خسوف از دیگر ساخته های رسول ملاقلی پور است .
/روایت محمد علی کشاورز از خسوف/
محمد علی کشاورز در سال ۸۶در گفت وگویی با مسعود نجفی در خبرگزاری ایسنا درباره بازی دراین فیلم می گوید :برای من باعث تاسف است که رسول در دوران جوانی فوت کرد. ما موقعی که “خسوف” را با هم کار کردیم هنوز آن رشد کامل را نکرده بود، اما بچه بسیار صادقی بود و میخواست روز به روز ترقی کند. آمد خانه من و گفت: باید در فیلمم بازی کنی سناریو را خواندم و قبول کردم. کاراکتر خاصی داشت و بعد از آن هم فیلمهای خوبی ساخت و تکنیک و کارگردانیش بسیار بالا رفت و معتقدم رسول تنها کسی بود که درباره جنگ فیلمهای قشنگی ساخت. کارش را بسیار دوست داشت و به آن احترام میگذاشت من همیشه صداقت را در کارش میدیدم، فکر میکنم جای خالی رسول در سینمای ما نمود خواهد داشت.
«خسوف»
فصل خاکستری مرگ
ناصر صفاریان منتقد سینما معتقد است :ملاقلیپور در «خسوف» برای دومین بار عرصه اجتماع را برای روایت داستانش انتخاب میکند. «خسوف» حکایت دیگری از آدمهای حاشیهنشین و وامانده از جامعه است و فیلمساز با تأکید بر دشواریهایی که انسان را از پا در میآورد و او را از جامعه حذف میکند، فضایی تیره و تار را به تصویر میکشد. در این جا ملاقلیپور برای نخستین بار به راز و رمز و ایهام روی میآورد و برای بیان حرفش از نمادگرایی استفاده میکند.
«خسوف» اگر چه به دنیای جدیدی تعلق دارد که فیلمساز برای اولین بار به سراغش آمده، اما علاقه او به دنیای پیشین – که ملاقلیپور از دل آن برخاسته – و آدمهایی که میشناسد، در این جا هم وجود دارد. این مسأله باعث شده با شخصیتپردازی دوگانهای روبهرو باشیم و تعدادی از آدمها متعلق به دنیای جدید باشند و تعدادی دیگر، وابسته به دنیای پیشین. به گونهای که اثر، میان دنیای واقعی و فرا واقعی سرگردان است. ضمن این که نمادهای فیلم هم بیشتر بر ذهنیت شخصی فیلمساز استوار است و تماشاگر را سردرگم میکند.
قهرمان ملاقلیپور، این بار واقعاً به آخر خط رسیده و چارهای برای ماندن پیش روی خود نمیبیند. اگر قهرمان عاصی «مجنون» مرد عمل بود و تا آخر میایستاد، حالا اینجا، قهرمان ماجرا چنان به استیصال رسیده و زیر سایه ترس از دیگران است که گریز را راه آخر میداند. او از شهر میگریزد و برهوتی بیزمان و مکان را مأوا میداند. برهوتی که جای آباد آن، یک گورستان است. عشق و عاطفهای که قرار است به زندگی آینده او گرمی ببخشد هم جزئی از دنیای سرد گورستان است. پس پیشاپیش، تکلیف آیندهای که در پایان فیلم، به سویش میروند هم مشخص است. «خسوف» که از گورستان آغاز میشود. پس از طی یک دور باطل در دنیای سیاه قهرمانهای بیپناهش، در گورستان به پایان میرسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- «خسوف» آئینهی جامعه است؟
- قهرمانها را چه شد؟
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- یادنامه «رسول» منتشر شد/ بررسی سینمای رسول ملاقلیپور در روزگار پس از او
- برشهای کوتاه/ کلیپی از «قارچ سمی»
- خبرهایی از شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- نامزدهای «هنر و تجربه» در جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- نگاهی به «خسوف»/ میان ماندن و رفتن
- نامزدهای بخش ملی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- یادداشتهایی بر چند فیلم مستند حقیقت (۳)
- از ملاقلیپور تا احمدرضا درویش/ سینماگرانی که درباره فتح خرمشهر فیلم ساختند
- رقابت ۱۸ فیلم سینمایی در بخش مسابقه جشنواره «مسیر عشق»
- حرف های کیومرث پوراحمد درباره حواشی فیلم «پنجاه قدم آخر»/ویدئو
- ملاقلی پور: می گفتند مزرعه پدری جنسی است!/مروری برکارنامه فیلمسازی رسول ملاقلی پور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





