کیانوش عیاری از آشناییاش با عباس کیارستمی گفت و برای اولینبار از تماسی صحبت کرد که ۶ سال قبل هنگام ساخت «کپی برابر اصل» کیارستمی با او گرفته بود.
وی در گفتوگویی کوتاه از آشنایی خود با این کارگردان و اینکه شنیده شده کیارستمی میخواسته فیلم آخرش را در صورت نبودش، عیاری بسازد صحبت کرد. کیانوش عیاری ابتدا درباره آشنایی و دوستی خود با عباس کیارستمی گفت: اولین باری که او را دیدم موقع نمایش فیلم «شبح کژدم» در جشنواره فیلم فجر سال ۶۵ در سینما آزادی بود. این آشنایی بعد از آن دیدار اول هم به واسطه همسفری بودن به چند کشور مختلف ادامه داشت.
او درباره اینکه آیا هیچ گاه نظر کیارستمی را درباره «شبح کژدم» که به نوعی باعث اولین آشنایی هم بود نپرسید؟ بیان کرد: واقعیت این است که در چنین مواردی همیشه سعی در پنهان کردن خودم دارم و به همین دلیل چیز خاصی به یاد ندارم.
وی که از بیان حرفهای کیارستمی درباره آثار و فیلمسازیاش خودداری میکند، درباره نمایش فیلم «آنسوی آتش» در جشنواره فیلم نانت آن هم به واسطه کیارستمی فقط در همین حد توضیح داد که، «در جشنواره فیلم نانت که سالها قبل برگزار شد از عباس کیارستمی خواسته بودند فیلمی از ایران را برای نمایش معرفی کند و او هم «آن سوی آتش» را معرفی کرده بود. »
عیاری در پاسخ به اینکه شنیده شده عباس کیارستمی میخواسته در صورت بروز اتفاقی، عیاری به جای او فیلم جدیدش را در چین بسازد،گفت: از چنین چیزی اطلاع ندارم و نمیدانم که برای این فیلم چنین صحبتی مطرح بوده یا خیر. با این حال چنین موضوعی یک بار حدود ۶ سال قبل مطرح شده بود. آقای کیارستمی در زمان ساخت فیلم «کپی برابر اصل» با من تماس گرفت و گفت، در قرادادی که با کمپانی سازنده فیلم دارد، باید اسم یک نفر را معرفی کند تا اگر به هر دلیلی خودش نتوانست کار را ادامه دهد، او ساخت فیلم را به پایان برساند، به همین دلیل تماس گرفت تا مرا معرفی کند.
وی افزود: من هم با کمال مسرت این مسئله را پذیرفتم و خیلی هم خوشحال شدم که او چنین نگاهی به کار من دارد. این فیلمساز تاکید کرد: این موضوع را برای اولین بار است که مطرح میکنم و شاید باید رازداری میکردم، اما به دلیل سوالی که پرسیدید و با توجه به طرح چنین شایعهای ناچار شدم آن را بازگو کنم.
عیاری در پاسخ به اینکه آیا نپرسید که چرا “او” را انتخاب کرده است؟ گفت: راستش فقط تشکر کردم و از آنجا که معمولا برایم سخت است تا از کسی درباره کارم نظر بخواهم یا در چنین مواردی علت را جویا شوم، هیچ سوالی نپرسیدم و کلا موضوع را مثل یک امر اداری و روتین میدیدم که باید فقط یک اسم معرفی شود.
او درباره اینکه اگر این موضوع صحت داشته باشد چه تصمیمی میگیرد؟ با بیان اینکه «الان نمیدانم برای فیلم جدیدی که قصد داشت در چین بسازد هم چنین اتفاقی افتاده است یا خیر و شاید او در این چند سال فرد بهتری را انتخاب کرده باشد» افزود: اما اگر چنین چیزی درست باشد برای ادای احترام و انجام تعهدی که خواهم داشت کار را همانطور که میخواسته انجام میدهم.
کارگردان فیلم «بودن یا نبودن» همچنین درباره تاثیر فیلمسازی کیارستمی و اینکه آیا امکان ادامه راه و دیدگاه او وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: به نظرم اصلا نیازی به ادامه دادن راه کسی آن هم در اندازه عباس کیارستمی نیست چون نه ممکن و عملی است و نه میتواند اصالتی داشته باشد. با این حال تاثیر از کیارستمی میتواند دو گونه باشد؛ گروهی هستند که همیشه سعی کردهاند پا جای کیارستمی بگذارند و از او تقلید کند که حتما نتیجه ناموفق است و عدهای هم تاثیری را گرفتهاند که میتواند نامرئی باشد و لزوما تاثیر تکنیکی و فوت و فن فیلمسازی نیست بلکه میتواند یک نگرش و جهانبینی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





