محمدعلی کشاورز از همبازی بودن و دوستی با ماکس فون سیدو بازیگر مطرح سوئدی که به تازگی از دنیا رفت، صحبت کرد.
به گزارش سینماسینما، درباره ماکس فون سیدو بازیگر بلندآوازه سینمای جهان که روز یکشنبه ۸ مارس از دنیا رفت، مطالب زیادی گفته شده است؛ از بازی در شاهکارهای اینگمار برگمان تا نقش هایش در فیلم های کارگردان های صاحب نامی چون جان هیوستن، مارتین اسکورسیزی، جرج استیونز و اسپیلبرگ، اما کمتر کسی به سفر این هنرپیشه نامدار به ایران و البته دوستی طولانی مدتش با محمدعلی کشاورز بازیگر بزرگ سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان اشاره ای کرده است.
«صحرای تاتارها» محصول ۱۹۷۶ (۱۳۵۵ خورشیدی) که فیلمبرداری اش اواخر سال ۱۹۷۵ در شهر بم انجام می شد سرآغاز دوستی و آشنایی کشاورز با ماکس فون سیدو سوئدی بود.
محمدعلی کشاورز در گفتگویی خاطرات خود از آن فیلم که یکی از مشهورترین آثار بین المللی سینمای جهان است که در ایران فیلمبرداری شده را این چنین به یاد می آورد: وقتی که می خواستم فیلم «صحرای تاتارها» را بازی کنم والریو زورلینی کارگردان فیلم را به واسطه موفقیت های گذشته اش از جمله کسب شیرطلای ونیز که در سال ۱۹۶۲ (۱۳۴۱ خورشیدی) برای فیلم «خاطرات خانوادگی» بدست آورده بود، می شناختم.
به گفته وی، زورلینی به همراه گروه ایتالیایی اش ارگ بم را برای محل فیلمبرداری فیلم «صحرای تاتارها» انتخاب کرده بودند.
کشاورز اما در «صحرای تاتارها» مهم ترین نکته فیلم را برای خود و دیگر بازیگران ایرانی فیلم، همبازی شدن با دو بازیگر جوان بین المللی فیلم که همنسل خودش بودند یعنی هلموت گریم بازیگر مطرح تئاتر آلمان و ماکس فون سیدو ستاره نامدار سوئدی بیان می کند.
کشاورز از فون سیدو به عنوان یک هنرپیشه بسیار توانا و جسور یاد می کند و می گوید این بازیگر سوئدی بسیار باسواد و اهل مطالعه بود.
او تاکید می کند فون سیدو پیش از آمدن به ایران درباره تاریخ و جغرافیای مملکت ما مطالعه کرده بود و با جزییات درباره آن شناخت داشت که این نکته برای ما بسیار جالب توجه بود.
محمدعلی کشاورز از آخرین پلانی که در فیلم با یکدیگر بازی کرده بودند نیز خاطره جالبی تعریف می کند. او می گوید: پس از بازی در آخرین پلان، ماکس فون سیدو در مسیر برگشت تمام راه را بلد بود به گونه ای که حتی «برج های کبوتر» را هم می شناخت.
او می افزاید: ما با هم به مکان های تاریخی «ماهان» و «شاه نعمت الله ولی» هم رفتیم و فون سیدو با علاقه به توضیحات من گوش می داد.
کشاورز از دست و دل بازی ماکس فون سیدو در کار بازیگری نیز می گوید: او در اینکه چطور قوه تخیل خود را در بازیگری به کار بیندازیم به ما راهنمایی های بسیاری کرد. فون سیدو از اینکه دیگران پیشرفت کنند بسیار خوشحال می شد.
کشاورز می افزاید: ستاره فیلم های اینگمار برگمان که خودش یک هنرپیشه تئاتری بود از همان اوایل کار که متوجه شده بود من هم بازیگر تئاتر هستم وقت زیادی را با من درباره تئاتر می گذاشت و از تئاتر و نمایشنامه ها با هم صحبت می کردیم.
کشاورز می گوید وقتی به فون سیدو گفتم که چه نمایشنامه هایی را در اینجا کار کرده ایم و چه شناختی از ایبسن نمایشنامه نویس بلندآوازه نروژی دارم تعجب کرد و باورش برایش سخت بود که در اینجا «خانه عروسک» و «اشباح» ایبسن و یا «بازی استریندبرگ» فردریک دورنمات را کار کرده ایم.
دوستی و ارتباط استاد کشاورز و ماکس فون سیدو البته به همان روز آخر فیلمبرداری فیلم «صحرای تاتارها» ختم نشد. کشاورز بعدها دوستی اش را به صورت تلفنی با ماکس فون سیدو تا همین چند سال اخیر حفظ کرد. او این چنین رفاقتی را با دیگر همبازی افسانه ای اش آنتونی کویین که در فیلم «کاروانها» (۱۹۷۸) با وی همبازی بود نیز داشت.
منبع؛ صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه ایرانی، خانواده ایرانی، مادر ایرانی در «مادر» علی حاتمی
- انتشار گفتگویی منتشرنشده از محمدعلی کشاورز/ هر فیلمی که بازی میکنم خودم را محاکمه میکنم که آیا کاری که کردم درست بوده
- محمود پاک نیت از دشواریهای بازیگری در دوران کرونا میگوید/ لزوم رعایت کامل فاصله اجتماعی
- مجید انتظامی: خانه-موزه انتظامی آنطور که پدرم انتظار داشت اداره نمیشود
- مراسم تشییع پیکر محمدعلی کشاورز برگزار شد/ همیشه ماندگار
- اعلام جزئیات مراسم خاکسپاری محمدعلی کشاورز
- کارنامه بینظیر یک بازیگر/ به بهانه درگذشت محمدعلی کشاورز
- محمدعلی کشاورز درگذشت
- محمدعلی کشاورز در بیمارستان بستری است
- بازیگری که با مرگ شطرنج بازی کرد/ به بهانه مرگ ماکس فون سیدو
- بازیگر فیلمهای برگمان درگذشت
- واکنش محمد علی کشاورز به شهادت آتش نشانان :کاش کسی نام آنان را از آتش نشان به جانفشان تغییر دهد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





