عزتالله مهرآوران، کارگردان پیشکسوت تئاتر با اشاره به آنکه تولید آثار نمایشی در شرایط کنونی میتواند مهمترین گام برای حفظ رابطه میان مخاطبان و هنر تئاتر باشد گفت: در حال آمادهسازی نمایشی به شیوه تکگویی یک بازیگر با نام «نیمکت» هستم که در آن مخاطب با قصه زنی آشنا میشود که طی ۴۵ دقیقه دیگر خواهد مُرد.
به گزارش سینماسینما او درباره فعالیت جدید خود در عرصه تئاتر گفت: طی چند ماهی که به سبب شیوع ویروس کرونا کمتر شاهد فعالیت هنرمندان تئاتر بودیم به یکی از نمایشنامههایی که در سال ۱۳۵۲ آن را به شیوه مونولوگ و حضور تک بازیگر نوشته بودم مراجعه کردم و اینبار آن را با توجه به شرایط امروز جامعه مورد بازنویسی قرار دادم.
وی خاطرنشان کرد: این نمایشنامه که نام آن «نیمکت» است درحقیقت روایت کننده داستان زنی است که در پارکی دور افتاده که در آن تنها یک نیمکت وجود دارد حضور پیدا میکند و با نشستن بر این نیمکت به مردمی که از آنجا عبور می کنند می گوید که طی ۴۵ دقیقه دیگر خواهد مُرد.
مهرآوران خاطرنشان کرد: زن قهرمان نمایش در خلال روایت داستانش از داخل کیف خود صفحاتی از برگهها و اعلامیههای تسلیت را بیرون میآورد، آنها میخواند و آخرین صفحه تسلیتی که او میخواند متعلق متنیست که خودش برای مرگش نوشته است. درحقیقت موتور اصلی محرک ایجاد گره های داستانی و نقاط عطفی که باعث پیش برندگی روایت داستان زندگی این قهرمان زن و تولید درام می شود از همین جا آغاز می شود.
مهرآوران درباره سالن مدنظر خود برای اجرای این اثر یادآور شد: با مؤسسه هنرمندان پیشکسوت صحبتهایی را انجام دادم تا سالنی برای اجرا در اختیار من یا در مقام تهیهکننده قرار گیرد که به دلیل آغاز موج سوم شیوع ویروس کرونا اقدامات برای مشخص شدن سالن اجرا به تاخیر افتاده است.
نویسنده و کارگردان نمایش نیمکت با بیان آنکه چون این اثر نمایشی بر مبنای یک بازیگر است در انتخاب آن بازیگر وسواسهای خاصی دارم تصریح کرد: چراکه اجرای نمایش به شیوه مونولوگ و تکنفره نهتنها انرژی بسیاری از بازیگر میگیرد که باید آن بازیگر ریزهکاریها، فنون و تکنیکهای خاص بازیگری را در حد اعلی داشته باشد. با اتکا به سالها سابقه بازیگری خود در عرصه تئاتر چند نفر از بازیگران شناخته شده زن کشورمان را مدنظر دارم که هنوز برای انتخاب نفر اصلی به جمعبندی نهایی نرسیدم.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به تعویق افتاد
- رقابت ۷ نمایش خیابانی کودک و نوجوان در جشنواره بیست و هفتم
- نگاهی به نمایش «شاعر» / در ستایش دل آگاهی و نکوهشِ کژرفتاری
- آثار حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- درک درستِ یک متن دشوار/ نگاهی به نمایش «هیچ کس جیمی نمیشه»
- جهل و جبر/ نگاهی به نمایش «اون و اراذل کوچه پشتی یا از پیراهن دموکراسی خون میچکد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد
- سر فیلم بازمانده می گفتند چرا ارتش اسرائیل حجاب ندارد؟
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- «حافظه»؛ جایی در میان دیوارها
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!