سینماسینما، عباس اقلامی
بهزاد نعلبندی از سینمای مستند وارد سینمای داستانی شده است. از گذاری گذر کرده که نشان از این دارد که سینما را برای بیان سینماتوگرافیک دغدغه های ذهنی خود به عنوان یک مدیوم جذاب برگزیده تا سوژه های حقیقی را روی پرده مقابل چشمان تماشاگرانی قرار دهد که در گذران سریع زندگی اجتماعی یا آن ها را ندیده اند، یا بهسرعت و بدون لحظه ای مکث از کنارشان گذشته اند.
«پرو» به عنوان اولین فیلم بلند داستانی نعلبندی در امتداد همین خط سیر ذهنی فیلمساز است. پرداختن به زنان آسیبدیده اجتماعی را پیش از این در مستند «کاغذپاره ها» از این فیلمساز دیده ایم و در «پرو» تلاش او را در نشان دادن داستانی با بیان دراماتیک از مشاهده ا ی نزدیک از زندگی تعدادی از این زنان آسیبدیده شاهدیم. ماجراهای «پرو» را می توان پس یا پیشِ یکی از وقایع تاثیرگذار زندگی زنان آسیبدیده مستند «کاغذپاره ها» دید. فیلم با ساختار اپیزودیک پنج فصلی به زندگی فائزه، سپیده، مینو و در کنار این دختران به زندگی رضا و پیمان در نقش مردانی موثر در زندگی این شخصیت ها نزدیک می شود. نعلبندی شخصیت های خود را از میان طبقات مختلف اجتماعی و صاحبان عقاید مختلف انتخاب کرده و تلاش دارد بدون اینکه قضاوتی کند، بخشی از این زندگی ها را پیش چشم تماشاگر بگذارد. بخشی که هر چند برشی مقطعی به نظر می رسد، اما تلاشی است برای واداشتن تماشاگر به عمیق تر شدن در این سرگذشت ها از دل همین تکه های برگزیده از سوی فیلمساز.
«پرو» جامعه ای را به تصویر می کشد که قامت آن ناراستی دارد و دوختن لباسی در قواره آن سخت است. این ناراستی را در سویی از جامعه در زندگی های مخفی، دروغ در خانواده و خشونت خانگی می بینیم و در سوی دیگر در تلاش ناسازگار با اطرافیان در کسی که فکر می کند باید امانت دار و به حق خود قانع باشد و در این راه در تقابل با کسانی قرار می گیرد که تعریفی از حق و امانت پیش رویش می گذارند که با باورهای او ناسازگار است.
در فیلم، از تهیه پارچه تا پرو لباس با داستانک هایی روبهرو می شویم که نقطه اتصال آن ها دخترانی هستند که هر کدام در مشکل ارتباطی با افراد و جامعه پیرامون خود هستند. گفتنی ا ست که این دغدغه ضروری را نعلبندی در «پرو» می توانست به شکل بهتری روی پرده ببرد، اگر در شخصیت پردازی هایش بیشتر از آنچه می بینیم، به آن ها نزدیک می شد و دست خود را در بیان شرحی از زندگی و نقطه عزیمت و خط سیر اجتماعی شخصیت های فیلمش بازتر می گذاشت. فیلم نگاه انسانی به دختران آسیبدیده و در معرض مخاطرات اجتماعی دارد که جا داشت این نگاه را به ارتباطات انسانی و اجتماعی شخصیت هایش نزدیکتر کند تا تصویری نزدیکتر از حقیقت زندگی این دختران پیش روی تماشاگر بگذارد؟ تصویری که تماشاگر را وادارد برای درکشان کمی کنارشان مکث کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آنیتا، گمشده در اخبار» در راه آلمان، لهستان و تایوان
- راهیابی «آنیتا، گمشده در اخبار» به جشنوارهای در پالرمو
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- موفقیت «آنیتا، گمشده در اخبار» در هند
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- «کاغذپارهها» آنلاین اکران میشود
- رخشان بنی اعتماد: در بیان موضوعات و مسائل اجتماعی به تکرار رسیدهایم
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- هانیه توسلی بازیگر «چهره به چهره» شد
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول