مسعود دلخواه درباره اولویتهای تئاتر میگوید: من قبل از هر اولویتی روی بودجه تاکید میکنم و در وهله اول باید بودجه این اداره مشخص باشد تا به اولویتهایی که مشخص کرده، جامه عمل بپوشاند. بر همین اساس بودجه نباید کمتر از سالهای قبل باشد، بلکه باید راههای منابع تأمین مالی مطمئنتر شود.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر، نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه در حوزه تئاتر درباره اولویتهای کاری اداره کل هنرهای نمایشی در سال ۹۸ گفت: تئاتر ما تلفیقی از تئاتر تهران و شهرستان است. اولویتهای اجرایی در این دو بخش متفاوت است. اساساً یکی از اولویتها باید پرداختن به تئاتر شهرستان باشد. درباره تئاتر شهرستان چند اولویت وجود دارد، که یکی از این اولویتها آموزش است،
ایجاد پل ارتباطی میان تئاتر تهران و تئاتر شهرستان
او با تاکید بر اینکه «ارتباط بین تئاتر تهران و شهرستانها در سال ۹۸ میتواند در اولویتهای امسال مرکز باشد» ادامه داد: برای مثال برخی از تئاترهای برگزیده در تهران میتوانند با حمایت مرکز به شهرستانها بروند و اجرا داشته باشند. همچنین دعوت تئاترهای موفق شهرستانها برای اجرای عمومی در تهران یکی دیگر از اقدامات برای ایجاد ارتباطی بین تئاتر تهران و شهرستان است. در این زمینه دعوت افراد متخصص و کارشناس که بتوانند در برخی از شهرستانها اقامت داشته باشند و ورکشاپهایی را برپا کنند، میتواند مؤثر باشد.
اجرای نمایشهایی در سالنهای دولتی تئاتر که صلاحیت ندارند
دلخواه در ادامه صحبتهایش گفت: در تهران نیز دو نوع تئاتر داریم؛ تئاترهای دولتی و خصوصی. درباره تئاترهای دولتی همواره این سوال وجود دراد که معیار دادن سالن اجرا به کارگردانها و گروههای نمایشی چیست؟ چراکه شاهدیم گاهی سالنهای خوب دولتی به نمایشهایی داده میشوند که صلاحیت لازم را ندارند. این موضوع باید شفافسازی شود. ضمن تعیین این معیارها باید از جوانهای حوزه تئاتر برای اجرای نمایشهایشان حمایت شود.
معضل تئاترهای خصوصی
این کارگردان تئاتر افزود: در رابطه با تئاترهای خصوصی نیز باید معیارهای اجرا مشخص شود. در حال حاضر یکی از معضلهای تئاتر خصوصی سه یا چهار سانسه شدن آنهاست. این معضل به طراحی صحنه، کارگردان، گروه نمایش و کیفیت اجرا بسیار ضربه میزند. باید با توجه به علت این کار، راه حل پیدا کنیم.
حمایت دولت از تئاترهای خصوصی موفق
دلخواه با تاکید بر اینکه «دولت باید از تئاتر خصوصی حمایت کند» افزود: مطمئناً اگر از مدیریت تئاتر خصوصی علت معضل چندسانسه شدن نمایشها را جویا شویم، میگویند برای تأمین منابع مالی این کار را میکنیم. اگر دولت یک کمیته ارزیابی و نظارتی در تهران و شهرستانها تشکیل دهد و در طول سال تئاترهای خصوصی را ارزیابی کند و به آنها امتیاز دهد، بر اساس این امتیازدهی میتواند از تئاترهای موفقتر حمایت کند تا دچار مشکلات مالی نشوند و بیشتر از دو سانس اجرا نداشته باشند. این معضل خندهداری است که در یک سالن تئاتر سه یا چهار نمایش متفاوت اجرا شود.
خانه تئاتر؛ مامن رجوع فارغالتحصیلان
این مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر در تئاتر به صنف بازمیگردد. باید فارغالتحصیلان در حوزه تئاتر تشویق شوند که به صنف خود رجوع کنند. عضویت در خانه تئاتر میتواند گسترش یابد تا این جوانان مامنی برای رجوع داشته باشند.
ایجاد پل ارتباطی بین تئاتر دانشگاهی و حرفهای
او سپس بیان کرد: همچنین یک ارتباط قویتر باید بین تئاتر دانشگاهی و حرفهای ایجاد شود، چراکه تئاتر حرفهای ما نتیجه آموزشها در دانشگاههاست. همین دانشجوهای تئاتر امروز هستند که تئاتر حرفهای فردا را تشکیل میدهند. در حال حاضر پل ارتباطی بین تئاتر دانشگاهی و حرفهای ضعیف است، حتی پل ارتباطی بین تئاترهای دانشگاهی هم ضعیف است.
دلخواه در پایان تاکید کرد: همه این اقدامات نیازمند تقویت بودجه است که باید عادلانه بین مدیران تقسیم شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- میـراث بر بـاد رفتـه
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- جشنواره تئاتر فجر؛ یک انصراف و چند نکته
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- معرفی هیات انتخاب دومین جشنواره تئاتر شهرزاد
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به تعویق افتاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- اکران مردمی فیلم زودپز / گزارش تصویری
آخرین ها
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد