آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار فهرست نامزدهای اولیه ۹ شاخه این از جمله شاخه بهترین فیلم بینالمللی و مستند بلند اسکار ۲۰۲۰ را اعلام کرد.
به گزارش سینماسینما، در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی که از امسال به شاخه «بهترین فیلم بینالمللی» تغییر نام داده است از میان بیش از ۹۰ کشور که فیلمهای برگزیده خود را بر ای رقابت در این بخش به آکادمی ارسال کرده بودند در نهایت ۱۰ فیلم توانستند به فهرست نامزدهای اولیه این شاخه راه یابند.
فیلم «اَنگل» به نمایندگی از سینمای کره جنوبی، «درد و شکوه» (اسپانیا)، «پرنده رنگ شده» (جمهوری چک)، «حقیقت و عدالت» (استونی)، «بینوایان» (فرانسه)، «آنها که باقی ماندند» (مجارستان)، مستند «سرزمین عسل» (مقدونیه شمالی)، «کورپس کریستی» (لهستان)، «Beanpole» (روسیه) و «آتلانتیکس» (سنگال)، ۱۰ فیلمی هستند به فهرست کوتاه شاخه بهترین فیلم بینالمللی نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار راه یافتند.
سینمای ایران نیز مستند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی را امسال به عنوان نماینده خود در شاخه بهترین فیلم بینالمللی انتخاب کرده بود که این فیلم از راهیابی به جمع ۱۰ نامزد اولیه بازماند.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار «در جستجوی فریده» را در فهرست ۱۵۹ اثر مستند واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین مستند اسکار ۲۰۲۰ نیز قرار داده بود، اما در نهایت ۱۵ فیلم را به عنوان نامزدهای اولیه در این شاخه انتخاب شدند که شامل «کارخانه آمریکایی»، «آپولو ۱۱»، «برای سما»، «حامی»، «آپولو»، «سرزمین عسل»، «ملت تکفرزندی»، «خانواده نیمهشب»، «دوشیزه»، «آکوارلا»، «بزرگترین مزرعه کوچک»، «غار»، «لبه دموکراسی»، «هک بزرگ» و «ویران کردن پارلمان» میشوند.
فهرست کامل نامزدهای اولیه اسکار ۲۰۲۰ در ۹ شاخه اعلام شده از این قرار است:
بهترین فیلم بینالمللی (فیلم غیرانگلیسی)
اَنگل(کره جنوبی)، درد و شکوه» (اسپانیا)، پرنده رنگ شده (جمهوری چک)، حقیقت و عدالت (استونی)، بینوایان (فرانسه)، آنها که باقی ماندند (مجارستان)، سرزمین عسل (مقدونیه شمالی)، کورپس کریستی (لهستان)، «Beanpole» (روسیه)، آتلانتیکس (سنگال)
بهترین مستند بلند
کارخانه آمریکایی، آپولو ۱۱، برای سما، حامی، آپولو، سرزمین عسل، ملت تکفرزندی، خانواده نیمهشب، دوشیزه، آکوارلا، بزرگترین مزرعه کوچک، غار، لبه دموکراسی، هک بزرگ، ویران کردن پارلمان
بهترین موسیقی متن
زنان کوچک، داستان ازدواج، بروکلین بیمادر، ۱۹۱۷، درد و شکوه، جنگ ستارگان: خیزش اسکایواکر، انتقام جویان: آخر بازی، بمبشل، خداحافظی، فورد در مقابل فراری، منجمد ۲، خرگوش جوجو، جوکر، پادشاه، ما
بهترین ترانه اصلی
علاءالدین، پدرخوانده سیاه، خط شکنی، برانکس آمریکا، منجمد ۲، هریت، فیلم لگو ۲: قسمت دوم، شیرشاه، بروکلین بیمادر، اَنگل، راکتمن، تونی موریسون، داستان اسباببازی ۴، رُز وحشی
*در این شاخه دو ترانه از فیلم-انیمیشن «شیرشاه» نامزد شدهاند*
بهترین فیلم کوتاه
برادری، هدیه کریسمس، دستهای کوچک، میلر و پسر، باشگاه فوتبال نفطه، پنجره همسایه، پناهنده، ساریا، یک خواهر، بعضی وقتها به مُردن فکر میکنم
بهترین مستند کوتاه
پس از ماریا، آتش در بهشت، ارواح شوگرلند، در غیبت، یادگرفتن اسکیت در منطقه جنگی، زندگی از من پیشی میگیرد، شبزندهداران، سنت لوئیس سوپرمن، نزدیک بمان، قدم بزن بدو چا-چا
بهترین انیمیشن کوتاه
دختر، عشق مو، او بدون جهان نمیتواند زندگی کند، Hors Piste، کیت بول، به یادماندنی، مراقب ذهنم باش، فیزیک اندوه، خواهر، عمو توماس: مروری بر روزها
بهترین چهرهپردازی
بمب شِل، دولمایت اسمن من است، دانتون ابی، جوکر؛ جودی، زنان کوچک، مالفیسنت: سردسته اهریمنان، ۱۹۱۷، روزی روزگاری در هالیوود، راکتمن
بهترین جلوههای بصری
آلیتا: فرشته مبارزه، انتقام جویان: آخر بازی، کاپیتان مارول، گربهها، مرد ماه جوزا، مرد ایرلندی، شیرشاه، ۱۹۱۷، جنگ ستارگان: خیزش اسکایواکر، ترمیناتور: سرنوشت تاریک
نامزدهای نهایی نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دیماه) مشخص و مراسم اعطای این جوایز فوریه (بامداد دوشنبه ۲۱ بهمن) برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد





