این نمایشنامهنویس، فیلمنامهنویس و پژوهشگر گفت: کارگاه فیلمنامهنویسی در دهلی در ادامه کارگاههای تجربههای نوشتن در محیط است که تا به حال چند دورهاش برگزار شده و دو دوره آن به اجرا رسیده است.
ثمینی اضافه کرد: قرار است در این دوره روی فیلمنامهنویسی کار شود و خانم بنیاعتماد نیز همراه گروه است.
این استاد دانشگاه درباره شکل برگزاری این کارگاه مشارکتی توضیح داد:من بیشتر روی بخش شناخت اساطیر کار میکنم و خانم بنیاعتماد روی بخش فیلمنامهنویسی متمرکز است و با این شیوه تقسیم کار کردهایم.
ثمینی در ارزیابی تجربههای قبلی خود در برگزاری کارگاههای نمایشنامهنویسی در هند و ترکیه که به کوشش موسسه «ژیوار» برگزار شده است، ادامه داد: این گونه سفرها همیشه با تجربههای خوبی همراه است و هر بار این تجربهها به لحاظ شرکتکنندگان کاملتر میشود و برنامه سفر و جزئیات کارگاهها روند بهتری پیدا میکند، اما همچنان جای کار بسیار دارد.
نویسنده نمایشنامههای «خواب در فنجان خالی» و «شکلک» با اشاره به اینکه این کارگاهها کاملا به صورت خصوصی برگزار میشود، افزود: آرزو داشتم نهاد یا ارگانی از برگزاری این کارگاهها حمایت میکرد تا کمترین بار مالی بر دوش هنرجویان قرار بگیرد. بهترین شکل این بود که میتوانستیم از میان متقاضیان، تعدادی را انتخاب کنیم اما متأسفانه چون به شکل کاملا خصوصی برگزار میشود و برگزارکنندگان از جایی حمایت نمیشوند، ناچاریم از میان کسانی که ثبت نام میکنند، تعدادی را همراه خود ببریم.
به گفته او، مرکز برگزاری این کارگاهها شهر دهلی است و از آنجا که این کارگاه ویژه فیلمنامهنویسی است، باید مکان متمرکزی داشته باشد.
ثمینی که پیش از این کارگاه نمایشنامهنویسی در سفر را برگزار کرده که نتیجه آن اجرای چند نمایش کوتاه توسط شرکتکنندگان بود، درباره چشمانداز ساخت فیلمهای کوتاه براساس فیلمنامههایی که در این کارگاه نوشته میشود، نیز توضیح داد: وجه مهم این کارگاه و مهمترین تعهد آن بحث آموزش است. به همین دلیل در مورد بقیه مسائل مثل ساخت فیلم تعهدی نداریم. اما اگر نتیجه کارها خیلی خوب از آب دربیاید، میتوان راههایی برای ساخت فیلمهای کوتاه اندیشید اما اکنون پاسخ به این پرسش خیلی زود است چون شاید هنرجویان نیازمند زمان و کار بیشتری روی آثار خود باشند. به هر حال نتیجه این کارگاه تعیین کننده است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هدف این کارگاه مطلقا به معنای فیلمنامهنویسی آسان یا فیلمنامهنویسی در یک هفته نیست و اولین حرف ما این است که کسانی که ثبت نام کردهاند، مورد بازبینی کلی قرار میگیرند. این کارگاه بیشتر هنرجویان را در معرض نوشتن فیلمنامه قرار میدهد، چرا که حتی با گرفتن مدرک لیسانس هم مشخصا کسی نویسنده نمیشود.
ثمینی تأکید کرد: این کارگاهها مطلقا به معنای کپسول نویسندگی نیست که اگر چنین بود و افراد میتوانستند در یک هفته فیلمنامهنویس یا نمایشنامهنویس شوند، که نویسندگی آنقدر رنج و مرارت نداشت.
کارگاه مشترک فیلمنامهنویسی توسط نغمه ثمینی و رخشان بنی اعتماد نیمه دوم بهمنماه در دهلی برگزار میشود و سقف شرکتکنندگان در این کارگاه ۱۵ نفر تعیین شده است.
موسسه ژیوار که یک موسسه گردشگری است، پیش از این کارگاههای نمایشنامهنویسی، شعر، عکاسی و … در سفر را برگزار کرده است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در سومین دوره فستیوال انجام میشود؛ نمایش فیلمهای ایرانی در جشنواره زنان شرقی
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- فاطمه معتمدآریا با «بچه» روی صحنه میرود
- رخشان بنی اعتماد: در بیان موضوعات و مسائل اجتماعی به تکرار رسیدهایم
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- توضیحات روابط عمومی پروژه «مه گرفتگی» درباره اخبار اخیر/ فیلمنامه «مه گرفتگی» را اسماعیل منصف نوشته است
- مروری بر کارنامه رخشان بنیاعتماد به بهانه سالروز تولد او/ حیف که لوئیس بونوئل اینجا نیست
- رخشان بنیاعتماد، سینماگر جهانی، زن ایرانی است
- زنان را به نام خودشان بخوانید/ گزارشی درباره نسبت زنان و سینما
- تقویت روحیه مطالبهگری
- مراسم مجازی یادبود سیامک شایقی برگزار شد/ حکایت آن لبخندهای آرام
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





