جلد یکم از «کتاب سینما» مجموعهای است از مقالاتی شاخص از متفکران، نظریهپردازان و کارگردانان برجسته جهان و نیز برخی از نویسندگان ایرانی که به کوشش مازیار اسلامی، مترجم و پژوهشگر نامآشنای حوزه هنر و نقد و نظریه، و با ترجمه و نگارش نویسندگان و مترجمان متفاوتی گردآوری و ویرایش شده است.
سینماسینما، نیوشا صدر: اسلامی در مقدمه کوتاه و پنج صفحهای که بر این کتاب نوشته است، قصدش را از گردآوری و انتشار آن، انگشت گذاشتن بر سویه بیقصدی فکر کردن درباره سینما عنوان کرده است. فکر کردن با همه دستاندازها، جان کندنها، خطا رفتنها، ناکامیها و سوءبرداشتها…
معرفی این کتاب و کتبی از این دست، که از مجموعه مقالات مختلفی تشکیل شده که هر کدام به شکلی ویژه به سراغ موضوعی خاص رفتهاند، در دو صفحهای که در ماهنامه هنر و تجربه برای این کار اختصاص داده شده است، کار چندان سادهای نیست. چون یا ناگزیر باید به ذکر بخشهایی از مقدمه مترجم و سپس عناوین فهرست و اسامی نویسندگان و مترجمان اکتفا کنم، یا اینکه تنها به شکلی گزینششده به شرح برخی از مقالات بپردازم تا خواننده دستکم تا حدودی با آنچه در کتاب میگذرد، آشنا شود و ترجیح من همواره گزینه دوم است که گرچه با شیوه معمول معرفی کتابها بسیار تفاوت دارد، تصور میکنم کمک بیشتری در شناساندن کتاب به خوانندگان خواهد کرد تا ارائه صرف فهرست عناوین و نامها.
اولین مقاله «کتاب سینما ۱»، که درمجموع از ۱۲ مقاله تشکیل شده است، با عنوان «نکاتی درباره ژست» نوشته جالب اما کوتاه و خلاصهای به قلم جورجو آگامبن، فیلسوف و نویسنده ایتالیایی است.
مقاله با توضیحی درباره کتاب «مطالعات روانشناختی و بالینی در باب طرز راه رفتنِ» ژیل دولاتورت و دلای الاکرنیر آغاز میشود. کتابی که در آن تلاش شده بود به شیوهای کاملا علمی، یکی از سادهترین رفتارها یا ژستهای بشری یعنی راه رفتن مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. آگامبن توصیف رفتاری همچون راه رفتن از سوی آن دو را، منادی آن چیزی میداند که بعدها سینماتوگرافی به آن بدل میشود. سپس به سندروم ژیلادولاتورت میپردازد و اینکه چگونه از همان فاصلهگذاریهایی که روش ردپانگاری راه رفتن ژیلادولاتورت ایجاد کرده بود، برای توصیف افزایش تیکها، لرزشهای عضلانی و طرز رفتار استفاده میشود و چگونه تیکها و ضعفها و سستی عضلانی به هنجاری بدل میشود و همگان کنترلشان را بر ژستها از دست میدهند. او این تاثیر را مشابه تاثیر تماشای فیلمهایی میداند که در آن سالها ماری و لومیر شروع به ساختن آنها کردند.
آگامبن از این مسیر به شرح این موضوع میپردازد که در دورهای که ژستهایش از میان میرود، تمام فکر و ذکر جامعه معطوف همان ژستها میشود. به این میپردازد که چرا باید ژست را بهعنوان عنصر سینما مطرح کرد و نه تصویر را، و درنتیجه سینما را باید متعلق به قلمرو اخلاق و سیاست دانست، نه صرفا زیباییشناسی.
در فصل دوم با عنوان «سینمای ژستها» که توسط خود مازیار اسلامی نوشته شده است، نویسنده که به خلاصه بودن و تا حدودی ابهامات مقاله آگامبن آگاه است، به تشریح مقاله پیشین کتاب میپردازد، آن را بسط میدهد و تلاش میکند فاصلههای فراوانی را که گهگاه در پیوند مطالب آن مقاله کوتاه حس میشود و فهم رابطهها را تا حدودی دشوار میکند، با توضیحات بیشتر پر کند.
«توهم تجسم امر مقدس: نکاتی درباب معناگرایی ایرانی» فصل سوم کتاب است و عنوان مقالهای بسیار درخشان، به قلم امید مهرگان که از چگونگی عملکرد معناگرایی ایدئولوژیک در سینما و تلویزیون ایران (و البته تا حدودی جهان) میگوید. او به شکلی مبسوط توضیح میدهد که چگونه آنچه اکنون بهعنوان سینمای معناگرا وجود دارد، صرفا زاده میلی برای عینیت بخشیدن به معنا و امر معنوی است آن هم به هر قیمتی که شده.
«مطالعات سینمایی امروز و فرازونشیبهای کلان – نظریه: پست-تئوری» نوشته دیوید بوردول فصل بعدی کتاب را تشکیل میدهد که مهدی نصرالهزاده آن را به فارسی برگردانده است. فصول دیگر کتاب عبارتاند از:
کلیت و استثنای آن: در نقد پست تئوری/ اسلاوی ژیژک/ صالح نجفی؛ سینما یا روایت: ارباب حلقهها/ مراد فرهادپور؛ ونگ کاروای: زندگی و آثار/ استیو تئو/ آرش فاتحی؛ درسهای فیلمسازی/ ونگ کاروای/ بهرنگ رجبی؛ رمانس در صورت غذایتان: چانگکینگ اکسپرس/ دیوید بوردول/ بابک تبرایی؛ بیفتک با سس خردل: درباره در حالوهوای عشق/ مازیار اسلامی؛ سینمای نابینا/ نیکلاس رویل/ مجتبا گلمحمدی؛ همه چیز نیاز به واسازی دارد، گفتوگو با ژاک دریدا/ امیر احمدی آریان.
«کتاب سینما ۱»، با گردآوری و ویرایش مازیار اسلامی، در سال ۱۳۹۳ توسط انتشارات رخداد نو در هزار نسخه وارد بازار کتاب شده است و هر چه به کتاب، نویسندگان و کیفیت مقالات آن نگاه میکنم، به نظرم هولناک میرسد که با گذشت سه سال همچنان به چاپ بعدی نرسیده است.
پس بشتابید که غفلت نهتنها موجب پشیمانی است، بلکه با توجه به تیراژ پایین کتابهای نظری و دشواری فراوان ترجمه آنها و مصایبی که مترجمان این کتابها به جان میخرند، عجالتا بیش از پشیمانی موجب شرم است.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس
- پرورش نسل آینده تئاتر ایران؛ جشنواره تئاتر «خوشه پروین» به دنبال کشف استعدادهای کارگردانان زن جوان است
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!