سینماسینما، نگار مفید
مثل یک مستند تحقیقی منحصربهفرد، «تالان» هم روایتش را با طرح سوال آغاز میکند، به پیشینه، موانع، محدودیتها و راهکارها میپردازد و پس از وارسی منابع در دسترس، با سوالی دیگر پرونده را میبندد. طی کردن چنین مسیری در یک مستند تحقیقی، وفاداری سازندگان به دنیای روزنامهنگاری را نشان میدهد و از همان ابتدا در چهارچوب مستندهای روزنامهنگارانه قرار میگیرد. مستندهایی که در تعریف تازهشان به روزنامهنگاری تحقیقی نزدیکتر شدهاند و به عنوان یک سرفصل بینرشتهای در دانشگاههایی معتبر تدریس میشوند. دسترسی به منابع، کارشناسان، گفتههای آماری و دست گذاشتن روی سوژهای ملتهب، «تالان» را در زمره مستندهای تحقیقی روزنامهنگارانه قرار میدهد و تیم سازنده در تلاش برای رسیدن به عینیگرایی و بیطرفی، قدمی بلند به سمت این فرم از روزنامهنگاری برمیدارند. بیطرفیشان را با روایت دوسویه از تاریخ اثبات میکنند و عینیگراییشان را با سرک کشیدن به زندگی مردمانی که از این التهاب صدمه دیدهاند. دغدغه آنها بحران خشکسالی است که بر سر ایران سایه انداخته است و آنگونه که از روایتشان برمیآید، کلید حل مشکل آن تنها در دستان خود مردم است. اما برای آنکه «تالان» تبدیل به یک مستند تحقیقی تمامعیار شود، لازم است پروندهای از فساد رو کند، مسئول و مسبب این بحران را معرفی کند، یا دستکم برای این فساد خانمانبرانداز یک نشانی دقیق بدهد و سازمان، وزارتخانه، نهاد مسئول را به پاسخگویی وادار کند.
بااینحال، دستاندرکاران «تالان» ترجیح دادهاند به جای بحرانسازی، یا به زیر سایه رفتن سوژه مورد بحثشان، از کنار این جذابیت دنیای روزنامهنگاری گذر کنند و روی روشهایی سریعتر و آسانتر برای به دست آوردن مخاطب گسترده دست بگذارند. به همین دلیل است که از میانه راه، به جای وادار کردن مسئول به پاسخگویی، مسیر خود را به سمت مستندی مردمنگارانه تغییر میدهند تا روایت کشاورزانی را به تصویر بکشند که بزرگترین ضربه را از بیآبی خوردهاند؛ ضربهای که روستایشان، محیط زندگیشان و سبک زندگیشان را تغییر داده است و به شکلی مستقیم رودرروی این بحران قرار گرفتهاند.
«تالان» بدون آنکه به کلیشههای رایج نزدیک شود و نماهای بستهای از دستان پینهبسته یا لباسهای مندرس نشان دهد، دغدغههای کشاورزان را به رخ میکشد. دغدغههایی که صرفا با حضور در محیط زندگیشان به تصویر درمیآید و برای تاثیرگذاری بیشتر، پا را از مرزهای ایران هم بیرون میگذارد و جنگ چندملیتی و ظهور داعش در سوریه را در تلاقی با بحران بیآبی به تصویر میکشد تا برای به زبان آوردن پیامش، ناامنیهای موجود در سوریه را به بحران مورد بحث پیوند دهد. این مثال فرعی، هرچند در دنیای سینما مرسوم است، اما در دنیای روزنامهنگاری تحقیقی یک اشتباه بزرگ به حساب میآید و پرت کردن ذهن مخاطب از سوژهای است که در حال بحث درباره آن هستیم.
فیلم به خودی خود تاثیرگذار است و زوایایی متفاوت از بحران بیآبی موجود در کشور را نمایش میدهد، اما در لحظاتی از فیلم به نظر میرسد سازندگانش دغدغهای به جز تاثیرگذاری ندارند و از قضا به دام همان مسئلهای میافتد که در معادله میان روزنامهنگاری و مخاطب وجود دارد. قاعدهای در روزنامهنگاری وجود دارد که میگوید هر مخاطبی که بداند در معرض یک پیام تاثیرگذار قرار دارد، به شکلی ناخودآگاه سوژه را پس میزند و ترجیح میدهد با گارد بسته به خواندن (نگاه کردن) ادامه دهد، مبادا این پیام تغییری در نگاه او ایجاد کند. پس چه دلیلی وجود دارد که با وجود چنین اشتباهی، باز هم میتوان دیگران را به تماشای «تالان» دعوت کرد؟
مهمترین پاسخ به این پرسش در همذاتپنداری میان مخاطب با بخش مردمنگارانه مستند است. تماشای لبخند دامداری که پس از نشست ۳۰،۲۰ متری زمین، دام خود را از آتشنشان تحویل میگیرد. نگاه انداختن به تصویر مردی که اجازه حفر چاه را به او نمیدهند و میخواهد خود را به درون چاه پرتاب کند، یا مواجهه با داستان خانوادههایی که به دنبال آب از شهری به شهر دیگر کوچ میکنند، همگی مخاطب را به دنبال خود میکشاند و اینجاست که برخلاف مستندهای تحقیقی که پاسخگویی را به عنوان هدف انتخاب میکنند، به طرح پرسش رو میآورد تا درنهایت یافتن پاسخ برعهده مخاطب قرار گیرد. مخاطبی که در پایان خود را به اندازه یک مدیر عالیرتبه مسئول میداند و چه بسا خود را تواناتر از پیش به حساب آورد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مستند «تالان» به صورت آنلاین اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز