علی پاکزاد_در بین مجموعه فیلمهای ایرانی کودک و نوجوانی که از ابتدای پیدایش این ژانر در سینمای ایران که تقریبا از اوایل دهه ۴۰ در کانون پرورش است، تا امروز ساخته و نمایش داده شدهاند، از نظر من کاملترین و جذابترین فیلم کودک و نوجوان ما فیلم «مسافر» عباس کیارستمی است.
از هر زاویهای که به این فیلم نگاه کنید، این فیلم جذابیتهایی دارد. از جهت ارتباط با بچهها که مخاطبهای اصلی فیلمهای کودک و نوجوان هستند، عناصر جذابی در این فیلم وجود دارد. ازجمله فوتبال، بازیهای کودکانه در محله، حرکت برای دست یافتن به هدف که دیدن یک مسابقه در تهران است و جذابیتهای نوجوانانه اینطوری که خیلی زیاد دارد. از نظر بازیگری، کارگردانی، فضاسازی، رویاپردازی، یکی از رویاییترین فیلمهای کیارستمی است. یک نوجوان محروم شهرستانی که سعی میکند به رویایش و آرزوهایش دست پیدا کند.
حدود سی و اندی سال پیش من نقدی درباره «مسافر» برای مجله فیلم نوشتم با تیتر «غزل زیبای آرزومندی»؛ درواقع این فیلم درباره آرزوهایی است که هر نوجوان و هر کودکی، فرقی نمیکند در هر جای دنیا، در ذهنش دارد و میخواهد روزی به این آرزوها جامه عمل بپوشاند. از نظر حس و حال هم برای نسل ما لااقل بسیار جذاب است. من بارها این فیلم را سر کلاس نشان دادم و فکر میکردم جوانهای امروز آنطور که ما لذت بردیم، از آن لذت نبرند. ولی دیدم که اتفاقا آنها با فیلم ارتباط خوبی برقرار کردند و آن را دوست داشتند.
جالب است بدانید این فیلم باعث دوستی من با آقای کیارستمی شد؛ دوستیای که نزدیک به ۳۰ سال تا قبل از فوت ایشان، با یکی دو بار قهر ادامه داشت. همان نقدی که من در مجله فیلم نوشتم، باعث دوستی ما شد. ایشان وقتی سر صحنه فیلم «خانه دوست کجاست؟» در شمال کشور بودند، آن نقد را در مجله فیلم خوانده بودند و بعد ایشان زنگ زد و با من تلفنی صحبت کرد. زمانی که من داشتم با کیارستمی صحبت میکردم، دستانم میلرزید. البته آن زمان کیارستمی هنوز کیارستمیای که بعدها شد، شاید نشده بود. ولی برای من خیلی آدم بزرگی بود، برای اینکه من از قبل از انقلاب کارهای او را دوست داشتم. بعد وقتی تشکر کرد از من که «چه زیبا توانستی دنیای این فیلم را توصیف کنی»، من خیلی خوشحال شدم. برای همین هم هر وقت از من نقد برگزیدهام در این سی و اندی سال را میخواهند، همان نقد را میگویم که چند بار هم بازنشر شده. چون باعث دوستی من با آقای کیارستمی شد. یکی دو بار هم قهرهایی داشتیم که خود آقای کیارستمی برای عذرخواهی آمدند و من شرمنده ایشان شدم، چون هر کسی در موقعیت ایشان بود، برای عذرخواهی نمیآمد.
فیلم دیگری که جذابیتهایی نه به اندازه «مسافر» اما خیلی زیاد دارد، فیلم «سازدهنی» آقای امیر نادری است، که فکر میکنم خیلیها آن را دیدهاند. این دو فیلم هر دو درباره نوجوانهایی است که وجودشان پر از حسرت و آرزو است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند