یکی از نشانههای اصلی و کلیدی در یک جامعه و نظام حکومتی موفق و کارآمد، نظم و قانونمندی است. اگر نظم در مناسبات فردی و اجتماعی و حقوق شهروندی به درستی تعریف و اجرا شود، عصبیت و استرس از بطن جامعه رخت خواهد بست. شهر و پایتخت بهترین معنا برای نمایش این نظم عمومی و قانونمندی اجتماعی است. زمانی همین شهر تهران به عنوان پایتخت از نظر بافت معماری (با لحاظ طبقهبندی اجتماعی و ریشههای فرهنگی و سنتی و اعتقادی محلهها) و امکانات تفریحی و رفاهی و توجه به قانون و مردمداری، جاذبههای زیادی داشت. نگاهی به کتابهای «تهران قدیم» و «تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم» مرحوم جعفر شهری نشان میدهد که چقدر خاطره و نوستالژی در این شهر در میان نسلهای قدیم معنا پیدا میکرد. ولی در شرایط کنونی با همه هزینههای صرفشده و ظواهر مدرن، با شهری شلوغ و بیهویت و بدقواره روبهرو هستیم. بعید میدانم حضور و جولاندهی نسل جوان این زمانه در چنین محیط پرهیاهو و آلوده و مناسبات نامتوازنی زمینهساز ثبت خاطراتی شود که نوستالژی سالها بعد را برایشان رقم بزند. آیا در تهران این روزگار خیابان و محلهای وجود دارد که جایگزین لالهزار و اسلامبول و خیابان نادری سابق شود؟ آیا دربند و سر پل تجریش و امامزاده صالح و شاهعبدالعظیم فعلی آن اصالت و حال و هوای سابق را دارد؟متاسفانه رشد بیرویه جمعیت در این شهر قدیمی و موضع انفعالی مدیران و برنامهریزان با هجوم مهاجران از اقصی نقاط کشور و شکلگیری تدریجی و فزاینده حاشیهنشینی و حجم گسترده و هولناک خودروهای سواری و موتوسیکلتهای جورواجور باعث اغتشاش غریبی در این کلانشهر هویتباخته شده است. ترافیک سنگین و بیوقفه در اغلب اتوبانها و خیابانها وضعیت بغرنجی را به وجود آورده که گویی با یک پارکینگ عمومی در سطح شهر مواجهیم. روی همین اصل، یک تردد بین شهری حکم مسافرتی عذابآور را برای شهروندان دارد و نهایتا جنازهشان به مقصد میرسد.اما مظهر اصلی به همریختگی و جنون و افسارگسیختگی در این شهر خاکستری، جولاندهی بیضابطه خیل عظیم موتورسوارهاست که در میانشان همهگونه آدم و فرقهای میبینی؛ از مسافرکش و کاسب خرده پا و برادر ارزشی گرفته تا خلافکار و جوان عقدهای که میخواهد تکچرخ برود و کورس بگذارد و در انظار خودش را نشان بدهد و حال کند. جالب اینکه دیگر مدتهاست این توده به امان خدا رها شدهاند و به خود اجازه میدهند از هر مسیر خلافی حرکت کنند و یکباره سر راه هر اتومبیل و اتوبوس و عابر پیاده بخت برگشتهای سبز شوند و از همه طلبکار و با همه دعوا داشته باشند و گویی برای آنها استثنائا تا اطلاع ثانوی همه چیز مجاز است. خب مگر هرج و مرج شاخ و دم دارد؟ولی برای مشاهده نظم و پایبندی به قانون در تهران درندشت،چه زمانی بهتر از اسفند و روزهای آخر سال. به همین خاطر به فیلمسازان مستند پیشنهاد میکنم که عجله کنند و این فرصت استثنایی را از دست ندهند و با سر و ته کردن شهر (به ویژه در حول و حوش چهارراه گلوبندک و بازار تهران و ناصر خسرو و ابوسعید و خیام و فردوسی و جمهوری و انقلاب و سیروس و مولوی و راهآهن و میدان قزوین و سه راهآذری و…) شکار لحظهها و آدمها یک فیلم جذاب چهارستاره بسازند و فستیوالهای داخلی و خارجی را فتح کنند. بنده برای هرچه بهتر دیده شدن این فیلمها چند اسم را پیشنهاد میدهم: «نظم نوین تهرانی» (جهانی را فعلا بیخیال شوید!)، «آنارشیسمو عشقه»، «تهرون میخوامت»، «به دادم برس رضا موتوری»، فقط برای آنکه فردا این حقیر سراپا تقصیر را به دلیل این توصیه فرهنگی/ اجتماعی/ توریستی فحش باران نکنید، استدعا دارم قبل از دوربین دست گرفتن و راهی این لوکیشن بکر شدن، حتما خودتان را بیمه بدنه کنید!
منبع: اعتماد
برچسبها: جواد طوسي
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ابوالحسن داوودی و جواد طوسی از نقاط قوت و ضعف جشنواره فیلم فجر می گویند
- از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر/یادداشت جواد طوسی درباره حسین عرفانی
- جواد طوسی :چرا ما از ژانر کمدی فقط شکل بزن برویی اش را بلدیم؟
- رنج و سرمستی/یادداشتی از جواد طوسی
- قافیهباختگان ته خط /یادداشتی از جواد طوسی
- فاتحه…
- بهروز شعیبی: قبل از ساخت «سیانور»، «گوزنها» و «کندو» را دوباره دیدم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد