علی پاکزاد_در بین مجموعه فیلمهای ایرانی کودک و نوجوانی که از ابتدای پیدایش این ژانر در سینمای ایران که تقریبا از اوایل دهه ۴۰ در کانون پرورش است، تا امروز ساخته و نمایش داده شدهاند، از نظر من کاملترین و جذابترین فیلم کودک و نوجوان ما فیلم «مسافر» عباس کیارستمی است.
از هر زاویهای که به این فیلم نگاه کنید، این فیلم جذابیتهایی دارد. از جهت ارتباط با بچهها که مخاطبهای اصلی فیلمهای کودک و نوجوان هستند، عناصر جذابی در این فیلم وجود دارد. ازجمله فوتبال، بازیهای کودکانه در محله، حرکت برای دست یافتن به هدف که دیدن یک مسابقه در تهران است و جذابیتهای نوجوانانه اینطوری که خیلی زیاد دارد. از نظر بازیگری، کارگردانی، فضاسازی، رویاپردازی، یکی از رویاییترین فیلمهای کیارستمی است. یک نوجوان محروم شهرستانی که سعی میکند به رویایش و آرزوهایش دست پیدا کند.
حدود سی و اندی سال پیش من نقدی درباره «مسافر» برای مجله فیلم نوشتم با تیتر «غزل زیبای آرزومندی»؛ درواقع این فیلم درباره آرزوهایی است که هر نوجوان و هر کودکی، فرقی نمیکند در هر جای دنیا، در ذهنش دارد و میخواهد روزی به این آرزوها جامه عمل بپوشاند. از نظر حس و حال هم برای نسل ما لااقل بسیار جذاب است. من بارها این فیلم را سر کلاس نشان دادم و فکر میکردم جوانهای امروز آنطور که ما لذت بردیم، از آن لذت نبرند. ولی دیدم که اتفاقا آنها با فیلم ارتباط خوبی برقرار کردند و آن را دوست داشتند.
جالب است بدانید این فیلم باعث دوستی من با آقای کیارستمی شد؛ دوستیای که نزدیک به ۳۰ سال تا قبل از فوت ایشان، با یکی دو بار قهر ادامه داشت. همان نقدی که من در مجله فیلم نوشتم، باعث دوستی ما شد. ایشان وقتی سر صحنه فیلم «خانه دوست کجاست؟» در شمال کشور بودند، آن نقد را در مجله فیلم خوانده بودند و بعد ایشان زنگ زد و با من تلفنی صحبت کرد. زمانی که من داشتم با کیارستمی صحبت میکردم، دستانم میلرزید. البته آن زمان کیارستمی هنوز کیارستمیای که بعدها شد، شاید نشده بود. ولی برای من خیلی آدم بزرگی بود، برای اینکه من از قبل از انقلاب کارهای او را دوست داشتم. بعد وقتی تشکر کرد از من که «چه زیبا توانستی دنیای این فیلم را توصیف کنی»، من خیلی خوشحال شدم. برای همین هم هر وقت از من نقد برگزیدهام در این سی و اندی سال را میخواهند، همان نقد را میگویم که چند بار هم بازنشر شده. چون باعث دوستی من با آقای کیارستمی شد. یکی دو بار هم قهرهایی داشتیم که خود آقای کیارستمی برای عذرخواهی آمدند و من شرمنده ایشان شدم، چون هر کسی در موقعیت ایشان بود، برای عذرخواهی نمیآمد.
فیلم دیگری که جذابیتهایی نه به اندازه «مسافر» اما خیلی زیاد دارد، فیلم «سازدهنی» آقای امیر نادری است، که فکر میکنم خیلیها آن را دیدهاند. این دو فیلم هر دو درباره نوجوانهایی است که وجودشان پر از حسرت و آرزو است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





