نادین لبکی کارگردان موفق لبنانی با حضور در برنامههای مجازی جشنواره فیلم ونیز درباره سینما و شهر زادگاهش بیروت صحبت کرد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، نادین لبکی کارگردان فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار «کفرناحوم» پنجشنبه به ملاقاتهای مجازی فستیوال فیلم ونیز پیوست و ضمن صحبت درباره سینما از وضعیت کشورش هم حرف زد.
وی گفت: دقیقا یک ماه پیش، ما بزرگترین انفجار غیرهستهای تاریخ را داشتیم. یک خانه در بیروت نیست که آسیب ندیده باشد؛ یک خانواده نیست که تحت تاثیر قرار نگرفته باشد؛ همه به خاطر یک فاجعه به وجود آمده به دست انسان و نتیجه سالها بیتوجهی دولت فاسد و بیکفایت لبنان.
لبکی افزود: ما واقعاً از حدسها و تئوریهای توطئه خسته شدهایم، کمک لازم داریم. باید حقیقت را بدانیم و نیازمند تحقیقی بینالمللی هستیم. یک بار هم که شده، باید درک کنیم چه اتفاقی افتاد و چه کسی سعی داشت ما را بکشد. شاید بعضی مواقع باید بدترین چیزها را پشت سر گذاشت تا سفر سخت را آغاز کرد.
به باور او، رخدادهای عظیمی که طی ماههای اخیر هم در بیروت و هم در سراسر جهان شکل گرفتهاند، ضرورت تغییر را افزایش دادهاند.
لبکی گفت: ۲۰۲۰ سال سختی برای همه بوده است. حس میکنم تغییر خاصی شکل گرفته اما بهایی دارد. طبیعت دارد به ما میگوید که باید راهت را تغییر دهی چون این سیستم کار نمیکند. انگار ضربالاجلی برای بشریت شکل گرفته است.
لبکی که ۲ سال پیش با «کفرناحوم» بزرگترین موفقیت مسیر حرفهایاش را تجربه کرد و توانست جایزه هیات داوران فستیوال فیلم کن را هم به خود اختصاص دهد، درباره سینما هم صحبت کرد.
وی گفت: من همیشه به قدرت سینما و هنر در کل باور داشتهام. سینما به احساسات شما چنگ میزند و هر داستانی که بخواهید تعریف کنید، مشکل را انسانی میکند.
لبکی به این نکته اشاره کرد که «کفرناحوم» برای خودش فقط یک فیلم نبود و او را به عنوان یک انسان تغییر داد.
وی گفت: خط خیلی نازکی بین داستان و واقعیت وجود دارد و وقتی این کار را میکنید، مردم حقیقت را حس میکنند. آنها شروع به عمل کردن میکنند و این اتفاق در زندگی روزمرهشان هم میافتد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
- محمد حقیقت از ونیز گزارش میدهد؛ گمانهزنیها درباره برندگان/ مدیر جدید جشنواره کیست؟
- جشنواره ونیز؛ «بیچارگان» در صدر جدول منتقدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد





