مارتین اسکورسیزی در یادداشتی که برای گرامیداشت فدریکو فلینی نوشته، تاکید کرد که سینما دچار بیارزشی شده است.
به گزارش سینماسینما، مارتین اسکورسیزی در یادداشتی که در مجله هارپر منتشر شده نوشته تا ۱۵ سال پیش نیز اصطلاح «محتوا» وقتی به گوش میخورد که بحثی جدی در مورد سینما مطرح میشد و آن را در برابر «فرم» قرار میدادند. بعد از آن بهتدریج این اصطلاح از سوی افرادی به کار گرفته شد که وارد کمپانیهای رسانهای شدند و بیشترشان هم چیزی از تاریخ فرم هنر نمیدانستند و حتی آن قدر برایشان اهمیت نداشت که فکر کنند باید بیشتر بدانند.
اسکورسیزی پیش از آنکه از فلینی چیزی بگوید و از رابطهاش با کارگردان بنویسد سوالی مطرح میکند تا مشکل دوره دیجیتال را مورد توجه قرار دهد: «اگر پیشنهاد دیدن عناوین بیشتری که از سوی الگوریتمها ارایه میشود بر اساس آنچه شما تاکنون دیدهاید مطرح میشود، آن وقت باید دید این الگوریتمها با هنر سینما چه میکنند؟»
این یادداشت یادآور مقالهای است که اسکورسیزی در نوامبر ۲۰۱۹ در نیویورک تایمز منتشر کرد و در آن توضیح داد که چرا فیلمهای مارول را بیشتر شبیه پارکهای موضوعی میداند تا سینما.
در یادداشت جدید که با عنوان «ایل مائسترو» یا «استاد» نوشته شده، اسکورسیزی به تجربه «زندگی شیرین» فلینی میپردازد و مینویسد: «اینجا هنرمندی حضور داشت که توانسته بود اضطراب دوره هستهای را بیان کند. این حس که دیگر هیچ چیز مهم نیست، زیرا همه چیز و هر لحظه میتواند نابود شود. ما این ترس را حس کردیم و همراه با آن هیجان عشق فلینی به هنر سینما را هم درک کردیم و به دنبال آن عشق وی به خود زندگی را.»
این کارگردان در نقد خود به سینما خواستار بازسازی این صنعت شده و تاکید میکند که میداند تجارت فیلم اکنون به یک تجارت بصری گسترده بدل شده است.
وی با تاکید بر اینکه سینما و اهمیت آن در فرهنگ ما تغییر پیدا کرده مینویسد: «البته تعجب ندارد که هنرمندانی مانند گدار، برگمان، کوبریک و فلینی که زمانی مانند خدایان بر این هنر بزرگ ما حکمرانی میکردند، با گذشت زمان سرانجام در سایهها عقبنشینی کنند.»
اسکورسیزی ادامه میدهد: «اما در حال حاضر، ما نمیتوانیم برای محافظت از سینما به کسبوکار سینما وابسته شویم؛ همانطور که گفته میشود… آن دسته از ماهایی که سینما و تاریخش را میشناسیم باید عشقمان و دانشمان را تا آنجا که ممکن است با دیگران در میان بگذاریم. ما باید با صاحبان حقوقی این فیلمها مانند بلور شفاف باشیم و به آنها بگوییم دارایی آنها بزرگترین گنجینههای فرهنگ ما هستند و باید آن طور که شایسته این گنجینه است با آن رفتار شود.»
اسکورسیزی در پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم رم به مناسبت پنجاهمین سال ساخته شدن فیلم «زندگی شیرین» این فیلم را نقطه عطفی در تاریخ سینما دانسته و گفته بود سینما به پیش و بعد از «زندگی شیرین» تقسیم میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره هلندی اعلام کرد؛ نامزدی کاهانی و اسکورسیزی برای جایزه سپتیمیوس آمستردام
- اسکورسیزی ساخت فیلم «زندگی عیسی» را پاییز شروع میکند
- تجلیل از آهنگساز «ارباب حلقهها» در جشنواره فیلم زوریخ ۲۰۲۴
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- راهیابی ۳ فیلم ایرانی به جشنواره برلین
- دنیل دی لوئیس در مراسم تجلیل از مارتین اسکورسیزی حاضر شد
- اسکورسیزی کوتاهترین فیلمش را میسازد/ «زندگی عیسی» در ۸۰ دقیقه
- پل شریدر: انتخاب دی کاپریو در نقش یک احمق اشتباه بود/ «اوپنهایمر» بهترین و مهمترین فیلم قرن است
- برترین فیلمهای سال ۲۰۲۳ به انتخاب منتقدان مجله «سایت اند ساوند»/ فیلم اسکورسیزی در صدر
- کشتار سرخ، در سرزمین طلای سیاه/ «قاتلان ماه گل»، روایتی تلخ از کشتار بومیان اوسیج در سالهای وحشت
- اکران فیلم سینمایی «زندگی شیرین» از ۱۷ آبان
- آمار فروش «قاتلان ماه کامل» در ۳ روز نخست اکران/ پرفروشترین در دنیا
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- در مصاحبه با تایم مطرح شد؛ مارتین اسکورسیزی ۵ پروژه برای ساخت دارد/ اقتباس از «خانه» در فهرست
- ورایتی پیشبینی کرد؛ «قاتلان ماه کامل» شانس اول اسکار ۲۰۲۴
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی