فهرست نامزدهای نهایی نود و چهارمین دوره جوایز سینمای اسکار در شاخههای مختلف اعلام شد و فیلم «قدرت سگ» ساخته «جین کمپیون» بیشترین تعداد نامزدهای را به خود اختصاص داد.
به گزارش سینماسینما، «تریسلی الیس راس» و «لسلی جردن» دو بازیگر آمریکایی فهرست نامزدهای نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار را اعلام کردند و فیلم «قدرت سگ» به کارگردانی «جین کمپیون» توانست در ۱۲ شاخه نامزد کسب جایزه شود و فیلم «تل ماسه» ساخته «دنیس ویلنوو» هم در ۱۰ شاخه شانس کسب جایزه را دارد و «بلفاست» ساخته «کنت برانا» هم در ۷ بخش نامزد شده است.
فیلم سینمایی ژاپنی «ماشین منو بران» نیز موفق شد در شاخههای بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی و فیلم بینالمللی نامزد کسب جایزه شود تا موفقیتی دیگر برای سینمای آسیا رقم بخورد.
در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نیز که فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی نماینده رسمی سینمای ایران بود و به جمع نامزدهای نهایی راه نیافت اما دست خدا (ایتالیا)، فرار (دانمارک)، لونانا: گاویشی در کلاس درس (بوتان) و بدترین آدم دنیا (نروژ) به جمع نامزدها راه یافتند.
فهرست کامل نامزدهای اسکار ۲۰۲۲ از این قرار است:
بهترین فیلم
بلفاست، کودا، به بالا نگاه نکن، ماشین منو بران، تل ماسه، پادشاه ریچارد، پیتزا لیکوریس، کوچه کابوس، قدرت سگ، داستان وست ساید
بهترین کارگردانی
کنت برانا (بلفاست)، ریوسوکی هاماگوچی (ماشین منو بران)، پل توماس اندرسون (پیتزا لیکوریس)، جین کمپیون (قدرت سگ)، استیون اسپیلبرگ (داستان وست ساید)
بهترین بازیگر مرد
خاور باردم (ریکاردو بودن)، بندیکت کامبربچ (قدرت سگ)، اندرو گرافیلد (تیک، تیک … بوم)، ویل اسمیت (پادشاه ریچارد)، دنزل واشنگتن (تراژدی مکبث)
بهترین بازیگر زن
جسیکا چستین (چشمان تامی فی)، اولیویا کلمن (دختر گمشده)، پنه لوپه کروز (مادران موازی)، نیکل کیدمن (ریکاردو بودن)، کریستین استورات (اسپنسر)
بهترین نقش مکمل مرد
کایرن هایندز (بلفاست)، تروی کاتسور (کودا)، جس پلمنز (قدرت سگ)، جی کی سیمنز (ریکاردو بودن)، کودی اسمیت-مکفی (قدرت سگ)
بهترین نقش مکمل زن
جسی باکلی (دختر گمشده)، آریانا دبوس (داستان وست ساید)، جودی دنچ (بلفاست)، کریستین دانست (قدرت سگ)، آنجانو الیس (پادشاه ریچارد)
بهترین فیلمنامه اصلی
بلفاست، به بالا نگاه نکن، پادشاه ریچارد، پیتزا لیکوریس، بدترین آدم دنیا
بهترین فیلمنامه اقتباسی
کودا، ماشبن منو بران، تل ماسه، دختر گمشده، قدرت سگ
بهترین انیمیشن بلند
اِنکانتو، فرار، لوکا، میشل در مقابل ماشینها، رایا و آخرین اژدها
بهترین مستند بلند
عروج، آتیکا، فرار، تابستان سول ( .. و یا وقتی نمیتوان انقلاب را از تلویزیون نشان داد)، نوشتن با آتش
بهترین فیلم بینالملی (غیر انگلیسی زبان)
ماشین منو بران (ژاپن)، دست خدا (ایتالیا)، فرار (دانمارک)، لونانا: گاویشی در کلاس درس (بوتان)، بدترین آدم دنیا (نروژ)
بهترین فیلمبرداری
تل ماسه، کوچه کابوس، قدرت سگ، تراژدی مکبث، داستان وست ساید
بهترین چهرهپردازی
رفتن آمریکا، کروئلا، تل ماسه، چشمان تامی فی، خاندان گوچی
بهترین تدوین
به بالا نگاه نکن، تل ماسه، پادشاه ریچارد، قدرت سگ، تیک تیک .. بوم
بهترین طراحی لباس
کروئلا، سیرانو، تل ماسه، کوچه کابوس، داستان وست ساید
بهترین طراحی تولید
تل ماسه، کوچه کابوس، قدرت سگ، تراژدی مکبث، داستان وست ساید
بهترین صدا برداری
بلفاست، تل ماسه، زمانی برای مردن نیست، قدرت سگ، داستان وست ساید
بهترین مستند کوتاه
شنیدنی، مرا به خانه هدایت کن، ملکه بسکتبال، سه آهنگ برای بینظیر، وقتی ما قلدر بودیم
بهترین فیلم کوتاه
لباس زنانه، خداحافظی طولانی، در ذهن من، لطفا دست نگهدارید، بگیر و بدو
بهترین انیمیشن کوتاه
امور هنری، بستیا، باکسبالت، رابین رابین، برف پاککن
بهترین موسیقی متن
به بالا نگاه نکن، تل ماسه، انکانتو، مادران موازی، قدرت سگ
بهترین جلوههای ویژه بصری
تل ماسه، انسان آزاد، زمانی برای مردن نیست، شانگ چی و افسانه ده پادشاه، مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست
مراسم اعطای جوایز نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲۷ مارس ۲۰۲۲ (بامداد دوشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۱) برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





