سینماسینما، احمد رضا معراجی
در سالهای گذشته و نه چندان دور سازمان سینمایی و نهادهای زیرمجموعه آن هر کدام در بخشی فعال بودند که مرتبط با اسم و ماموریت آن نهاد بود؛ مثلا انجمن سینمای جوانان ایران مسئولیت شناخت استعدادها و پرورش جوانان علاقهمند به فیلمسازی را برعهده داشت. این نهاد دولتی با دفاتری که در سراسر ایران داشت و با شناسایی فیلمسازان نوجوان و جوان و مستعد تا حدی سینما را به آنها آموزش میداد و با در اختیار قراردادن سرمایه یا تجهیزات باعث رشد و شکوفایی فیلمسازانی بنام میشد که فیلمهای خوبی هم در سینمای ایران تولید و اکران کردهاند.
البته این نهاد هنوز هم در این زمینه فعال است، اما فیلمسازان جوان رشد چشمگیری داشتند و این افراد با ساخت فیلمهای کوتاه خوب و ارسال آنها به جشنوارههای خارجی عملا دیگر کمتر به این انجمن وابسته هستند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که حمایت تجهیزاتی عملا در همه نهادهای سازمان سینمایی به کناری رانده شده و همه نهادها سازنده فیلم سینمایی شده اند.
ناگفته نماند که در میان تمام نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی باز هم این انجمن سینمای جوانان ایران است که بهتر از بقیه توانسته با برگزاری یک جشنواره قابل قبول راه خود را ادامه دهد.
مرکز سینمای مستند و تجربی که از فرط بیفعالیتی عملا به حاشیه رانده شده و صرفا برگزاری جشنواره سال گذشته فیلم مستند را میتوان تنها فعالیت مفید این نهاد در سال گذشته دانست. کافی است با چند مستندساز گفتوگویی کوتاه داشته باشید تا میزان نارضایتی از این نهاد سینمایی برایتان روشن شود.
موزه سینما بعد از آمدن مدیر جدید فقط به چند مصاحبه با پیشکسوتان سینما بسنده کرده و به تازگی قرار بر این است که یک کارگاه یکروزه فیلمنامهنویسی برگزار کند. در سالهای نه چندان دور وظیفه دانشافزایی برای سینماگرانی که از مبتدی بودن فاصله گرفته و به سمت حرفهای شدن میرفتند بر عهده بنیاد سینمایی فارابی بود، اما حتما مدیر موزه سینما وقتی دیده که بنیاد سینمایی فارابی عملا فقط به فکر تولید فیلم (البته نه فیلم کودک) و برگزاری هفته فیلم کشورهای چین و روسیه و… است -که پیش از این بر عهده موزه سینما و خانه هنرمندان بوده- به این فکر افتاده که برای نسل جوان فیلمساز دانشافزایی کرده و کارگاه فیلمنامهنویسی برگزار کند.
مشکل امروز سینمای ایران این است که هیچ شخص و نهادی نمیداند که پیش از این چه کاری انجام میداده و عملا وظیفه خود را فراموش کرده و موازی کاری بسیاری شکل گرفته است.
با این اوصاف احتمالا باید در روزهای آینده شاهد این باشیم که موزه سینما برای ساخت و سرمایهگذاری فیلمهای کودک و نوجوان و مستند پیش قدم شده و در این زمینه کوتاهیهای نهادهای هم تراز خود را جبران کند.
یک سوال از مدیران سینمایی کشور این است که واقعا تاکنون برگزاری هفته فیلم فلان کشور چه تاثیری در روابط دیپلماسی و یا سینمایی داشته است؟ اگر تاثیری در روند رو به رشد سینما داشته و یا دستاوردی برای سینمای ایران داشته، پس چرا هیچ وقت این دستاورد به چشم نیامده است؟ چرا هیچ دستاورد مالی، فنی و محتوایی در سینمای ایران طی سالهای برگزاری هفته فیلم فلان کشور به وجود نیامده است؟ معلوم نیست این حد از موازی کاری به کجا خواهد انجامید اما کاملا واضح است که این ره به ترکستان است.
راهگشای سینمای ایران از این رخوت و وضع موجود برگزاری هفته فیلم این یا آن کشور و نمایش چند فیلم پیش پا افتاده این کشورها در سینماهای دولتی و به صورت رایگان نیست. حتی با توجه به رایگان بودن و آزاد بودن ورود برای عموم، هر فیلم در نهایت با ۳۰ نفر اکران میشود.
بهتر است مدیران نهادهای سازمان سینمایی به جای نقد بر فیلمهایی چون «فسیل» و فیلمهایی از این دست که باعث رونق سینما و حال خوب مردم شدهاند، به فکر تولید آثار خوب و مخاطبپسند باشند و به این نکته مهم توجه کنند که با رپورتاژ و نقد سفارشی عملا هیچ پیشرفتی را در سینما و هنر این مرز و بوم شاهد نخواهیم بود.
سالهاست میلیاردها تومان هزینه میشود و در پایان هیچ بازگشت سرمایهای برای فیلمهای دولتی وجود ندارد، آیا برای این موضوع فکری اندیشیدهاید؟ قطعا برگزاری هفته فیلم چین یا ایتالیا یا استرالیا راه حل برون رفت از این اوضاع سینمایی نیست. راه چارهای دیگر باید اندیشید و در آن راه قدم گذاشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- فیلمهای بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- در آستانه دوره چهلویکم رقم خورد؛ تمدید حضور جشنواره فیلم کوتاه تهران در فهرست مورد تأیید آکادمی اسکار
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- فیلمهای مستند راهیافته به چهل و یکمین جشنواره فیلمکوتاه تهران اعلام شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛