منتقد و نویسنده سینمایی با اشاره به موضوع قضاوت در آثار سینمایی در سالهای اخیر گفت: فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی به مراتب از فیلم «شکار» ساخته توماس وینتربرگ اثر بهتری است و فیلم فرهادی فیلمنامه کاملتر با شخصیتهای بیشتری دارد.
به گزارش سینماسینما، نخستین دوره جلسات نقد و بررسی آثار سینمایی دیالوک با موضوع نقد و بررسی فیلم «شکار» برگزار شد.
محمد جلیلوند منتقد این نشست سینمایی با اشاره به تم اصلی فیلم «شکار» گفت: آثاری از این دست با موضوعات اخلاقی سر و کار دارند و اثر درباب دروغ و قضاوت است. در سینمای ایران نیز چنین آثاری ساخته شده و اصغر فرهادی از جمله فیلمسازانی است که آثار بسیاری درباره قضاوت ساخته است.
وی ادامه داد: «شکار» در شهری کوچک اتفاق میافتد و آدمها دنبال محاکمه کسی میگردند. در این فیلم اشاره میشود که بچهها دروغ نمیگویند و یک آدم با تمام خصوصیات مثبت تبدیل به هیولا میشود. انسان در برابر جامعه از بهترین تعارضهای فیلمنامهنویسی است و در فیلم «شکار» این شاخص پیشرفت میکند.
این منتقد و نویسنده سینما با اشاره به پایان معلق فیلم توضیح داد: قطعیت در پایان اثر وجود ندارد و شلیک گلوله در پایان کار، نشانی از این تعلیق است و این داستان ادامه دارد و جامعه به این راحتی در شهرهای کوچک نمیگذرد.
جلیلوند ادامه داد: در فیلمهای ۱۰ سال قبل تا امروز آثار زیادی شبیه «شکار» میبینیم اما به دلیل لوکیشن و فضاسازی، این اثر فیلم خاصتری است اما معتقدم اثر گرد و غبار زمان را به خود گرفته و کوبندگی قبل را ندارد.
وی در ادامه استعاره راه رفتن کودک نقش اول روی خطوط یادآور شد: در آخر فیلم دختربچه با خطوط زیادی مواجه میشود و در آنجا برای تعیین مسیر نیاز به کمک دارد. ما با رویاپردازی یک دختربچه روبرویم و دروغی که میگوید از رویاپردازی است.
این منتقد سینما تاکید کرد: قهرمان داستان خیلی مثبت است و ما دوستش داریم که این عجیب و البته تبحر فیلمنامهنویس و کارگردان است. جایی اشاره میشود لوکاس آدم ضدجامعه است و راه خودش را میرود و آدمها او را دوست ندارند از اینرو با بچهها ارتباط نزدیکتری دارد.
جلیلوند با اشاره به لایههای فیلم گفت: هرمخاطب درباره اثر میتواند نظری داشته باشد اما وجوه مثبت قهرمان میتواند باعث حسادت شود و در خیلی از فیلمها موتور داستان استفاده از این خصیصه است. شاید مدیر مهدکودک هم دچار اتفاقی شبیه به موضوع اصلی قصه شده و واکنشهای او پیرامون همین موضوع است.
وی اضافه کرد: فیلم کاشت اطلاعات زیادی دارد و از ابتدا میفهمیم جرمِ رخ داده، نمیتواند کار لوکاس باشد و فیلم عمدا خطی پیش میرود اما پایان معلق، فیلم را نجات میدهد و ما همچنان تهدیدها را میبینیم. فیلم بازیهای خیلی خوبی دارد و بخصوص از بازیگر کودک در رعایت تیک عصبی بازیهای حیرت انگیزی گرفته و اثر خیلی مدیون به بازیگران اثر از جمله مدس میکلسن است.
این نویسنده سینمایی گفت: اگر خانواده کودک با علم مشکل داشتند موضوع باورپذیرتر بود و این نقص فیلمنامه است. بحث شکار و شکارچی در اثر خیلی مورد توجه است و لوکاس هم شکار و هم شکارچی است که از جذابیتهای اثر است.
جلیلوند یادآور شد: خیلی آثار هستند که سرگرمکننده است اما بسیاری از فیلمها بخصوص در سینمای کلاسیک همچنان قابل بحث هستند که میتوان درباره آنها گفتوگو کرد و «شکار» از جمله این آثار است.
وی گفت: این فیلم نزدیک سینمای کلاسیک اما فرم روایت آن متفاوت و در آن از عناصر طبیعی مثل نور و برف و رنگ در آن به خوبی استفاده شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای وحشت و یک آزمون و خطای پنجگانه/ مروری بر ۵ فیلم کوتاه
- منتقد سینما: مسعود کیمیایی نزدیکترین فیلمساز ایرانی به جهان ملویل است
- پس از رکورد سال ۲۰۰۵؛ صادرات فیلمهای کرهای به بالاترین حد رسید
- ۲۰ کارگردان بهترینهای سال را انتخاب کردند/ دل تورو تا وس اندرسون
- «دی کاپریو» در نسخه انگلیسی زبان فیلم برنده اسکار
- نامزدهای جایزه منتقدان فیلم ونکوور معرفی شدند/ پیشتازی «منک» دیوید فینچر
- رهاش کن بره رئیس/ نگاهی به «یک دور دیگر»
- کوتاه درباره فیلم Another Round، سریال Unorthodox و انیمیشن Soul
- کوتاه درباره «روح»، «یک دور دیگر» و «هادیان گرگ»
- برگزیدگان سیو سومین دوره جوایز فیلم اروپا معرفی شدند/ چهار جایزه برای «دور دیگر»
- نماینده دانمارک در اسکار معرفی شد
- برگزیدگان جشنواره سنسباستین معرفی شدند/ درخشش زنان فیلمساز
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو
- رسولاف از ایران رفت
- اعتراض در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه/ جنبش می تو و جشنواره کن ۲۰۲۴
- ماهرشالا علی و تام هاردی در فیلم «خاموشی ۷۷» همبازی میشوند
- «امتزاج» در بخش رقابتی جشنواره پونای هند
- برگزاری سیودومین کنفرانس بینالمللی برق با مشارکت همراه اول
- بزرگداشت ایرج راد برگزار میشود
- جزئیات افتتاحیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اعلام آمادگی عمارت نوفل لوشاتو برای میزبانی از جشنواره تئاتر دانشگاهی
- برگزاری کنفرانس SCIoT 2024 با حمایت همراه اول
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- سریال «آمرلی» برنده هلال طلایی در عراق شد
- زنان در جشنواره کن ۲۰۲۴/ حضور پررنگ در هیات داوران، کم تعداد در میان فیلمسازان