نخستین مستند بلند کامران جاهدی با عنوان «فرشته جنگ» که پیش تر با نام موقت «نصرت» کلید خورده بود، روزهای پایانی تدوین را سپری می کند.
به گزارش سینماسینما، جاهدی که کارگردانی مستندهای کوتاه مردان مردان، تیام، سی یار، دالیا و تدوین آثار شاخصی همچون A157، صدای سکوت، بهاری که ندیدند و… را در کارنامه دارد، برای ساخت این مستند بلند با دشواری های بسیاری در مرحله سوژه یابی و پژوهش مواجه بوده و پس از پایان فیلمبرداری، خود تدوین آن را آغاز کرده است؛ او همچنین مصطفی رزاق کریمی را به عنوان مشاور در کنار خود دارد.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: در روزهای هجوم ناجوانمردانه ارتش بعث به خاک میهن لشگر بعث پس از اشغال قصرشیرین به سمت گیلانغرب حرکت کرد، وقتی خبر حرکت عراقیها به سمت شهر رسید مردم شهر را تخلیه کردند و زن ها و بچه ها را در کوه های اطراف شهر پناه دادند. تنها بیست-سی نفر از نیروهای نظامی و مردمی برای دفاع در شهر مانده بودند. در این میان خواهر یکی از رزمندگان (شهید حسین بسیطی) که به اصرار خود شهر را ترک نکرده بود، جانانه و شجاعانه در کنار مردان دیگر همرزمش جنگید…
این فیلم تلاشی است برای یادآوری حضور نصرت خدایاری بسیطی (معروف به خواهر بسیطی) که از لحظه شروع جنگ تا پایان آن دوشادوش رزمندگان دیگر جنگید و شجاعانه به همه روحیه داد. از او سیمای زنی را به یاد می آوریم که روی لباس زنانهاش فانوسقه و یونیفرم نظامی می پوشید و همچون کوه های پرصلابت زادگاهش، بر جای ایستاد و جنگید.
این مستند بلند که با تم داستانی و حماسی خود به سفارش مرکز سیمای استان های صداوسیما در مرکز کرمانشاه تولید شده، برای نمایش در جشنواره فجر نیز اعلام آمادگی کرده است، اما با پیش شرط این دوره مبنی بر ضرورت نخستین نمایش در جشنواره سینماحقیقت، شانس حضور خود را در این رویداد ملی از دست خواهد داد.
اسامی عوامل این پروژه عبارتند از کارگردان، تهیه کننده و پژوهشگر: کامران جاهدی، نویسنده: حامد عزیزی، مشاور حقوقی: رحمان مظهری، فیلمبردار: ضیا حاتمی، صدابردار: محمدسامان کاملی، دستیار کارگردان: صبا عظمپور، مدیران تولید: ایوب واحدی، نورالله فتاحی، مجری طرح: سیدهزهرا اصولی، جانشین تهیه کننده: مهدی شرفی.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





