سینماسینما، سام بهشتی_ ارسیا تقوا، روانپزشک و نویسنده سینما در گفتگو با سینماسینما درباره حواشی برنامه هفت با مقوله پرخاشگری گفت: در روان شناسی اصطلاح خشم با خشونت تفاوت دارد.
خشم به عنوان یک احساس منفی در زندگی روزمره ی انسان ها به دفعات پیش می اید.اما قرار نیست هر خشمی به خشونت تبدیل بشود. که اگه این طور بود ما هر روز با مصادیق خشونت که پرخاشگری کلامی یا فیزیکی است رو به رو بودیم. و تصور کنید اگه قرار بود مثل حیوانات هر حس خشم ما به خشونت تبدیل می شد دنیا چه جای سخت و دشواری می شد. انسان نسبت به حیوان این مزیت را دارد که خشم خود را کنترل می کند .
وی در تکمیل حرف هایش عنوان کرد: یکی از اتفاق هایی که در جامعه با آن مواجه هستیم، این است که افراد در رسانه ها و فضای مجازی راحت تر واکنش نشان می دهند وپرخاشگری می کنند. شاید یکی از دلایل آن، وجود “شرم”باشد. نگاه چشم در چشم که گاهی باعث می شود ما بعضی حرف ها را نزنیم یا برخی کارها را نکنیم. این نگاه چشم در چشم در دنیای مجازی کمتر است و این بستری برای بی پروایی ما فراهم می کند.
متاسفانه می بینیم که ابراز این خشم گاه با نوعی لذت همراه است و کلی هم علاقمند و طرفدار پیدا می کند؛ مثل گلادیاتورها که با یکدیگر مبارزه می کردند و در انتها یک نفر کشته می شد و تماشاگرها نه تنها واکنشی منفی نسبت به این رفتار حیوانی نداشتند که کلی هم کیف می کردند و هورا می کشیدند. بررسی ها نشان می دهد که خشم خاصیتی سرایت پذیر داره و می تواند از یک نفر به دیگری انتقال پیدا کنه. علاقمندان سینما فیلم کهنه نشدنی “خشم”فریتس لانگ را در این زمینه به خاطر دارند که چطور آتش خشم بی دلیل همه ی یک شهر را به آتش کشید.
تقوا در ادامه افزود: در فضای هنر و به خصوص سینما که قرار است یک روح متعالی در آن جریان داشته باشد کنترل رفتارهایی منفی و یا ابراز آن به شیوه ای مدنی انتظار زیادی نیست. هتاکی اگه بد است از اهل دل نپذیرفتنی تر است. و بدتر اگه اصرار داشته باشیم که هرچه بیشتر بر این طبل گستاخی بکوبیم و نخواهیم که با عذرخواهی، دل علاقمندان خود را شاد کنیم. چه بهتر که اگر ناراحتی وخشمی نسبت به اثری بروز پیدا می کند، به شیوه مدنی و در قالب ادبیات درست مورد انتظار از یک منتقد ابراز بشود و گمان نمی کنم این انتظار زیادی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور