فیلمهای مستقل و تجربی در سینمای خانهی هنرمندان ایران تحت عنوان کلی «سینما بدیل» اکران عمومی میشوند.
به گزارش سینماسینما، اکران عمومی فیلمهای مستقل و تجربی تحت عنوان «سینمابدیل» در دستور کار بخش سینمایی خانه هنرمندان ایران قرار گرفت.
در توضیح «سینمابدیل» آمده است:
«سینمابدیل» پیشنهادی است برای استقرار نیافتن، ساکن نشدن، رسوب نکردن و بیجایی اجباری را به ایده بدلکردن. «سینمابدیل» تلاشی است برای ساخت فضایی نو برای همهی آنها که بیجا شدهاند.
این پیشنهاد اما خود برساختهی دوران طاقتفرسایی است که سینمای ایران، اکنون و امروز، سپری میکند.
دشواریهای نفسگیرِ فیلمسازی و البته مصائب کشندهی اکران فیلم، گریبان سینما را گرفته است. این مصائب، بیتردید برای فیلمها و فیلمسازان مستقل، اندیشهورز و تجربهگرا، مضاعف بوده و خواهد بود؛ آنها که بدون وابستگیهای رسمی -چه مادی و چه فکری- قصد ندارند به مناسبات و معادلات پیچیده و اغلب ناعادلانهی تولید و اکران، تن دهند، میخواهند مقاومت کنند و به هر سختی و مشقتی که شده، فیلمِ خودشان را بسازند. «سینمابدیل» شیوهای نو برای اکران عمومیِ فیلمهایی است که روش معمول و مرسوم و حالا دیگر به تمامی بازاری و تجاری شدهی فعلی، آنها را از چرخهی عرضه و اکران، بیرون رانده است. «سینمابدیل» تلاشی است برای ایجاد گسست در نظم تحمیلیای که اصالت سرمایه، پیشاپیش امکانهای بالقوهی سوژهگی را از فیلمساز و فیلم سلب کرده است.
در میانهی چنین وضعیتی خانهی هنرمندان ایران قصد دارد تا امکانات خود را به نمایش عمومی این فیلمها اختصاص دهد و به حمایت از این بخش مهم از سینما برخیزد با این امید که علاقهمندان سینمای مستقل و متفاوت، فیلمهای مورد پسندشان را اینجا بیابند.
خانهی هنرمندان ایران میکوشد به فضایی نو بدل شود برای عرضهی فیلمهایی که در مناسباتِ فعلی اکران جایی ندارند و کوچک شمرده میشوند اما با جان و دل ساخته شدهاند و حرفهای زیادی برای گفتن دارند.
خانه هنرمندان ایران امیدوار است که «سینمابدیل» در تداوم، برسازندهی آینده و فردایی باشد که برای هر اثری جایی مناسب و زمانی کافی برای نمایش و عرضه، وجود داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- «شب، خانه، بخارا»؛ تاریخ نگار و مبتنی بر رسالت فرهنگی
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- شب وقایعنگاری بخارا
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





