مجید اسلامی منتقد مطرح سینما در اینستاگرام خود نوشت :
-
تجربهی همراهی با جشنواره جهانی فیلم فجر در این چند سال که به دعوت رضا میرکریمی صورت گرفت و در این سال آخر بدون حضور او اتفاق افتاد، برای من تجربهای دلپذیر بود. تلاش برای ایجاد فضایی فرهنگی، نمایش فیلمهای خوب روی پرده و جنگیدن برای انتخاب فیلمهایی که کمترین آسیب را ببینند و ایجاد اعتماد برای مخاطبی که بهحق بیاعتماد شده بود. راستش اولش خودم هم چندان باور نداشتم: “هر سال مگر چند فیلم در دنیا ساخته میشود که با معیارهای کشور ما قابل نمایش باشد؟” ولی بهمرور متوجه شدم که هست (البته دبیر باید برای معقول کردن این معیارها میجنگید و خطر میکرد، که میرکریمی و عسگرپور جنگیدند). و بهمرور هم فیلمسازان خارجی اعتمادشان جلب شد و هم مخاطب داخلی.
حالا ظاهرا دوباره برمیگردیم به نقطهی صفر. با ادغام جشنواره جهانی با جشنواره ملی همهی دستاوردها عملا به باد میرود و تجربهی تماشای استاندارد فیلم خارجی بدل میشود به برگزاری یک رویداد بیهویت و بیحاصل، مثل دوران طولانی قبل از ادغام. دورانی که اصلا خبردار نمیشدیم بخش بینالمللی کی شروع شد و کی تمام شد.
در اینجا دستکم برای ثبت در تاریخ یادآوری میکنم که شانس دیدن چه فیلمهایی را روی پرده داشتیم:
به ترتیب اهمیت (برای من):
– قاتل تزار
– هلن
– دولاتوف
– دلبستگی
– آگا
– ترانه گرانیتی
– قدم زدن در خیابانهای مسکو
– کوهستان جادویی
و بسیاری فیلمهای دیگر نظیر “انقلاب خاموش” و “عوامل انسانی” که به طور معمول نمیدیدیم. فیلمهایی که در ویترینهای بزرگ نظیر کن و ونیز نبودند و به لیستهای منتقدان جهانی هم راه نمییافتند ولی فیلمهای خیلی خوبی بودند.و امکان دیدن برخی فیلمهای ستایششدهی جشنوارههای بزرگ مثل “آدمکش”، “غروب” و “نور طبیعی” روز پرده.
و امکان دوباره دیدن نسخههای خوب از “استاکر”، “دروازه دوزخ”، “باد صبا” و دهها فیلم کلاسیک دیگر.
و امکان تماشای مستندهای درخشانی دربارهی توشیرو میفونه، فلینی، تارکوفسکی وغیره.
و البته امکان معاشرت و گفتوگو با فیلمسازان خارجی و منتقدان و علاقهمندان در فضایی دلپذیر و آرام و محترمانه.
سهم اصلی را در این رویداد میرکریمی و عسگرپور و کامیار محسنین و امیر اسفندیاری و شادمهر راستین (و در دورههای اول) علیرضا شجاعنوری داشتند. تلاشی که دستآخر منجر شد به کسب رتبه “آ” در میان جشنوارههای بینالمللی.
بابت از دست رفتن این امکان متاسفم.
برچسبها: جشنواره جهانی فجر, مجید اسلامی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرجان اشرفیزاده در گفتوگو با سینماسینما/ قصه فیلم «آبجی» از یک نگرانی و ترس در من شروع شد
- سیدغلامرضا موسوی: ثبت جشنواره جهانی فجر در فیاپف به نفع سینمای ایران است
- ارتفاع پست/ نگاهی به فیلم «کوهستان جادویی»
- کارگاه سازنده «روز هشتم» در جشنواره جهانی فجر برگزار میشود
- فیلم تحسینشده جشنواره ونیز راهی فجر جهانی میشود
- ۳۱۲ فیلم ایرانی متقاضی حضور در سیوهشتمین جشنواره جهانی فجر
- آغاز ثبتنام باشگاه مخاطبان جشنواره جهانی فجر
- بازار جشنواره جهانی فجر چگونه برگزار میشود؟
- گفتوگو با دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر/ میرکریمی: اهل ناتمام رها کردن کاری نیستم
- فیلم های بخش «جلوهگاه شرق» جشنوارهی جهانی فجر معرفی شدند
- معرفی سه اثر دیگر جشنواره جهانی فیلم فجر
- ارائه تکنولوژیهای فنی سینما در بازار جشنواره جهانی فیلم فجر
- «قصرشیرین» برای اعضای باشگاه جشنواره جهانی فجر به نمایش درآمد/ خوشامدگویی نگار جواهریان
- تابناک :نامه نگاریها علیه جشنواره جهانی ، نه از سر خیرخواهی که از باب تسویه حساب است
- گزارش تصویری از ششمین روز سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه