کارگردان فیلم «چهره» تاکید کرد آموزش به شیوه غیرمستقیم و از طریق ابزار هنری رواج فرهنگ سلامت را تسریع میکند.
به گزارش سینماسینما، سیروس الوند گفت: وظیفه سینما در زمینه آموزش بهداشت و سلامت و هر حیطه دیگر آموزش مستقیم نیست، بلکه ضرورت های داستان و قصه باعث میشود موارد آموزشی از بطن داستان و شخصیت ها بیرون بزند و به مخاطب ارائه شود که در این صورت بسیار موثر خواهد بود. در واقع وظیفه فیلم و سینما آموزش و پیام رسانی غیر مستقیم است و می تواند این کار را در زمینه سلامت و بهداشت هم انجام دهد.
کارگردان فیلم «یکبار برای همیشه» که دریافت جایزه از وزارت بهداشت را در کارنامه خود دارد افزود: بسیاری از فیلم های سینمای ایران این ویژگی را داشتهاند و در کنار روایت داستان جذاب موفق به آموزش نکات بهداشتی و سلامت بودهاند. برخی از فیلم های من از طرف سازمان بهزیستی و وزارت و بهداشت و درمان در دهه شصت مورد تقدیر قرار گرفتند و موفق به کسب جوایزی از طرف وزارتخانههای مربوط شدند.
الوند ادامه داد: فیلمهایی که درباره آسیب های اجتماعی ساخته می شوند در بطن خود پر از موارد آموزشی هستند. مثلا فیلمی که مساله اعتیاد را مطرح می کند، اعتیاد را تقبیح میکند و هشدار دهنده است. چنین فیلم هایی به فراخور داستان آسیبهای ناشی از اعتیاد و بیماری هایی که چنین موقعیتی برای یک فرد ایجاد میکنند را نشان می دهند. در این فیلمها می توان دید چطور مساله اعتیاد گریبان فرد، خانواده و جامعه را میگیرد و چه زیان هایی به بار میآورد.
الوند با اشاره به نقش وزارت بهداشت برای ترغیب فیلمسازان به تولید آثاری با محتوای آموزش بهداشتی و سلامت گفت: وظیفه وزارت بهداشت است تا با تخصیص بودجه فیلم هایی را به کارگردان ها سفارش بدهد تا با داستان های جذاب موارد بهداشتی و مرتبط با سلامت را به مردم آموزش بدهند. دولت موظف است سطح آگاهی مردم را نسبت به بیماری ها، عواقب اعتیاد و …بالا ببرد . قرار نیست من به عنوان فیلمساز وظیفه دولت را انجام بدهم بلکه این وظیفه دولت است که آگاهی مردم را نسبت به این موارد بالا ببرد و این اقدام باید مانند تمام کشورهای پیشرفته دنیا که به سلامت جسمی و روحی مردم اهمیت می دهند از مدارس آغاز شود.
کارگردان «مزاحم» گفت: بسیاری از موارد بهداشتی و مرتبط با مقوله سلامت در کشورهای پیشرفته از دوران کودکی آموزش داده می شوند و یک دختر و پسر وقتی به سن چهارده، پانزده سالگی می رسند کاملا نسبت به همه چیز اشراف دارند و میدانند چطور می توانند از سلامت جسم خود مراقبت کنند. در این جوامع رسانهها به صورت شفاف درباره آلودگی ها و بیماریهای جامعه اطلاع رسانی میکنند. اما در کشور ما به آمارها نمیتوان اعتماد کرد چون همه میخواهند همه چیز را گل و بلبل نشان دهند تا دولت را پاک جلوه دهند.
وی افزود: وقتی فیلم هایی درباره ایدز، اعتیاد، فقر و … تولید میشود فیلمساز را به سیاهنمایی متهم میکنند در حالی که این آثار هشدار دهنده هستند و سینما و کلا هنر میتواند برای رواج فرهنگ سلامت موثر باشد. اگر بودجه کافی در اختیار داشته باشم مایل هستم در زمینه بهداشت و سلامت فیلم بسازم، اما میدانم چنین بودجهای در اختیارم قرار نخواهد گرفت.
این کارگردان گفت: باید به فیلمسازان پیشنهاد ساخت در زمینه موارد آموزشی بهداشتی و سلامت داده شود. مثلا اگر به من به عنوان یک فیلمساز پیشنهاد شود فیلمی در این زمینه بسازم با انتخاب داستانی جذاب ابتدا مخاطب را به فیلم و قصه جذب می کنم و در خلال این قصه نکات مرتبط با سلامت را به مخاطب ارائه می کنم.
الوند در پایان گفتگو با اشاره به تاثیر گذاری عمیق رسانه سینما بر جامعه گفت: بدون تردید سینما یکی از موثرترین رسانه ها برای آموزش و پیام رسانی است واین موضوع در کشور ما و همه جا دنیا به اثبات رسیده است . وظیفه اول یک فیلم قصه گویی و سرگرم کنندگی است اما در خلال همین داستان می توان دنیایی پیام و نکته را به مخاطب به شیوه غیر مستقیم ارائه کرد و آموزش داد.
این نویسنده و کارگردان ادامه داد: هیچکس به راحتی نصیحت و تذکر را گوش نمیدهد و اگر هم گوش کند تاثیری روی او نخواهد داشت. در کشور ما بیش از هر جای دیگر دنیا به مردم تذکر داده میشود که مردم محیط اطراف را تمیز نگه دارند و بهداشت زیست محیطی را رعایت کنند اما آیا این نصیحت های مستقیم تاثیری دارد؟ مدام در جاده ها شاهد هستیم شیشه ماشین ها پایین میآید و زباله به بیرون پرت میشود. تمام نهرها، رودخانهها، جنگلها و جاده ها پر از زباله هستند که محیطی غیر بهداشتی و کثیف ساخته اند و طبیعت در حال تخریب است. پس آموزش مستقیم و شعار و نصیحت جواب نمی دهد بلکه باید کاری بنیادین و اساسی کرد. حتی باید بودجه هایی برای آموزشهای بهداشتی و سلامت در نظر گرفته شود و بر اساس آنها مجموعه های تلویزیونی و فیلم ساخته شود. شک نکنید فیلمسازان نیز از این قضیه استقبال خواهند کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- به بهانه درگذشت کامبوزیا پرتوی/ یادداشتهایی از مهرجویی، الوند، رئیسیان، توحیدی، تابش، حقیقی، صائمی
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- سیروس الوند درباره اکران «آنجا همان ساعت» در سینماها مطرح کرد/ در اکران آنلاین امکان داشت فیلم قاچاق شود
- سیروس الوند از ایام کرونایی میگوید/ «آنجا همان ساعت» آنلاین اکران میشود
- مراسم مجازی یادبود سیامک شایقی برگزار شد/ حکایت آن لبخندهای آرام
- سیروس الوند: خروج حاتمیکیا را دوست داشتم/ اثر متفاوت و تازهای در کارنامه حاتمیکیاست
- سیروس الوند: چرا ناصر تقوایی نباید بتواند درباره جنگ و تبعات آن فیلم بسازد؟
- در شب بزرگداشتهای جشن خانه سینما چه گذشت؟/ شب «تنهاهای زیبا»
- آیین بزرگداشتهای بیستویکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
- پنجمین جشن عکاسان سینمای ایران / گزارش تصویری
- سیروس الوند: به سینما نیامدهایم که پولدار شویم، آمدهایم حرفمان را بزنیم/ معرفی برترینهای عکس فیلم
- تولد ۷۸ سالگی مسعود کیمیایی / گزارش تصویری
- پروانه نمایش دو فیلم صادر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





