به گزارش سینما سینما ،فرد نیا که در آن زمان در روزنامه اطلاعات کار می کرده دراین مصاحبه گفته :در آن ایام یعنی سال۶۲،روزنامه اطلاعات هر روز یک ویژه نامه در باره جنگ منتشر می کرد .یک اشتباه در یکی از ویژه نامه ها صورت گرفت که به اخراج دوسه نفر از جمله فریدون جیرانی و بیژن امکانیان ،منجر شد .
او ادامه داده :ویژه نامه یه صورت یک رو چهار رنگ و تک رنگ منتتشر می شد .برای این ویژه نامه ،بخش چهار رنگ را عکس می گذاشتند .عکسهایی از جبهه وجنگ ،مرسوم بود که جملات امام را نیز با حرف کلیشه (حروف درشت وسیاه )در کنار عکس می گذاشتند . چون امکانات فنی مثل الان نبود که با کامپیوترها همه کارها سریع ودر یک زمان و توسط یک نفر انجام شود . آن زمان از حروف کلیشه که به صورت دستی چیده می شد برای تیترها استفاده می شد .دست قضا بین عکس ها و جملاتی که انتخاب شده بود ،یک عدم تناسب ایجاد شد . مسئولان انتخاب عکس در یک واحد دیگر بودند و کسی که جمله را انتخاب کرده بود ، کس دیگری در واحد دیگری بود . هیچ کدام از کار همدیگر خبر نداشتند .اما این اتفاق تعمدی یا دست کم سهل انگاری تلقی شد . به همین علت نیز با تمام کسانی که در گیر ویژه نامه بودند برخورد شد .
در صفحه چهار رنگ دوعکس ازمزار شهدا بود و دو عکس از فواره آب قرمز رنگی که به شکل خون بود .این فواره در آت ایام تازه ساخته شده بود . زیر عکسها جمله ای از امام خمینی با حروف کلیشه نوشته شده بود که فواید این جنگ برای ما بیشتر از زیانهایش بوده است .تقارن فواره و خون ومزار شهدا با عبارت فواید جنگ منجربه این سوئ تفاهم شد .البته کاملا تصادفی بود .یکی عکس را انتخاب می کرد و گروه دیگر جملات را انتخاب می کردند . کامپیوتری هم در کار نبود .جملات کلیشه ،یک حرف ،یک حرف ،کنار هم چیده می شد و اینها از قبل باید آماده می شد .بعد به گراور سازی می رفت .یک فرآیند طولانی بود .کار با دست وقیچی و کاغذ و حروف سربی بود .در آن زمان تلقی شد که این کار تعمدی بوده است و دونفر اخراج شدند .این اتفاق برای خیلی از نیروهای قدیمی گران آمد و از روزنامه رفتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری