مارتین اسکورسیزی در یادداشتی که برای گرامیداشت فدریکو فلینی نوشته، تاکید کرد که سینما دچار بیارزشی شده است.
به گزارش سینماسینما، مارتین اسکورسیزی در یادداشتی که در مجله هارپر منتشر شده نوشته تا ۱۵ سال پیش نیز اصطلاح «محتوا» وقتی به گوش میخورد که بحثی جدی در مورد سینما مطرح میشد و آن را در برابر «فرم» قرار میدادند. بعد از آن بهتدریج این اصطلاح از سوی افرادی به کار گرفته شد که وارد کمپانیهای رسانهای شدند و بیشترشان هم چیزی از تاریخ فرم هنر نمیدانستند و حتی آن قدر برایشان اهمیت نداشت که فکر کنند باید بیشتر بدانند.
اسکورسیزی پیش از آنکه از فلینی چیزی بگوید و از رابطهاش با کارگردان بنویسد سوالی مطرح میکند تا مشکل دوره دیجیتال را مورد توجه قرار دهد: «اگر پیشنهاد دیدن عناوین بیشتری که از سوی الگوریتمها ارایه میشود بر اساس آنچه شما تاکنون دیدهاید مطرح میشود، آن وقت باید دید این الگوریتمها با هنر سینما چه میکنند؟»
این یادداشت یادآور مقالهای است که اسکورسیزی در نوامبر ۲۰۱۹ در نیویورک تایمز منتشر کرد و در آن توضیح داد که چرا فیلمهای مارول را بیشتر شبیه پارکهای موضوعی میداند تا سینما.
در یادداشت جدید که با عنوان «ایل مائسترو» یا «استاد» نوشته شده، اسکورسیزی به تجربه «زندگی شیرین» فلینی میپردازد و مینویسد: «اینجا هنرمندی حضور داشت که توانسته بود اضطراب دوره هستهای را بیان کند. این حس که دیگر هیچ چیز مهم نیست، زیرا همه چیز و هر لحظه میتواند نابود شود. ما این ترس را حس کردیم و همراه با آن هیجان عشق فلینی به هنر سینما را هم درک کردیم و به دنبال آن عشق وی به خود زندگی را.»
این کارگردان در نقد خود به سینما خواستار بازسازی این صنعت شده و تاکید میکند که میداند تجارت فیلم اکنون به یک تجارت بصری گسترده بدل شده است.
وی با تاکید بر اینکه سینما و اهمیت آن در فرهنگ ما تغییر پیدا کرده مینویسد: «البته تعجب ندارد که هنرمندانی مانند گدار، برگمان، کوبریک و فلینی که زمانی مانند خدایان بر این هنر بزرگ ما حکمرانی میکردند، با گذشت زمان سرانجام در سایهها عقبنشینی کنند.»
اسکورسیزی ادامه میدهد: «اما در حال حاضر، ما نمیتوانیم برای محافظت از سینما به کسبوکار سینما وابسته شویم؛ همانطور که گفته میشود… آن دسته از ماهایی که سینما و تاریخش را میشناسیم باید عشقمان و دانشمان را تا آنجا که ممکن است با دیگران در میان بگذاریم. ما باید با صاحبان حقوقی این فیلمها مانند بلور شفاف باشیم و به آنها بگوییم دارایی آنها بزرگترین گنجینههای فرهنگ ما هستند و باید آن طور که شایسته این گنجینه است با آن رفتار شود.»
اسکورسیزی در پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم رم به مناسبت پنجاهمین سال ساخته شدن فیلم «زندگی شیرین» این فیلم را نقطه عطفی در تاریخ سینما دانسته و گفته بود سینما به پیش و بعد از «زندگی شیرین» تقسیم میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- زنانگی و قدرت در نقشهای کلودیا کاردیناله/ ستارهای فراتر از زیبایی
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- جشنواره هلندی اعلام کرد؛ نامزدی کاهانی و اسکورسیزی برای جایزه سپتیمیوس آمستردام
- اسکورسیزی ساخت فیلم «زندگی عیسی» را پاییز شروع میکند
- تجلیل از آهنگساز «ارباب حلقهها» در جشنواره فیلم زوریخ ۲۰۲۴
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- راهیابی ۳ فیلم ایرانی به جشنواره برلین
- دنیل دی لوئیس در مراسم تجلیل از مارتین اسکورسیزی حاضر شد
- اسکورسیزی کوتاهترین فیلمش را میسازد/ «زندگی عیسی» در ۸۰ دقیقه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





