منیژه حکمت که متقاضی دریافت مجوز نمایش فیلم «بندر بند» است، می گوید: در روزهای سختی که میگذرد امیدوارم تحمل بچههای اصیل سینما بالاتر رود و حتی شده با موبایل فیلم بسازند و نگذارند سینما دست نامحرمان بیفتد.
به گزارش سینماسینما این تهیهکننده و کارگردان سینما در توضیح فیلم جدیدی که ساخته و برای نمایش در جشنواره فیلم تورنتو هم پذیرفته شده است، گفت: با توجه به شرایط تاسفانگیز سینما، پولهای کثیف، حضور آدمهای نامربوط به سینما و تغییر کل مناسبات حرفهای به پولشویی شرایط طوری شد که ما نمیتوانستم راحت فیلم بسازیم. سینمای مستقل آسیبپذیرترین گروهی بود که در این ورطه غیرمنصفانهی حضور ارگانها و پولهای کثیف زمینگیر می شد. من فکر کردم بهترین کار همان است که در اروپا و برخی کشورهای دیگر اتفاق افتاد که در بحران های خاص جریانسازی میکردند و الان بهترین زمان است که جریان ایجاد کنیم و فیلم کمبودجه بسازیم، چون این کار به غیر از اینکه حرفه ماست، دغدغه ما نیز است و بعد از ۴۰ سال کار قرار نیست اجازه دهیم خروجی سینما آن چیزی باشد که بعضی از آنها را روی پرده می بینیم.
حکمت افزود: سینماگرانی که هنوز این حرفه برایشان هنر است نباید اجازه بروز برخی اتفاقها را میدادند ولی به هرحال فکر میکنم مسئولان سینمایی در این میان از همه بیشتر مقصر هستند و زمینهای را ایجاد کردند که سینمای مرجع زمین گیر شود. من در این اوضاع تصمیم گرفتم با حداقلها و با یک تیم حرفهای درجه یک فیلمهای کمبودجه بسازم که قصههای جذاب داشته باشند و اکران هم شوند.
او با تقدیر از همراهی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این مسیر و انتقاد از بنیاد سینمایی فارابی که «قرار بود سینمای راستین را حمایت کند ولی پروانههایی که صادر میشود این را نشان نمیدهد» گفت: من فیلم دیگری را هم قصد دارم شروع کنم، امیدوارم تحمل بچههای اصیل سینما بالاتر رود و حتی شده با موبایل فیلم بسازند اما اجازه ندهند که سینما به دست نامحرمان بیفتد.
حکمت افزود: «بندر بند» یک فیلم مستقل با دغدغههای مستقل است که در ۱۵ روز ساخته شد و به همه گروه درجه یک آن دستمریزاد میگویم که با حداقل امکانات و در شرایط سخت همراه ما شدند. در حال حاضر هم حضور آن برای چند جشنواره خارجی برنامهریزی شده و بعد به اکران داخلی میرسیم.
حکمت برای دریافت پروانه نمایش این فیلم متقاضی شده که البته در فهرست منتشر شده از سوی سازمان سینمایی نام آن «مسابقه» بود و تغییر نام داده است.
به گفته وی در نوروز سال قبل که در کشور سیل آمد، براساس یک طرح و قصه اولیهای که داشت با همکاری دوستانش طرح اصلی را آماده کرد و چون فرصت نبود ابتدا درخواست پروانه ویدیوی داد ولی بعد درخواست سینمایی فیلم ارائه شد.
رضا کولغانی، امیرحسین طاهری، مهدیه (مهلا) موسوی و پگاه آهنگرانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
این فیلم به کارگردانی منیژه حکمت و تهیه کنندگی مشترک حکمت و مهشید آهنگرانی فراهانی، فیلمی جادهای با چشماندازهایی از کشورمان و مملو از موسیقی در میانه سیل خانمانبرافکن در ایران است که در نمایش افتتاحیه جهانی در بخش سینمای معاصر جهان در جشنواره تورنتو روی پرده میرود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «میان رویا و امید» به جشنواره تورنتو راه یافت
- «هفت روز» به جشنواره تورنتو میرود
- منیژه حکمت از جشنواره داکا جایزه گرفت
- انتقاد اسپایک لی از منتقدانی که فیلمش را موجب شورش خواندند
- شروع جشنواره تورنتو با ستاره کمتر، ماسک بیشتر و فیلم آخر میازاکی
- با فیلم زندگینامهای «فابلمنها»؛ اسپیلبرگ جایزه اصلی جشنواره تورنتو را برد
- سینماسینما/ گزارشی از ششمین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از کارتل قانونی مواد مخدر تا چیپ در مغز
- سینماسینما/ گزارشی از چهارمین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از نامهای به سینما تا ساعتهای دالی
- سینماسینما/ گزارشی از سومین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از سوگواری تا مفهوم مرگ و زمان
- سینماسینما/ گزارشی از روز دوم جشنواره تورنتو/ روز تفریق
- سینماسینما- گزارشی از اولین روز جشنواره فیلم تورنتو/ آغاز با «مثلث اندوه»؛ متاثر از مرگ بازیگر
- حضور «ملخ» در بخش رقابتی جشنواره ونکوور
- «تفریق» در جشنواره تورنتو رونمایی میشود
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- بلوغ بازیگری برآمده از یک خانواده سینمایی/ درباره بازی پگاه آهنگرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





