شادمهر راستین
خسرو شکیبایی از مهمترین بازیگران سینمای ایران است که سعی کرد صدایش را دوبله نکنند. با اینکه او پیش از بازیگری سینما و تلویزیون، دوبلور و بازیگر تئاتر بود، همچنان در ابتدای کارش در سینما روی صدای او شک وجود داشت. پس از بازی در فیلم «هامون» بود که خسرو شکیبایی شخصیت خود را در سینمای ایران جا انداخت. تمام تلاشش را کرد کارهایش دوبله نشود. او همچنین نوعی از بازیگری را در ایران به وجود آورد که در آن بازیگر با صدای خودش بازی میکرد.
نکته دیگری که کار این هنرمند داشت به چهرهپردازی او برمیگشت. او همیشه میخواست شکیبایی بودنش دیده شود و ابایی نداشت که تماشاگر بداند شکیبایی این نقش را بازی میکند، در عین اینکه نقشهای مختلف را در فیلمهای سینمایی و سریالها بازی کرد.
در سریال «خانه سبز» به عنوان یکی از نویسندگان فیلمنامه همکاری داشتم. آنچه در این سریال و بهویژه یکی از اپیزودهای آن برای من جذاب بود، کاری بود که خسرو شکیبایی با دیالوگهایش میکرد. او به من نویسنده همیشه یاد میداد که دیالوگ وقتی زیباست که در دهان بازیگر خوب
بچرخد.
به عنوان مثال یکی از دیالوگهای این سریال این بود: «ما با هم قهریم اما دلیل نمیشود که با هم صحبت نکنیم»، البته این جمله ابتدا کمی پیچیدهتر بود و خسرو شکیبایی آن را به این شکل تغییر داده بود. پس از چند بار تکرار اما او این جمله را هم نپسندید و گفت «قهریم ولی حرف که میزنیم»، این دیالوگ به سرعت از سوی جامعه استقبال شد و بسیاری آن را در گفتوگوهای روزمرهشان تکرار کردند.
آنچه این سریال و تجربه همکاری با شکیبایی به فیلمنامهنویس جوانی مانند من یاد داد، توجه به لحن و موسیقی کلامی بازیگر بود. در این سریال او لحن و موسیقی کلامی را به فیلمنامه وارد میکرد و همین موضوع بود که من و سایر فیلمنامهنویسان دوست داشتیم دیالوگمان را از زبان او بشنویم.
منبع : اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلم رسولاف/ درگیریهای یک قاضی
- جدول رتبهدهی منتقدین نشریه بیلبورد به فیلمهای جشنواره کن
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- برگزیدگان جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ نخل طلا به «آنورا» تعلق گرفت
- دو جایزه «دانه انجیر معابد» بخش جنبی کن؛ جایزه فیپرشی کن به فیلم رسولاف رسید
آخرین ها
- گزارشِ بدون گزارش «چهارم» از جشنواره کن ۲۰۲۴/ یادداشتی از سیفالله صمدیان
- راهیابی «در سایه» به جشنواره ایتالیایی
- دور دوم نمایش «آنبُرد» در تماشاخانه هیلاج
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به محمد رسولاف
- جایزه بهترین کارگردان جشنواره فروم به علیرضا دهقان رسید
- صدور ۳۹ پروانه نمایش غیرسینمایی
- برگزیدگان جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ نخل طلا به «آنورا» تعلق گرفت
- دو جایزه «دانه انجیر معابد» بخش جنبی کن؛ جایزه فیپرشی کن به فیلم رسولاف رسید
- نیلوفر امرایی درگذشت
- ۶ مستند در «اکران حقیقت» روی پرده میروند
- تیم ملی هاکی ایران با حمایت همراه اول قهرمان آسیا شد
- تلاش ترامپ برای توقیف فیلمش در جشنواره کن ادامه دارد
- ادامه اکران فیلمهای روی پرده سینماها با فروش ۳۵۲ میلیارد تومانی
- رونمایی از پوستر «تابستانی که برف آمد»
- فوت مستندسازی که با جان خود بازی کرد/ مورگان اسپرلاک درگذشت
- معرفی برگزیدگان بخش نوعی نگاه جشنواره کن/ «سگ سیاه» بهترین فیلم شد
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- اعلام زمان برگزاری اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه نویسی
- آیا سینماها از شنبه باز میشوند؟
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلم رسولاف/ درگیریهای یک قاضی
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلمهای شرایدر و لانتیموس
- نمایشگاه خرمشهر در قاب سینما
- جدول رتبهدهی منتقدین نشریه بیلبورد به فیلمهای جشنواره کن
- فوت بازیگر فیلم «سرپیکو»/ ریچارد فورونجی درگذشت
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کاپولا در نشست خبری کن: این وظیفه هنرمند است که دنیای معاصر را نشان دهد
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ محمد حقیقت از فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی میگوید
- فیلم «کسری آنلاین» در یک جشنواره آمریکایی