خانه سینما بهعنوان مهمترین نهاد صنفی سینما، با توجه به حوادثی که تا امروز به خود دیده است، نیاز به ارزیابی و آسیبشناسی دارد. در این مسیر همواره نقش هیئتمدیره تعیینکننده و کلیدی بوده و با توجه به چیدمان اعضایش، در دورههایی ضعیف و دورههایی هم قوی عمل کرده است. حالا که مدتهاست از بازگشاییاش گذشته، توجه جدی به عملکرد خانه سینما میتواند آن را قدرتمندتر از گذشته کند. هرچند که نقش صنوف خانه سینما بهعنوان رکن رکین آن بسیار مهم است. در این مسیر تهیهکنندگان نقش مهم و بسزایی به دلیل کارکردشان در سینما دارند.
به گزارش سینماسینما، با مهرداد فرید، دبیر شورایعالی تهیهکنندگان،گفتوگویی انجام شده، که میخوانید:
چرا در این دوره از هیئتمدیره خانه سینما نمایندهای از تهیهکنندگان در هیئتمدیره خانه سینما وجود ندارد؟ هیئتمدیره قبلی خانه سینما هم چنین وضعیتی داشت که در نتیجه چندان قوی عمل نکرد. درواقع در آن دوره دو صنف مهم کانون کارگردانان و شورایعالی تهیهکنندگان در آنجا نمایندهای نداشتند. شما بهعنوان دبیر شورایعالی تهیهکنندگان سینما، نگاهتان به این مسئله چیست؟
قاعدتا این وضع در هیئتمدیره خانه سینما باعث تضعیف خانه سینما میشود. در دوره قبل هم شاهد بودیم که هیئتمدیره خانه سینما بیش از حد دستبهعصا عمل کرد و اصلا بهروز نبود و به قول معروف، سر بزنگاههای پرمخاطره، از خود واکنش نشان نمیداد و باعث شد که خانه سینما در موقعیتی انفعالی قرار گیرد. خوشبختانه آن خلأ در این دوره کمتر شده است.
علت آن را چه میدانید؟
این ضعف از اساسنامه خانه سینما میآید. به همین دلیل اساسنامه نیاز به بازنگری دارد. اگر بخواهیم دقیقتر به این قضیه نگاه کنیم به این شکل است که اساسا در خانه سینما دو دسته صنوف وجود دارد؛ یکی کارفرمایی و دیگری کارگزاری که گاهی اوقات منافع این دو در جاهایی دچار تلاقی میشود. حالا وقتی هیئتمدیرهای تشکیل میشود، قاعدتا نمایندگان هر دو نوع صنف باید در آن وجود داشته باشند که اینطور نیست. این نقیصه باعث شده تا بسیاری از کارها معطل باقی بماند؛ مثلا موضوع پیمان جمعی کار، ابتر مانده است و تا مشکل اساسنامه حل نشود، این معضلات باقی است.
پیمان جمعی کار متوجه کدام اصل اساسنامه خانه سینماست؟
این پیمان درواقع تفاهمنامهای است میان کارگزاران و تهیهکنندگان که باید به امضا میرسید که تا حالا نرسیده. این پیمان کارفرما را متقاعد میکند تا از اصناف کارگزاری عضو خانه سینما در پروژههای سینمایی استفاده کند.
چرا تا الان این تفاهمنامه به امضا نرسیده است؟
به دلیل اینکه ترکیب ساختار خانه سینما مبتنیبر اساسنامه فعلی نمیتواند چنین بندی را به فعلیت برساند. چون ماهیت صنف کارگزاری و کارفرمایی از هم تفکیک نشده و به رسمیت شناخته نشده است. اینها منافعشان جداست. اگر بناست که به سینما بهمثابه یک صنعت نگاه شود، همپای آن هم خانه سینما باید بهروز شود که متأسفانه تا امروز به این نکته توجهی نشده است.
از نظر شما کدامیک از صنوف در جرگه کارفرمایان و کدامیک در جرگه کارگزاران قرار میگیرد؟
اساسا تهیهکنندگان، پخشکنندگان و سینماداران و تا حدودی هم کارگردانان در جرگه کارفرمایان قرار میگیرند.
چرا کارگردانان؟
خب سه صنف نخست کارفرمایان اقتصادی هستند و در نتیجه انتخابگر و صنف کارگردانان هم با کمی اغماض در این بخش قرار میگیرند. چون آنها هم باید عوامل را انتخاب کنند. ضمن اینکه بسیاری از کارگردانان، تهیهکننده هم هستند. طبیعتا وقتی نمایندگان صنف خانه سینما در مجمع عمومی شرکت میکنند، چون تعداد اصناف کارگزاری بیشتر از کارفرمایی است در انتخاب اعضای هیئتمدیره به کسانی رأی میدهند که از صنف کارگزاری باشند. بنابراین آنها از گردونه سیاستگذاری، صنوف تهیهکنندگان و کارگردانان را حذف میکنند. در هیئتمدیره قبلی و تاحدودی هم در این دوره شاهد چنین نکتهای بودیم. هرچند که با انتخاب مدیرعامل خانه سینما که تهیهکنندهای حرفهای است، این مسئله را تا حدی حل کردهاند.
در این دوره خانه سینما هم آقای اسعدیان از کانون کارگردانان، چندان رأی بالایی نداشت، اما درعینحال ایشان در رأس هیئتمدیره قرار گرفت. بااینحال این مشکل همچنان باقی است؟
این انتقادی که شما دارید، وارد است. البته در ادامه حرفهای قبلیام باید بگویم که اساسا قدرت مدیریت خانه سینما بنا بر تشخص آدمها به ضعیف و قوی دستهبندی میشود. اینها دستهبندیهایی است که مبنای سلیقهای دارد. برای اینکه به سمتی برویم که خانه سینمایی قوی داشته باشیم باید تغییرات اساسنامه را داشته باشیم. ممکن است با حضور افراد قوی مثل آقایان اسعدیان و شاهسواری مسئله موقتا رفعورجوع شود، ولی همچنان مشکل به قوت خود باقی است. به همین دلیل بود که در این دوره ترجیح دادیم نمایندهای نداشته و بیشتر نظارهگر باشیم تا به مرور زمان ببینیم که بالاخره کلونی خودمان را داشته باشیم و از خانه سینما مستقل شویم یا اینکه به تعامل با خانه سینما ادامه دهیم.
در صورت نخست دوباره برخواهیم گشت به زمان زندهیاد سیفالله داد؛ آن زمان که ایشان رئیس هیئتمدیره خانه سینما و کلا در حال رفعورجوع مشکلات تهیهکنندگان بودند؟
بعید نیست. بههرحال باید آماده هر اتفاقی باشیم.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- پاسخ همایون اسعدیان به حاشیههای اکران، بلیت نیمبها و …/ بلیت سینما ۱۰۰ هزار تومان میشود؟
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- «ترانه تارخ»؛ پرترهای از زندگی امین تارخ/ عسگرپور: وجوه آموزشی تارخ فراتر از مرزهای خودمان بود/ اسعدیان: امین تارخ را زود از دست دادیم
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- آخرین وضعیت اکران نوروزی و افزایش قطعی قیمت بلیت
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- عمومی کردن گفتگوهای انتقادی در هنر سینما؛ میزبانی خانه هنرمندان از نشستی باحضور همایون اسعدیان و ابوالحسن داودی
- اکران نوروزی سینما از چه زمانی آغاز میشود؟
- گفتوگو با همایون اسعدیان؛ محکوم کردن فعالیت هنری به فاشیسم میانجامد/ ایجاد دو هزار فرصت شغلی از سوی بنیاد سینمایی فارابی صحت ندارد
- بلیت سینما با قیمت شناور ارزان شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور