عزتالله مهرآوران، کارگردان پیشکسوت تئاتر با اشاره به آنکه تولید آثار نمایشی در شرایط کنونی میتواند مهمترین گام برای حفظ رابطه میان مخاطبان و هنر تئاتر باشد گفت: در حال آمادهسازی نمایشی به شیوه تکگویی یک بازیگر با نام «نیمکت» هستم که در آن مخاطب با قصه زنی آشنا میشود که طی ۴۵ دقیقه دیگر خواهد مُرد.
به گزارش سینماسینما او درباره فعالیت جدید خود در عرصه تئاتر گفت: طی چند ماهی که به سبب شیوع ویروس کرونا کمتر شاهد فعالیت هنرمندان تئاتر بودیم به یکی از نمایشنامههایی که در سال ۱۳۵۲ آن را به شیوه مونولوگ و حضور تک بازیگر نوشته بودم مراجعه کردم و اینبار آن را با توجه به شرایط امروز جامعه مورد بازنویسی قرار دادم.
وی خاطرنشان کرد: این نمایشنامه که نام آن «نیمکت» است درحقیقت روایت کننده داستان زنی است که در پارکی دور افتاده که در آن تنها یک نیمکت وجود دارد حضور پیدا میکند و با نشستن بر این نیمکت به مردمی که از آنجا عبور می کنند می گوید که طی ۴۵ دقیقه دیگر خواهد مُرد.
مهرآوران خاطرنشان کرد: زن قهرمان نمایش در خلال روایت داستانش از داخل کیف خود صفحاتی از برگهها و اعلامیههای تسلیت را بیرون میآورد، آنها میخواند و آخرین صفحه تسلیتی که او میخواند متعلق متنیست که خودش برای مرگش نوشته است. درحقیقت موتور اصلی محرک ایجاد گره های داستانی و نقاط عطفی که باعث پیش برندگی روایت داستان زندگی این قهرمان زن و تولید درام می شود از همین جا آغاز می شود.
مهرآوران درباره سالن مدنظر خود برای اجرای این اثر یادآور شد: با مؤسسه هنرمندان پیشکسوت صحبتهایی را انجام دادم تا سالنی برای اجرا در اختیار من یا در مقام تهیهکننده قرار گیرد که به دلیل آغاز موج سوم شیوع ویروس کرونا اقدامات برای مشخص شدن سالن اجرا به تاخیر افتاده است.
نویسنده و کارگردان نمایش نیمکت با بیان آنکه چون این اثر نمایشی بر مبنای یک بازیگر است در انتخاب آن بازیگر وسواسهای خاصی دارم تصریح کرد: چراکه اجرای نمایش به شیوه مونولوگ و تکنفره نهتنها انرژی بسیاری از بازیگر میگیرد که باید آن بازیگر ریزهکاریها، فنون و تکنیکهای خاص بازیگری را در حد اعلی داشته باشد. با اتکا به سالها سابقه بازیگری خود در عرصه تئاتر چند نفر از بازیگران شناخته شده زن کشورمان را مدنظر دارم که هنوز برای انتخاب نفر اصلی به جمعبندی نهایی نرسیدم.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به تعویق افتاد
- رقابت ۷ نمایش خیابانی کودک و نوجوان در جشنواره بیست و هفتم
- نگاهی به نمایش «شاعر» / در ستایش دل آگاهی و نکوهشِ کژرفتاری
- آثار حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- درک درستِ یک متن دشوار/ نگاهی به نمایش «هیچ کس جیمی نمیشه»
- جهل و جبر/ نگاهی به نمایش «اون و اراذل کوچه پشتی یا از پیراهن دموکراسی خون میچکد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





