معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صداوسیما گفت: با تلاش معاونت حقوقی و امور مجلس صداو سیما و براساس پیگیریهای به عمل آمده تمامی حقوق مالکیت طرح صنعتی، علامت تجاری و کاراکتر عروسکی جناب خان به رسانه ملی واگذار شد.
به گزارش سینماسینما، معاون حقوقی و امور مجلس صدا و سیما در پاسخ به این سؤال که چرا رسانه ملی به این فکر افتاد که شخصیت عروسکی جناب خان را جزو آثار سازمان به ثبت برساند، افزود: به طور کلی ثبت آثار و داراییهای فکری سازمان صدا و سیما از جمله شخصیتهای عروسکی، علامت شبکههای تلویزیونی از جمله سیاستهای کلی معاونت است و در دستور کار اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل قرار دارد.
محمدعلی عبدالهزاده در توضیح اینکه چرا صاحب امتیاز این شخصیت به علت حضور این عروسک در برنامه «خندوانه» شکایت کرد، گفت: از قرار اطلاع در ابتدا توافقنامهای درخصوص نحوه تسهیم سود حاصل از بهرهبرداری از این شخصیت میان تهیه کننده برنامه و سایر عوامل با آقای سالارزهی (مالک اثر) تنظیم شده بود که در ادامه، طرفین توافق اختلاف نظر پیدا کردند که در نتیجه این اختلافات، آقای سالارزهی، به عنوان مالک طرح صنعتی عروسک در ابتدا برای واگذاری کامل حقوق عروسک مبلغ هنگفتی مطالبه کرد.
وی افزود: به رغم مساعدت و حسن نیت سازمان در روند مذاکرات خرید و ثبت اثر، این مذاکرات در مقطعی با موانعی روبرو و در نتیجه مالک اثر نسبت به تداوم استفاده از این عروسک در برنامه خندوانه معترض شد.
وی درباره اینکه معاونت حقوقی و امور مجلس چه تلاشهایی برای ثبت این اثر انجام داده، گفت: پس از درخواست شبکه نسیم مبنی بر اظهار نظر در خصوص قرارداد تهیه و ساخت مجموعه خندوانه، اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین الملل این معاونت، ضمن بررسی کامل ابعاد حقوقی موضوع و وضعیت ثبتی شخصیت عروسکی جناب خان، لزوم تعیین تکلیف در خصوص حقوق مادی عروسک و انتقال کلیه این حقوق به نام سازمان را به تهیهکننده و شبکه خاطرنشان کرد و درباره عواقب بهرهبرداری از عروسک بدون تعیین تکلیف حقوقی به صورت دقیق و شفاف هشدار داد.
وی افزود: بعد از ایجاد اختلاف میان تهیهکننده فصل سوم و چهارم خندوانه و مالک اثر، اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین الملل این معاونت ضمن بررسی دقیق و کارشناسانه ابعاد حقوقی موضوع، ابتدا سعی در میانجیگری و تسهیل روند مذاکرات طرفین کرد لکن در ادامه با توجه به اصرار آقای سالارزهی بر مواضع خویش، این معاونت نظر کارشناسی خود مبنی بر استفاده نکردن از شخصیت عروسکی جناب خان در فصل چهارم برنامه خندوانه اعلام که با موافقت شبکه و تهیهکننده این تصمیم عملی شد.
معاون حقوقی و امور مجلس درخصوص اینکه شخصیت جناب خان تا چه میزان در نزدیکی اقوام ایرانی تأثیرگذار بودهاست، گفت: بیشک ارائه پاسخ دقیق به این پرسش به لحاظ کمی و کیفی نیازمند انجام تحقیقات و نظرسنجیهای مربوطه در شبکه نسیم، روابط عمومی، مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان و سایر بخشهای ذیربط است و محبوبیت این شخصیت عروسکی در میان تمامی اقوام ایرانی، اقشار و گروههای سنی مختلف از خردسالان تا کهنسالان در سراسر کشور انکار ناپذیر است.
عبدالهزاده در پاسخ به این سؤال که معاونت حقوقی و امور مجلس چه تلاشهایی کرده است تا رسانه ملی در فرهنگسازی مخاطبان خود موثرتر باشد، افزود: این معاونت همواره سعی در آموزش و ارایه مشاوره در زمینه حقوق حاکمیت فکری به ذی نفعان داخل و خارج سازمانی داشته و با تهیه برنامههای تلویزیونی درحوزه فرهنگ سازی و ارتقای این حقوق اقدامات مؤثری را معمول داشته است.
وی با اشاره به اینکه توجه به اهمیت و جایگاه حقوق مالکیت فکری در حمایت از آثار و تولیدات ادبی و هنری در رسانه ملی سابقهای دیرینه دارد، گفت: سازمان صدا و سیما پیشتر از بسیاری از سازمانها، ادارات و نهادهای ذیربط در حوزه فرهنگ و هنر، مبادرت به استفاده از تخصص و دانش مشاوران و دانش آموختگان رشته حقوق مالکیت فکری کرده است.
عبدالهزاده افزود: درک اهمیت حقوق مالکیت فکری در بزرگترین سازمان تولیدکننده و مصرف کننده محتوای دیداری – شنیداری و تنها سازمان پخش کشور، به ایجاد اداره کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل در معاونت حقوقی و امور مجلس منجر شد.
وی با بیان اینکه شناسایی، جمعآوری اطلاعات ثبتی و ثبت کلیه شخصیتهای عروسکی و کارتونی، برنامههای تولیدی، علامت کلیه شبکههای تلویزیونی، نام و نشان ویژه کلیه برنامههای تولیدی در شبکههای سراسری، استانی و برون مرزی در دستور کار این معاونت قرار دارد، گفت: در کلیه قراردادهایی که توسط معاونت حقوقی و امور مجلس تنظیم و یا برای اظهار نظر به این حوزه ارسال میشود، تعهدات طرف قرارداد سازمان در رابطه با موارد: توجیه عوامل در خصوص مالکیت انحصاری سازمان بر حقوق مادی در قالب قرارداد کتبی، استفاده از اثر برای نخستین بار در برنامه، مسؤولیت پاسخگویی به ادعاهای احتمالی اشخاص ثالث مورد تأکید و تصریح قرار میگیرد.
وی افزود: معاونت حقوقی و امور مجلس تثبیت مالکیت اینگونه آثار در رأس اهداف بلندمدت خود قرار داده و مراحل تحقق آن با اصلاح پیشنویس قراردادهای سازمان و پیشبینی کامل و صریح حقوق مربوط به طرفین قرارداد آغاز شده است.
محمدعلی عبدالهزاده گفت: در اصلاح پیشنویس قراردادهای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که پارسال توسط این معاونت انجام شد، مواردی برای حفظ حقوق و استیلای سازمان بر آثار و برنامههایی که به سفارش یا با مشارکت رسانه ملی تهیه و تولید میشود، پیشبینی شده است.
شخصیت عروسکی جناب خان در ابتدا برای بهرهبرداری در مجموعه تلویزیونی عروسکی «کوچه مروارید» در نظر گرفته شده بود، این شخصیت توسط بخش خصوصی برای توزیع در شبکه نمایش خانگی، به عنوان یکی از چندین شخصیت عروسکی در آن مجموعه خلق شد و سازنده این عروسک، هدیه هاشمی و محمد بحرانی به عنوان صداپیشه و طراح به آنجان بخشیدند.
مجموعه تلویزیونی کوچه مروارید با استقبال چندانی در شبکه نمایش خانگی مواجه نشد و شخصیت جناب خان نیز مانند سایر شخصیتهای آن مجموعه تلویزیونی دیده نشده و محجور ماند، پس از چندی تهیهکننده وقت برنامه، تصمیم به استفاده از این شخصیت عروسکی در برنامه خندوانه گرفت که مطابق قرارداد خود با سازمان بایدپس از توافق با سالارزهی و اخذ کلیه حقوق مادی اثر، مبادرت به استفاده از عروسک میکرد در حالی که این مهم در مورد این عروسک واقع نشده بود.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- نوستالژی دهه شصت در شبکه نسیم
- «۱۰۰۱» و اهمیت همصدایی در سوگ
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- شوخی معنادار رییس صداوسیما با جنابخان
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- اختتامیه اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی؛ بازگشت سنجد/ جناب خان خوش آمدی!
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





