انتشار ویدئویی کوتاه از رامبد جوان در شبکههای اجتماعی، خوراکی جدید را به دست منتشرکنندگان اخبار نادرست در فضای مجازی داد.
به گزارش سینماسینما، شامگاه گذشته شبکههای اجتماعی پر شد از خبری مبنی بر چپ شدن ماشین رامبد جوان، سازنده برنامه خندوانه که ویدئویی را هم به همراه داشت.
هر چند تماشای با دقت این ویدئوی کوتاه از همان ابتدا نمایشی بودن آن را ثابت میکند، اما برای مخاطبی که در بدو امر با خبری مبنی بر چپ شدن مجری شناختهشده یک برنامه تلویزیونی مواجه میشود و از سواد رسانهای کافی هم برخوردار نیست، این اعلام آنهم بدون هیچ توضیحی، میتواند به اندازهی کافی شوکهکننده باشد.
اما واقعیت این ویدئو این است که رامبد جوان مدتی است برنامهی اینترنتی «جوانزی» را در فضای مجازی راهاندازی کرده است و در حال ساخت آیتمهای این برنامه است. این برنامه هنوز پخش نشده است؛ بنابراین آنچه به عنوان خبر چپ شدن ماشین این مجری بازیگر منتشر شده، در حقیقت بخشهایی از این برنامه است که وی را همراه ارشا اقدسی، بدلکار نشان میدهد.
پخش عکسها و خبرهای نادرست دربارهی چهرهها به امری روتین در فضای مجازی کشورمان بدل شده است. انتشار خبر «ماشین رامبد جوان چپ شد» هم جزو همین دست از اخبار است که ذهن مخاطب را به آسانی تحت تاثیر اشتباهات عامدانه یا سهوی تولیدکنندگان خبر قرار میدهد. اما چه کسی میتواند به مخاطب اخبار شبکههای اجتماعی تضمین بدهد که اطلاعات این شبکهها صحیح، موثق و قابل اعتماد هستند؟
اگرچه حضور شبکههای اجتماعی باعث تسریع در امر اطلاعرسانی شده است اما از آنجا که در آنها دروازهبانی خبر صورت نمیگیرد، با حجم زیادی از اخباری مواجهیم که متأسفانه دروغ و شایعه هستند. به همین خاطر مخاطبان این رسانههای اجتماعی یا دچار فریبخوردگی میشوند و یا ناخواسته خودشان هم از طریق بازنشر اخبار به جریان شایعهپراکنی کمک میکنند.
بسیاری از اساتید ارتباطات بالا بردن سواد رسانهای مخاطب را راهکاری برای حل این مشکل میدانند و معتقدند: هر چقدر بتوانیم توانایی مخاطب را در تشخیص اخبار درست افزایش بدهیم، بهتر به وظیفهمان عمل کردهایم.
محمد صادق افراسیابی – دبیر کل همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی – در این زمینه با بیان آماری دربارهی بررسی نظر مردم دربارهی شبکههای اجتماعی گفته است: بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، میزان عضویت شهروندان در شبکههای اجتماعی به این نحو بوده است که ۵۲ درصد مردم عضو شبکههای اجتماعی هستند و این نشان میدهد بیش از نیمی از مردم کشور از این شبکهها استفاده میکنند و قدرت شبکههای اجتماعی روز به روز در زندگی روزمره افزایش دارد.
وی افزود: در چنین شرایطی افزایش سواد رسانهای مردم، مسؤولان و تولیدکنندگان محتوای دیجیتال تنها راهکار منطقی برای استفاده از فرصتهای فضای مجازی و مصونیت از تهدیدهای این فضا است و به همین دلیل همایش ملی سواد رسانهای و مسؤولیت اجتماعی طراحی شد تا سواد رسانهای را به عنوان یک مسؤولیت اجتماعی عمومی معرفی کنیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کارناوال» در یک چهارم نهایی
- «کارناوال» رامبد جوان به زودی در شبکه نمایش خانگی
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- اولین سالگرد درگذشت ارشا اقدسی برگزار شد/ مازیار میری: ما هنرمندان بیمعرفتیم
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





