علی پاکزاد_در بین مجموعه فیلمهای ایرانی کودک و نوجوانی که از ابتدای پیدایش این ژانر در سینمای ایران که تقریبا از اوایل دهه ۴۰ در کانون پرورش است، تا امروز ساخته و نمایش داده شدهاند، از نظر من کاملترین و جذابترین فیلم کودک و نوجوان ما فیلم «مسافر» عباس کیارستمی است.
از هر زاویهای که به این فیلم نگاه کنید، این فیلم جذابیتهایی دارد. از جهت ارتباط با بچهها که مخاطبهای اصلی فیلمهای کودک و نوجوان هستند، عناصر جذابی در این فیلم وجود دارد. ازجمله فوتبال، بازیهای کودکانه در محله، حرکت برای دست یافتن به هدف که دیدن یک مسابقه در تهران است و جذابیتهای نوجوانانه اینطوری که خیلی زیاد دارد. از نظر بازیگری، کارگردانی، فضاسازی، رویاپردازی، یکی از رویاییترین فیلمهای کیارستمی است. یک نوجوان محروم شهرستانی که سعی میکند به رویایش و آرزوهایش دست پیدا کند.
حدود سی و اندی سال پیش من نقدی درباره «مسافر» برای مجله فیلم نوشتم با تیتر «غزل زیبای آرزومندی»؛ درواقع این فیلم درباره آرزوهایی است که هر نوجوان و هر کودکی، فرقی نمیکند در هر جای دنیا، در ذهنش دارد و میخواهد روزی به این آرزوها جامه عمل بپوشاند. از نظر حس و حال هم برای نسل ما لااقل بسیار جذاب است. من بارها این فیلم را سر کلاس نشان دادم و فکر میکردم جوانهای امروز آنطور که ما لذت بردیم، از آن لذت نبرند. ولی دیدم که اتفاقا آنها با فیلم ارتباط خوبی برقرار کردند و آن را دوست داشتند.
جالب است بدانید این فیلم باعث دوستی من با آقای کیارستمی شد؛ دوستیای که نزدیک به ۳۰ سال تا قبل از فوت ایشان، با یکی دو بار قهر ادامه داشت. همان نقدی که من در مجله فیلم نوشتم، باعث دوستی ما شد. ایشان وقتی سر صحنه فیلم «خانه دوست کجاست؟» در شمال کشور بودند، آن نقد را در مجله فیلم خوانده بودند و بعد ایشان زنگ زد و با من تلفنی صحبت کرد. زمانی که من داشتم با کیارستمی صحبت میکردم، دستانم میلرزید. البته آن زمان کیارستمی هنوز کیارستمیای که بعدها شد، شاید نشده بود. ولی برای من خیلی آدم بزرگی بود، برای اینکه من از قبل از انقلاب کارهای او را دوست داشتم. بعد وقتی تشکر کرد از من که «چه زیبا توانستی دنیای این فیلم را توصیف کنی»، من خیلی خوشحال شدم. برای همین هم هر وقت از من نقد برگزیدهام در این سی و اندی سال را میخواهند، همان نقد را میگویم که چند بار هم بازنشر شده. چون باعث دوستی من با آقای کیارستمی شد. یکی دو بار هم قهرهایی داشتیم که خود آقای کیارستمی برای عذرخواهی آمدند و من شرمنده ایشان شدم، چون هر کسی در موقعیت ایشان بود، برای عذرخواهی نمیآمد.
فیلم دیگری که جذابیتهایی نه به اندازه «مسافر» اما خیلی زیاد دارد، فیلم «سازدهنی» آقای امیر نادری است، که فکر میکنم خیلیها آن را دیدهاند. این دو فیلم هر دو درباره نوجوانهایی است که وجودشان پر از حسرت و آرزو است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





