انتشار ویدئویی کوتاه از رامبد جوان در شبکههای اجتماعی، خوراکی جدید را به دست منتشرکنندگان اخبار نادرست در فضای مجازی داد.
به گزارش سینماسینما، شامگاه گذشته شبکههای اجتماعی پر شد از خبری مبنی بر چپ شدن ماشین رامبد جوان، سازنده برنامه خندوانه که ویدئویی را هم به همراه داشت.
هر چند تماشای با دقت این ویدئوی کوتاه از همان ابتدا نمایشی بودن آن را ثابت میکند، اما برای مخاطبی که در بدو امر با خبری مبنی بر چپ شدن مجری شناختهشده یک برنامه تلویزیونی مواجه میشود و از سواد رسانهای کافی هم برخوردار نیست، این اعلام آنهم بدون هیچ توضیحی، میتواند به اندازهی کافی شوکهکننده باشد.
اما واقعیت این ویدئو این است که رامبد جوان مدتی است برنامهی اینترنتی «جوانزی» را در فضای مجازی راهاندازی کرده است و در حال ساخت آیتمهای این برنامه است. این برنامه هنوز پخش نشده است؛ بنابراین آنچه به عنوان خبر چپ شدن ماشین این مجری بازیگر منتشر شده، در حقیقت بخشهایی از این برنامه است که وی را همراه ارشا اقدسی، بدلکار نشان میدهد.
پخش عکسها و خبرهای نادرست دربارهی چهرهها به امری روتین در فضای مجازی کشورمان بدل شده است. انتشار خبر «ماشین رامبد جوان چپ شد» هم جزو همین دست از اخبار است که ذهن مخاطب را به آسانی تحت تاثیر اشتباهات عامدانه یا سهوی تولیدکنندگان خبر قرار میدهد. اما چه کسی میتواند به مخاطب اخبار شبکههای اجتماعی تضمین بدهد که اطلاعات این شبکهها صحیح، موثق و قابل اعتماد هستند؟
اگرچه حضور شبکههای اجتماعی باعث تسریع در امر اطلاعرسانی شده است اما از آنجا که در آنها دروازهبانی خبر صورت نمیگیرد، با حجم زیادی از اخباری مواجهیم که متأسفانه دروغ و شایعه هستند. به همین خاطر مخاطبان این رسانههای اجتماعی یا دچار فریبخوردگی میشوند و یا ناخواسته خودشان هم از طریق بازنشر اخبار به جریان شایعهپراکنی کمک میکنند.
بسیاری از اساتید ارتباطات بالا بردن سواد رسانهای مخاطب را راهکاری برای حل این مشکل میدانند و معتقدند: هر چقدر بتوانیم توانایی مخاطب را در تشخیص اخبار درست افزایش بدهیم، بهتر به وظیفهمان عمل کردهایم.
محمد صادق افراسیابی – دبیر کل همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی – در این زمینه با بیان آماری دربارهی بررسی نظر مردم دربارهی شبکههای اجتماعی گفته است: بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، میزان عضویت شهروندان در شبکههای اجتماعی به این نحو بوده است که ۵۲ درصد مردم عضو شبکههای اجتماعی هستند و این نشان میدهد بیش از نیمی از مردم کشور از این شبکهها استفاده میکنند و قدرت شبکههای اجتماعی روز به روز در زندگی روزمره افزایش دارد.
وی افزود: در چنین شرایطی افزایش سواد رسانهای مردم، مسؤولان و تولیدکنندگان محتوای دیجیتال تنها راهکار منطقی برای استفاده از فرصتهای فضای مجازی و مصونیت از تهدیدهای این فضا است و به همین دلیل همایش ملی سواد رسانهای و مسؤولیت اجتماعی طراحی شد تا سواد رسانهای را به عنوان یک مسؤولیت اجتماعی عمومی معرفی کنیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- اولین سالگرد درگذشت ارشا اقدسی برگزار شد/ مازیار میری: ما هنرمندان بیمعرفتیم
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- یادگاریها و جوایز ارشا اقدسی به موزه سینما اهدا شد
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد