «میانستارهای» و شروع اجرای آن با واکنش مثبت مخاطبان همراه شد. چهار قطعه «میانستارهای» بر پایه ارگ کلیسایی و لایههای صوتی ممتد بود و ساختار مینیمال آن در اجرا حفظ شد.
دو قطعه «شوالیه تاریکی» با ریتمهای ناآرام و الگوهای صنعتی اجرا شد و تنش درونی موسیقی را بازتاب داد. در انتها هم اجرای دو قطعه «دزدان دریایی کارائیب» نیز با تمهای ماجراجویانه و ریتم پرتحرک همراه بود.

فیلم–کنسرت هانس زیمر یکی از مجموعه اجراهای پروژه فیلم–کنسرتهای فیدیبو است؛ مجموعهای که تاکنون در پانزده شب و ۳۰ سانس، آثاری از «هری پاتر»، «ارباب حلقهها» و «میازاکی» را اجرا کرده و اکنون با آثار زیمر ادامه یافته است.
همچنین لازم به ذکر است؛ هدف از فیلم-کنسرت بزرگ ارباب حلقهها، هری پاتر، انیمههای میازاکی و هماکنون آثار هانس زیمر اجرایی فراتر از کنسرت و سینما برای مخاطبان است.

عکاس: صادق ذباح
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- «حمله به تایتان» بر صحنه جان میگیرد
- جزئیات فیلم-کنسرت آثار هانس زیمر اعلام شد
- فیلم-کنسرت بزرگ هری پاتر یک شب دیگر برگزار میشود
- «خرچنگ» از جمعه روی صحنه میرود
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- فیلم استیو مککویین برای افتتاحیه جشنواره لندن ۲۰۲۴ انتخاب شد
- هانس زیمر؛ یک موسیقیدان مکاشفه گر/ درباره تنظیمکننده موسیقی انیمیشن «شیر شاه»
- هدیه آهنگساز برنده اسکار به قربانیان آتشسوزی برج گرنفل
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





