عزتالله مهرآوران، کارگردان پیشکسوت تئاتر با اشاره به آنکه تولید آثار نمایشی در شرایط کنونی میتواند مهمترین گام برای حفظ رابطه میان مخاطبان و هنر تئاتر باشد گفت: در حال آمادهسازی نمایشی به شیوه تکگویی یک بازیگر با نام «نیمکت» هستم که در آن مخاطب با قصه زنی آشنا میشود که طی ۴۵ دقیقه دیگر خواهد مُرد.
به گزارش سینماسینما او درباره فعالیت جدید خود در عرصه تئاتر گفت: طی چند ماهی که به سبب شیوع ویروس کرونا کمتر شاهد فعالیت هنرمندان تئاتر بودیم به یکی از نمایشنامههایی که در سال ۱۳۵۲ آن را به شیوه مونولوگ و حضور تک بازیگر نوشته بودم مراجعه کردم و اینبار آن را با توجه به شرایط امروز جامعه مورد بازنویسی قرار دادم.
وی خاطرنشان کرد: این نمایشنامه که نام آن «نیمکت» است درحقیقت روایت کننده داستان زنی است که در پارکی دور افتاده که در آن تنها یک نیمکت وجود دارد حضور پیدا میکند و با نشستن بر این نیمکت به مردمی که از آنجا عبور می کنند می گوید که طی ۴۵ دقیقه دیگر خواهد مُرد.
مهرآوران خاطرنشان کرد: زن قهرمان نمایش در خلال روایت داستانش از داخل کیف خود صفحاتی از برگهها و اعلامیههای تسلیت را بیرون میآورد، آنها میخواند و آخرین صفحه تسلیتی که او میخواند متعلق متنیست که خودش برای مرگش نوشته است. درحقیقت موتور اصلی محرک ایجاد گره های داستانی و نقاط عطفی که باعث پیش برندگی روایت داستان زندگی این قهرمان زن و تولید درام می شود از همین جا آغاز می شود.
مهرآوران درباره سالن مدنظر خود برای اجرای این اثر یادآور شد: با مؤسسه هنرمندان پیشکسوت صحبتهایی را انجام دادم تا سالنی برای اجرا در اختیار من یا در مقام تهیهکننده قرار گیرد که به دلیل آغاز موج سوم شیوع ویروس کرونا اقدامات برای مشخص شدن سالن اجرا به تاخیر افتاده است.
نویسنده و کارگردان نمایش نیمکت با بیان آنکه چون این اثر نمایشی بر مبنای یک بازیگر است در انتخاب آن بازیگر وسواسهای خاصی دارم تصریح کرد: چراکه اجرای نمایش به شیوه مونولوگ و تکنفره نهتنها انرژی بسیاری از بازیگر میگیرد که باید آن بازیگر ریزهکاریها، فنون و تکنیکهای خاص بازیگری را در حد اعلی داشته باشد. با اتکا به سالها سابقه بازیگری خود در عرصه تئاتر چند نفر از بازیگران شناخته شده زن کشورمان را مدنظر دارم که هنوز برای انتخاب نفر اصلی به جمعبندی نهایی نرسیدم.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به تعویق افتاد
- رقابت ۷ نمایش خیابانی کودک و نوجوان در جشنواره بیست و هفتم
- نگاهی به نمایش «شاعر» / در ستایش دل آگاهی و نکوهشِ کژرفتاری
- آثار حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- درک درستِ یک متن دشوار/ نگاهی به نمایش «هیچ کس جیمی نمیشه»
- جهل و جبر/ نگاهی به نمایش «اون و اراذل کوچه پشتی یا از پیراهن دموکراسی خون میچکد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





