منصور لشکریقوچانی تهیهکننده سینمای ایران، درباره انحصارطلبیهایی که در نمایش خانگی توسط چند پلتفرم ایجاد شده و پیامدهای آن گفت: ساخت سریالها و محتواهای فرهنگی سمت و سوی سلیقه فرهنگی جامعه را تعیین میکنند. با توجه به اینکه پلتفرمها به دلایل شرایط اقتصادی، مشکلات خاص خود را دارند و کار آنها بیشتر جنبه تجاری دارد تا فعالیت فرهنگی؛ به همین دلیل تلاش میکنند به سهلالوصولترین روش به درآمد برسند.تاچند سال پیش بخش اصلی فضای فرهنگی کشور در دست صداوسیما بود. یعنی سریالها و برنامههای این رسانه بود که به فرهنگ مردم جهت میداد که متاسفانه صداوسیما دراین مقوله موفق نبود. سطح سلیقه مخاطب از نظر سینمایی و تصویری و از نظر فرهنگ عمومی در عرض این سالها افت کرده است.
به گزارش سینما سینما ،تهیهکننده عصریخبندان ادامه داد: در آغاز کار پلتفرمها، شاید چند سریال خوب ساخته شد، اما چون این پلتفرمها فقط به سراغ درآمدزایی رفتند، عملکرد آنها از صداوسیما هم بدتر شد. یعنی رسانه ملی در برخی موارد رعایت حال فرهنگ جامعه را میکرد، اما این پلتفرمها تنها هدفشان تامین درآمد است. البته به این معنا نفی کلی آنها نیست بلکه سیستم اقتصادی فضای مجازی ما به گونهای است که آنها برای امرار معاش و حیات خود چارهای جز اینکه به ارزانترین قیمت ممکن سریال تهیه کنند، ندارند.
تنزل سطح سلیقه مردم و تاثیر پلتفرمها
به اعتقاد لشکریقوچانی، سطح سلیقه مردمی که به سینما و سریال علاقمندند، سمت و سوی نازلی پیدا کرده و از سویی مشکلات اقتصادی کشور، دو رخدادی است که سبب شده پلتفرمها به جای اینکه آثاری با درجه فرهنگی «الف» تولید کنند، سریالهای خیلی سهلالوصول و ارزان قیمتی با درجه «ج» تولید میکنند؛ چون به اندازه خودشان مشتری دارند، پس این پلتفرمها ترجیح میدهند به فکر درآمد باشند تا فرهنگ جامعه ایرانی و خود را مسئول و متعهد به فرهنگ نمیدانند. این اتفاق باعث میشود سطح سلیقه مردم پایین بیاید و مخاطب دغدغهمند و حرفهای هم از این پلتفرمها خارج شود.
ایجاد یک سینمای ملی و قطع دست واسطهگرها
تهیهکننده فیلم خط ویژه، در خصوص چگونگی قطع واسطهگرها و برگشت سود اصلی به تهیهکنندگان در فضای مجازی افزود: از چند زاویه میتوان به این مساله توجه کرد. اما نکتهای که مورد توجه من، اینکه در کشور ما فضای مجازی و زیرساختهای آن متعلق به حاکمیت است. یعنی ما چیزی به اسم بخش خصوصی در اینترنت نداریم. برداشت من این است که چرا فضای مجازی، اینترنت و اینترانت که برای حاکمیت است با دو دست واسطه و اختلاف به تهیهکننده و سینما برسد؟
یعنی چرا پلتفرمهای فروش اینترنت مانند همراه اول، رایتل، ایرانسل و … و بعد هم یکسری از پلتفرمهای vod بین هنر و اینترنت وجود دارند؟
به اعتقاد او، با توجه به اینکه اینترنت و اینترانت در کنترل دولت بوده و حاکمیت این بخش را واگذار نکرده است، بنابراین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه سینما یا حتی خود وزارت ارتباطات تشکیلاتی را به وجود بیاورند که هر نوع اطلاعات سینمایی، خبر فرهنگی، فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و … در آن فضا گنجانده شود. در این صورت سهم سینما هر اندازه که است مستقیم به سینما میرسد. چرا این دو واسطه باید پول را بردارند؟
لشکری قوچانی درباره ایجاد یک پلتفرم ملی هنر نیز گفت: پیشنهاد من این است که وقتی سینماگران ببینند همه محتوا و اخبار سینمایی در فضایی توسط وزارت ارشاد یا جای دیگری گنجانده میشود و درآمد و گردش مالی آن مستقیم به حساب صاحبان اثر میآید، به طور قطع تلاش مضاعفی خواهند داشت. یک حجم قابل توجهی هم از درآمد آن متعلق به وزارت ارشاد و به عبارت درستتر متعلق به هنر است. در هر صورت ما به سینمای مجازی احتیاج داریم. درآمد سینمای مجازی باید مستقیم و بدون واسطه به اهالی سینما برسد.
مشکل اپراتورهایی که به ظاهر قانونی هستند
او با شرح مثالی درباره اهمیت حذف پلتفرمهای واسطه نیز گفت: برای مثال فروش آنلاین فیلم «خروج» در فضای مجازی عددی زیر یک میلیارد تومان است. اما بسیاری هم فیلم خروج را غیرقانونی دیدهاند. کسی که این فیلم را غیرقانونی دیده در هر صورت برای دیدن آن، بابت حجم اینترنت پول پرداخت کرده؛ اما آن پول کجا رفته؟ در واقع آن میزان پول هم حق فیلم خروج است. چون برای دیدن آن اثر حتی به صورت غیرقانونی حجم اینترنتی خریداری شده است. اینترنت هم در ایران گران است. ما یا باید مشابه غربیها از پلتفرمهایی چون نتفلیکس در فضای مجازی استفاده کنیم یا به شیوه فرهنگی خودمان پیش برویم.
اگر قرار بر فعالیت اینترنت خودمان است پس سینما هم در همان فضا این کار را انجام دهد. مشکل، واسطههایی مانند اپراتورهای فروش حجم اینترنتی و سپس اپراتورهای vod هستند که ظاهرا قانونیاند اما از سینمای ایران درآمد کسب میکنند که واقعا حقشان نیست.
منبع : ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لشکری قوچانی: همه چیز دستبهدست هم داده تا سینمای ایران رشد نکند
- لشکری قوچانی: حرف اصلی «قاتل اهلی»، حوزه فرهنگ و اقتصاد بیمار است
- تهیهکننده «قاتل اهلی» منتظر دریافت پروانه ساخت «زنگبار» علی ملاقلیپور
- تهیهکننده قاتلی اهلی: جشنوارهها تنور سینمای ایران را داغ میکنند اما…
- همکاری تهیه کننده «قاتل اهلی» و کارگردان «ماهور»
- ابداع تبلیغ جدید برای اکران تازهترین ساخته مسعود کیمیایی
- لشکری قوچانی: سینمای کیمیایی را از خود کیمیایی جدا می دانم
- نسخه جدید «قاتل اهلی» متقاضی اکران نوروزی
- دفاع فرمان آرا از کیمیایی/ نه معلم پیش شاگرد حرمت دارد و نه پیشکسوت پیش تازهوارد
- «خط ویژه» این هفته از تلویزیون پخش میشود
- پولاد کیمیایی: بازی در«قاتل اهلی» به دلم نچسبید
- مدل جدید و متفاوت تبلیغات برای فیلم «هفت ماهگی»
- زمان اکران «هفت ماهگی» مشخص شد
- پاسخ تهیهکننده «قاتل اهلی» به صحبتهای مسعود کیمیایی
- علاقه یک تهیهکننده به ساخت فیلم درباره بلال حبشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





