با حسین رفیعی مجری تلویزیون درباره پدیده حضور چهرههایی که با حمایت اسپانسرها مجری تلویزیون شدهاند، گپ و گفتی داشتیم.
بگذارید اول از این جا شروع کنیم که موافق مجری شدن بازیگرها و چهرههای مشهور فضای مجازی هستید؟
درباره بازیگرها، من نمیتوانم مخالفت کنم، چون خودم شاید شش یا هفت سال بعد از بازیگر شدنم، در برنامهای به عنوان مجری حضور پیدا کردم.
از چه سالی دارید اجرا میکنید؟
حدود سال ۷۵ یا ۷۶ بود.
آن زمان هم نسبت به مجری شدن بازیگرها، حساسیت وجود داشت؟
یادم است آن زمان از سوی بازیگران سینما متهم شدم که نباید سراغ اجرا میرفتم. آن سالها میگفتند اگر بازیگری مجری شود؛ چهرهاش لو میرود و دیگر به درد بازی در سینما نمیخورد.
آن زمان هم مثل الان همه چیز به همین راحتی بود که از اینستاگرام مستقیم به تلویزیونی میآیند؟
وقتی وارد سازمان صداوسیما شدم به کلاسهای مرتبط با مجریگری رفتم. در کنار آزمون و خطا با اهالی فن صحبت میکردم و از آنها خیلی از مسائل را آموختم.
مهمترین مسئلهای که در این سالها آموختهاید چه بوده است؟
خطوط قرمزی که مجری باید رعایت کند، مخصوصاً مواردی که مجری برنامه زنده باید حواسش به آنها باشد. من و همکارانم با پول بیت المال سالها آموزش دیدهایم که بدانیم روی آنتن زنده تلویزیون چه حرفی را بزنیم یا چه حرفی را نزنیم.
تجربه عملی هم داشتهاید؟ منظورم سوتی، گاف یا حتی یک خاطره عبرت آموز است!
یک بار سال ۷۷ بود با امیرحسین مدرس در برنامه تلویزیونی جگر درست کردیم. همان جگر درست کردن باعث شد تا احساسات بخشی از مردم جریحه دار شود. آقایی تماس گرفت و گفت: من توان مالی ندارم و بچهام بعد از تماشای برنامه شما دلش جگر خواسته و نتوانستهام برایش بخرم یا آقای دیگری تماس گرفتند و گفتند خانمش باردار بوده و با دیدن برنامه هوس جگر کرده و ایشان برای تهیه جگر به زحمت افتاده است. من از این اتفاق آموختم هر جمله یا رفتارم در تلویزیون چقدر حساس است و چقدر باید مجری روی اعمالش دقت کند.

اما الان فکر نمیکنم کسی دنبال این باشد تا مجری بیاورد که حواسش باشد، مثلاً خانوادهای از جگر درست کردن در برنامه ناراحت نشوند!
بالاخره وقتی اسپانسر پول میآورد و برای برنامه پول خرج میکند، طبیعی است که دلش بخواهد سلبریتی و چهره خفن بیاورد تا برنامه دیده شود.
فکر نمیکنید اگر کمی در فضای مجازی فعالتر بودید و فالور جمع میکردید، الان هم جزو مجریهای محبوب اسپانسرها بودید؟
نسل من از این شانسها نداشت. وقتی ما وارد اجرا شدیم شرط مجری شدن این بود که ستارهسازی نشود. آن زمان سازمان برای خودش وجاهتی داشت.
میان رفتار مجریهای سازمانی مثل شما و افرادی که از فضای مجازی یا دنیای سینما وارد اجرای تلویزیونی شدهاند، چه فرقی وجود دارد؟
من حسین رفیعی حق ندارم یک نخ سیگار دستم باشد. سیگار کشیدن کار خلافی نیست، اما عرف جامعه آن را نمیپسندد و من به عنوان مجری باید به عرف جامعه و انتظاری که از من به عنوان مجری تلویزیون میرود، احترام بگذارم.
به نظرتان مجریهای یک شبه تلویزیون هم چنین محدودیتهایی را برای خودشان قائل هستند؟
خودتان که میبینید، خیلی از دوستانی که در شبکههای مجازی هستند و خیلی از کارها را کردهاند به راحتی به تلویزیون میآیند.
فکر نمیکنید اجراهای این افراد باعث شود تا مجریهای حرفهای تلویزیون فراموش شوند؟
نه، شاید اجرای برنامه ضبطی از عهده هر کسی بربیاید، اما صداوسیما وقتی قرار است برنامه زنده مهمی را اجرا یا پخش کند، سراغ دوستان کار بلد من میآید. روزهای مهم انتخابات یا راهپیماییها، آنتن به ما داده میشود. میخواهم ببینم این سلبریتیها میتوانند در آن روزهای حساس بیایند و برنامه را جمع کنند؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسین رفیعی و اصغر نقیزاده مهمان «دست در دست» میشوند
- انتقاد تند رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس : صفر تا صد برنامهسازی تلویزیونی در اختیار اسپانسرهاست!
- هزینه سنگین حضور بازیگران در تلویزیون برای مدیران صداوسیما
- گلایه مجری تلویزیون از مسئولان جشنواره جامجم
- رییس صداوسیما کیست؟/ نگاهی به نقش پررنگ کدهای دستوری در برنامههای تلویزیونی
- انتقاد فرزاد جمشیدی از وضعیت اجراهای تلویزیونی
- در گفتوگو با کارشناسان مطرح شد/ ریشهیابی یک خشم پنهان در سیما/ ویترین سلیقه ملت را لکهدار نکنیم
- نبود اسپانسر «محله گل و بلبل» را به تعطیلی کشاند
- ماجرای غیبت ناگهانی مجری یک برنامه تلویزیون چه بود؟
- پرداخت ۳۲ میلیارد تومان توسط یک موسسه کنکوری به صداوسیما
- از رامبد جوان تا احسان علیخانی، چه کسی چهره تلویزیونی امسال میشود؟
- چرا مجری معروف خودکشی کرد؟
- انتقاد تند رضا رشیدپور از ضعف مسئولان در مدیریت بحران
- «سلامی» که اخراج مجری تلویزیون را به همراه داشت
- عکسی از ۳۹ سال پیش حسین رفیعی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





