نشست مرور آثار شاهپور شهبازی به همراه نمایش فیلم «در میان دیوارها» به نویسندگی و کارگردانی او با سخنرانی محمد گذرآبادی، محسن آزرم و جابر قاسمعلی در تالار سیف اله داد خانه سینما برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، نشست مرور آثار شاهپور شهبازی مدرس، مولف، مترجم و نویسنده سینمایی به همراه نمایش فیلم «در میان دیوارها» به نویسنگی و کارگردانی او با سخنرانی محمد گذرآبادی، محسن آزرم و جابر قاسمعلی در تالار سیف اله داد خانه سینما برگزار شد.
در این نشست جمعی از سینماگران، نویسندگان، مترجمان و ناشران کشور حضور داشتند.
محمد گذرآبادی ضمن تاکید بر شناخت مولف های ساختار سه پرده ای، بخشی از کتاب «دیالکتیک چشم ها» را که در آسیب شناسی سینمای ایران عدم شناخت قواعد کلاسیک را یکی از ضعف های فیلمنامه نویسی تلقی می کند، برای مخاطبان خواند. گذر آبادی در ادامه براطلاعات وسیع شاهپور شهبازی در حوزه های مختلف که در خدمت مباحث تئوریک فیلمنانویسی قرار می گیرد، تاکید کرد و در پاره ایی موارد از زبان پیچیده این آثار انتقاد کرد.
سپس جابر قاسمعلی بر اهمیت آثار تئوریک شهبازی در تشخص بخشیدن به فیلمنامه و فیلمنامه نویس تاکید کرد. محسن آزرم سخنران بعدی در مورد اهمیت این آثار گفت: با اولین کتاب شاهپور شهبازی اتفاق مهمی در ادبیات سینمایی ایران افتاد.
وی افزود: کتاب «تئوری های فیلمنامه در سینمای داستانی» بر یک فرضیه مرکزی قابل بحث استوار است؛ این که فیلمنامه های ضعیف و سطحی، فیلمنامه های که شخصیت پردازی و داستان پردازی درستی ندارند، عملا نتیجه نا آشنایی شخص فیلمنامه نویس با تئوری ها هستند.
آزرم در پایان اضافه کرد: کتاب های بعدی شاهپور شهبازی هم عملا در ادامه «تئوری های فیلمنامه در سینمای داستانی» هستند با همان نگاه و با همان رویکرد سعی می کنند به جستجوی پرسش از فیلم ها بر آیند.
شهبازی در پایان مراسم ضمن تشکر از مسئولین خانه سینما که امکان برگزاری مراسم و نمایش فیلم را فراهم کردند، افزود: با توجه به رشته تحصیلی و فیلم هایی که در آلمان ساخته است خودش را بیشتر فیلمنامه نویس و کارگردان تلقی می کند اما به دلیل اینکه موفق نشده است فیلمنامه هایش را در ایران بسازد بتدریج از بد حادثه به نویسندگی و نقد پناه آورده است.
شهبازی در مورد فیلم «در میان دیوارها» گفت: این فیلم صد در صد مستقل است و از حمایت هیچ نهاد یا ارگان دولتی و غیر دولتی و حتی اسپانسر خصوصی برخوردار نبوده و با حداقل امکانات ساخته شده است و تعجب می کند که چرا شورای داوران سینمای «هنر و تجربه» آن را واجد شرایط برای اکران تشخیص ندادند.
وی در این رابطه اضافه کرد: شورای داوری با رد و انتخاب فیلم ها الگو سازی می کنند، خرده روایت و خرده فرهنگ ایجاد می کنند، گفتمان به راه می اندازند و پسند خاطر مخاطب را تعیین می کنند بنابراین فقط قضاوت و داوری نمی کنند بلکه قضاوت و داوری هم می شوند.
در پایان مراسم، شهبازی بخشی از کتاب «دیالکتیک چشمها» را که به رابطه هنر و هنرمند می پردازد و با موضوع فیلم «در میان دیوارها» ارتباط مضمونی داشت برای مخاطبان قرائت کرد. بعد از پایان مراسم مرور آثار شاهپور شهبازی فیلم «در میان دیوارها» به نمایش در آمد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
آخرین ها
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد