آکادمی اسکار دیروز سهشنبه اعلام کرد مقررات جدیدی وضع کرده که رعایت آن برای همه فیلمهایی که تمایل به حضور در دور بعدی این رقابت را دارند، ضروری است.
به گزارش سینماسینما، آکادمی اسکار دیروز سهشنبه مقررات جدید وضع کرد که به نظر میرسد یکی از آنها یک پیروزی بزرگ برای نتفلیکس باشد.
سیاست جدیدی که روی بزرگترین تعداد شرکت کنندگان تاثیر میگذارد و از استودیوها، توزیعکنندگان و فیلمسازان میخواهد از یک پستخانه مورد تایید آکادمی استفاده کند تا محتوای چراغ سبز گرفته جوایز از فیلمهای تاییدشده را برای اعضای آکادمی بفرستد. چه آن محتوا فیزیکال و چه دیجیتال باشد.
یک سیاست جدید دیگر که روی بسیاری از رقبای این فصل از جوایز تاثیر خواهد گذاشت مربوط به برگزاری کمپینهای پس از دریافت نامزدی میشود. بر این اساس هیچ فیلمی نمیتواند بیش از ۴ نمایش و جلسه پرسش و پاسخ پس از کسب نامزدی برگزار کند آن هم بدون توجه به بخش یا کشوری که رخداد در آن برگزار میشود. این قانون جدید ۲ نمایش اضافهای که در حال حاضر در اختیار نامزدهای بخشهای مستند یا فیلم خارجی زبان قرار دارد را از بین میبرد اما روی رخدادهای پس از کسب نامزدی از جمله فستیوال فیلم بینالمللی سانتا باربارا تاثیر نمیگذارد که در آن فیلمها و افراد نامزدشده اغلب برای شرکت در جلسههای پرسش و پاسخی حاضر میشوند که نگاهی به گذشته مسیر حرفهای کاریشان میاندازد و در عین حال به اثری که اخیرا نامزد شده هم میپردازد.
دلیل این که چنین رخدادی تحت تاثیر قانون جدید قرار نمیگیرد این است که در آن جا، فیلم نامزد شده به نمایش در نمیآید.
رقبای بخش مستند هم از حالا به بعد باید چیزهای جدیدی را در نظر بگیرند. آکادمی از حالا به بعد تنها فیلمهای مستندی را شایسته دریافت اسکار میداند که یک جایزه معتبر از یک فستیوال فیلم رقابتی بدون توجه به هر نمایش عمومی قبلی یا توزیع توسط ابزار غیرسینمایی دریافت کرده باشند. لیست فستیوالها و جوایز اواخر بهار اعلام خواهد شد اما این یک پیروزی غیرقابل انکار برای نتفلیکس، غول صنعت استریمینگ است که هر سال مجموعهای از فیلمهای مستند را قابل رقابت میکند و حالا میتواند کاری کند که در صورت پیروزی مستندها در یک فستیوال، حتی بدون نمایش سینمایی، آنها را به اسکار برساند.
این حرکت در عین حال رقابت را برای مستندهایی آسانتر میکند که خارج از آمریکا ساخته شدهاند. علاوه بر این، تعداد بیشتری از فیلمها به لیست بلندبالای شرکتکنندگان سالانه اضافه خواهد شد و داوران باید برای تهیه لیست نهایی خود تلاش بیشتری کنند. سال گذشته تعداد مستندهای ارسالشده به ۱۷۰ عنوان رسیده بود.
وقتی بحث بخشهای موسیقی آکادمی میشود، احتمالا اوایل فصل جوایز اوضاع بسیار رقابتیتر خواهد شد چون قرار است شاخه موسیقی در ماه دسامبر لیستی نهایی از ۱۵ فینالیست را برای اسکار بهترین موسیقی متن اوریجینال و بهترین آهنگ اوریجینال به انتخاب رایگیری ترجیحی اعلام کند. این به این معنی است که بیش از یک ماه پیش از اعلام نامزدهای اسکار، بیشتر رقبا از فصل جوایز حذف خواهند شد.
تهیهکنندگانی که میخواهند در بخش بهترین فیلم مستند و بهترین مستند شرکت کنند هم خبرهای خوبی دریافت کردند چون پیش از این تنها یکی از تهیهکنندگان میتوانست کنار کارگردان در لیست اسکار قرار بگیرد اما با قوانین جدید، سه تهیهکننده میتوانند برای یک فیلم نامزد شوند و اگر درخواستی که در حال حاضر مطرح شده مورد قبول واقع شود، تهیهکننده چهارم هم میتواند اضافه شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





