آیدین سیار سریع در روزنامه قانون در مطلب طنزی با عنوان «مشروح جلسه فراستی با کمیسیون فرهنگی مجلس » نوشت: «کمیسیون فرهنگی مجلس جلسهای را با منتقدین دوره اخیر جشنواره فجر برگزار کرده که از سه منتقد دعوت شده تنها مسعود فراستی به علت علاقهای که به مقولهای به نام کمیسیون دارد، در جلسه حضور پیدا کرده و گفته اگر فشارهای برنامه هفت نبود داوران به ماجرای نیمروز رای نمیدادند و همچنین از فیلم گشت ارشاد ۲ انتقاد کرده و گفته نمیشود آن را با خانواده دید! در ادامه مشروح گفتوگوی این بزرگوار با آن بزرگواران را خواهید خواند:
اعضای کمیسیون: خب آقای فراستی شما به چی انتقاد دارین؟
فراستی: من به همه چی انتقاد دارم. به اینا، به اونا، به شما.
اعضای کمیسیون: چی؟ به ما؟
فراستی: ببخشید اینجا کجاست؟
اعضای کمیسیون: اینجا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است.
فراستی: من غلط بکنم انتقادی داشته باشم. من اصلا منتقد نیستم، گیلاسم. اجازه بدید شونههاتونو بمالم.
اعضای کمیسیون: لازم نیست. ببینید آقای فراستی… راستش ما فرصت نکردیم که نظارت کاملی روی جشنواره فجر داشته باشیم. لذا احساس میکنیم متاسفانه شرایطی فراهم بوده که هم مردم هم سینماگران در جشنواره احساس راحتی میکردند.
فراستی: متاسفانه همینطوره.
اعضای کمیسیون: خب حالا قضیه چی بوده؟
فراستی: ببینید مساله اینه که چند وقت پیش غرب گروهی از نیروهای آموزش دیدهاش رو در پوشش داوران جشنواره فجر طی یک عملیات پیچیده به ایران منتقل میکنه.
اعضای کمیسیون (با تعجب): چطور ما چیزی نفهمیدیم؟
فراستی: چون این داورها رو یه جوری وارد کردن که کسی نفهمیده!
اعضای کمیسیون: آخه چه جوری؟
فراستی: یادتونه چند وقت پیش یه کوادکوپتر در آسمان پرواز میکرد؟
اعضای کمیسیون: آره آره!
فراستی: شاید باورتون نشه ولی این کوادکوپتر حامل این نیروها بود!
اعضای کمیسیون: جل الخالق! مگه تو کوادکوپتر آدم جا میشه؟
فراستی: اینا آدمهای معمولی نیستن که، آموزش دیدهان. مثل بطریهای آب معدنی سیستم کاهش حجم دارن.
اعضای کمیسیون: عجب!
فراستی: حالا کنترل کوادکوپتر فکر میکنید دست کی بود؟
اعضای کمیسیون: دست کی بود؟
فراستی: همین حجت ایوبی! رییس سازمان سینمایی.
اعضای کمیسیون: اَاَاَاَع! چقدر سینمایی.
فراستی: بله… آدم هر چی میخوره از خودی میخوره. مثل من. این داورهای دو تابعیتی به این شکل وارد کشور شدن و قصد داشتن نقشههای شومشون رو پیاده کنن.
اعضای کمیسیون: نقشهشون چی بوده؟
فراستی: جلوگیری از دادن جایزهها به فیلم ماجرای نیمروز!
اعضای کمیسیون: ای نامردا…
فراستی: ولی من و بهروز شبونه ریختیم تو لونهشون و نقشههاشون رو خنثی کردیم. فقط یکیشون از دستمون فرار کرد و رفت فیلم ساخت.
اعضای کمیسیون: کی!؟
فراستی: شخصی با نام مستعار سعید سهیلی.
اعضای کمیسیون: خب این آقا چه کار کرده؟
فراستی: فیلم مستهجنی ساخته که آدم روش نمیشه با خانواده بشینه نگاه کنه. من واقعا از گفتنش شرمم میاد ولی چون دلسوز هنر و ادب این مملکتم به خصوص ادب مملکت باید بگم که این آقا تو فیلمش نشون میده که یک سری میرن تو ون گشت ارشاد و اعمال غیراخلاقی بروز میدن. مخصوصا حمید فرخ نژاد!
اعضای کمیسیون: خب خیلی ممنون. ما باز مزاحمتون میشیم.
فراستی: خواهش میکنم. من باز اگه موردی دیدم زنگ میزنم بهتون.
نتیجه جلسه: نایب رییس کمیته فرهنگ، هنر، رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه آقای مطهری درخصوص-حرکت به سمت سینمای خصوصی در اعمال ممیزیها چقدر تاثیر خواهد گذاشت- صحبت کرد و آقای فراستی نیز گفت: اکنون نیز با وجود اعمال ممیزیها، شاهد تولید فیلمهای بسیاری بدون رعایت شئونات بوده و حتی به تازگی فیلمی که برای زنان کلاهگیس گذاشتهاند، ساخته شده است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





