ابراهیم داروغه زاده – گاهی یک ضایعه غم انگیز سبب ساز رخداد هایی می شود که نتایج قابل توجه عمومی دارد. گاهی مرگ یک انسان بزرگ زمینه ساز تحولی اجتماعی می شود. بیماری و در گذشت عباس کیارستمی کارگردان ارزنده سینمای ایران از این دست وقایع است؛ فقدانی که زمینه ساز بروز نظرات متفاوتی در مورد کیفیت روند درمان و رسیدگی به بیماران شد.
به گزارش سینماسینما، در پی درگذشت کیارستمی، واکنش و صحبت های داریوش مهرجویی یکی دیگر از مفاخر هنر و سینمای ایران نسبت به این ضایعه از سوی جامعه پزشکی بهتر است با سعه صدر و آرامش شنیده شود؛ همانگونه که جامعه پزشکی همواره دردمندی بستگان داغدار بیماران خود را می شنوند و سعی در آرامش بخشیدن به آنها دارند، به یاد داشته باشند که خانواده سینمای ایران نیز یکی از عزیزترین بزرگان خود را از دست داده و حالا بزرگ دیگری از این خانواده، دردمند این فقدان است.
کیفیت درمان، امری است که برای عموم بیماران حقی بدیهی تلقی می شود، اماشائبه بروز سهل انگاری در درمان عباس کیارستمی با توجه به وجهه جهانی و اعتبار هنری این فیلمساز فقید سبب ساز اجماع عمومی برای بررسی نقصانی احتمالی شده است؛ مطالبه جامعه هنری کشور که نماینده افکار عمومی جامعه هم هستند ، پیگیری های ریاست سازمان سینمایی و وزیر بهداشت ، جدیت رییس سازمان نظام پزشکی، حضور جمع ۳۰ نفره از پزشکان و کارشناسان زبده، معاونین وزارت بهداشت، نمایندگان وزارت دادگستری و سایر مسئولان ، حضور و پاسخگویی گروه درمانگر، بررسی جزئیات پرونده و ریز اقدامات انجام شده برای درمان تا مرحله اعزام به کشور فرانسه، همه و همه خبر از رخدادی می دهد که می تواند نقطه عطفی در بهبود وضعیت درمانی کشور شود.
مهم این است که این اجماع عمومی قصد کرده با رعایت قانون و انصاف تلاش کند در نتیجه بدست آمده از بررسی، هیچ گونه کوتاهی صورت نگیرد و در مورد همه مراحل، حکم به نحو عادلانه و مطابق با اصول علمی صادر شود.
اما فارغ از نتیجه بدست آمده از این روند، هر دو سوی این ماجرا یعنی جامعه هنری و جامعه پزشکی می بایست با سعه صدر با موضوع مواجه شوند تا ذی نفع اصلی دایره درمان یعنی مردم آسیب نبینند.
سالانه بیش از ۸۰۰ میلیون بار مراجعه سرپایی به حوزه سلامت و بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار بستری در محیط اعتماد عمومی به ساختار پزشکی کشور رخ می دهد. فراموش نکنیم که در قریب به تمام بررسی هایی که انجام شده در سه دهه اخیر در مورد گروه های مرجع مردم، گروه پزشکی جزء سه گروه اول بوده اند و گروههای دیگر در درجات بعدی قرار داشته اند.
برآیندهمه این داده ها این است که در وهله اول اعتماد بیمار به پزشک، سرمایه اصلی حوزه سلامت است و خدشه دار شدن این اعتماد قطعا به نفع مردم نیست، در وهله دوم نتایج بدست آمده از روند درمان عباس کیارستمی می تواند این اصل را تقویت کند که هیچ سهل انگاری در مواجهه با این اعتماد از نظر وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت و امین مردم دور نمی ماند؛ وزارتخانه ای که حمایت از حقوق مردم و در عین حال تقویت ارائه خدمات درمانی به مردم را وظیفه اصلی خود می داند و رعایت قانون، اصول علمی و عدالت، معیار اصلی در رسیدگی به هر موضوع اختلافی برای این وزارتخانه است.
در این میان جامعه هنری و به ویژه سینما نیز نقشی بر عهده دارد؛ اینکه علاوه بر حضور و نقش اجتماعی اش، آینه وار تصویری از کاستی ها و خدمات ساختار پزشکی کشور ارائه دهد؛ نقشی که با تولد جشنواره فیلم سلامت در رصد جدی نهاد نظارتی این ساختار قرارمی گیرد و بیش از پیش موثر واقع می شود.
دبیر جشنواره فیلم «سلامت»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش داروغهزاده به رد صلاحیت طباطبایینژاد
- داروغه زاده :اصل اعتراض مهدویان به سانسور را به حق می دانم
- توضیحات داروغهزاده درباره ممیزیهای سختگیرانه و سردرگم سینمای ایران/ فرهنگ در ایران، حوزهای حاکمیتی است/ سیاستگذاریها حاکمیتی است
- بحث توئیتری منیژه حکمت و ابراهیم داروغهزاده بر سر شفافسازی منابع مالی در سینما
- توئیت ابراهیم داروغهزاده در حمایت از سازندگان پایتخت ۶
- واکنش دبیر جشنواره فجر به کنسرت ابی و شادمهر با یک و نیم غلط املایی
- واکنش داروغه زاده به ماجرای انتشار چت های خصوصی سالومه با برخی بازیگران
- شوخی عجیب دبیر جشنواره فجر با کرونا
- ارسال کمکهای اهدایی سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر به بلوچستان
- نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- نشست مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ تحریم، دوتابعیتی و حمایت شهرداری از جشنواره موضوعات داغ نشست
- مراسم قرعهکشی جشنواره فیلم فجر/ گزارش تصویری
- واکنش ابراهیم داروغهزاده به مخالفتهایی که با اکران خانه پدری میشود
- سینمای عامه پسند بخش مهمی از گردش مالی سینما را بر عهده دارد
- انتقاد روزنامه همشهری از انتخابهای عجیب رئیس سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد