خبرگزاری ریانوستی در بررسی انیمیشنهای مدرن آمریکایی نوشته است این آثار در قالب کمدی میکوشند نوعی توهم و ترس را نسبت به روسها در میان بینندگان جهانی خود ایجاد کنند.
به گزارش سینماسینما، در گزارش خبرگزاری روسی ریانوستی که رایزنی فرهنگی ایران در مسکو آن را ترجمه کرده و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده، آمده است: مجموعه انیمیشنهای مدرن مدتی است از سرگرمیهای ساده به ابزار طنز تبدیل شدهاند و نه تنها واقعیتهای سیاسی و حتی درگیریهای جهانی را منعکس بلکه همچنین کلیشههای واضحی درباره کشورهای گوناگون را منتشر میکنند مثلا با بررسی چگونگی نمایش تصویر روسیه در چند کارتون آمریکایی، میتوان فهمید که سازندگان کمیک استریپها چه توهم و ترسی را به بینندگان القا میکنند.
خرسها، ماتروشکاها، بالالایکاها
ریا نووستی در ادامه گزارش خود مینویسد: در فرهنگ توده آمریکاییها درباره روسیه کلیشه قدیمی و منسوخ ارتباط با خرسها و سیبری وجود دارد. در فصل نهم از مجموعه «سیمپسونها» لیزا که یک دختر مدرسهای است در محله روسها گم میشود؛ جایی که در آن یک خرس اسکیت به پا دارد و شیرینی میفروشد و مردمِ پُر سر و صدا که لباس سنتی به تن دارند، وسط خیابان شطرنج بازی میکنند و در زمینه تصویر ویترین یک فروشگاه دیده میشود که در آن تبلیغ سوسیس نوشته شده است.
در فصل هشتم «مرد خانواده» جوانترین پسر استووی به همراه برایان سگش برای جستجو جاسوس شوروی به روسیه میروند. به محض اینکه آنها فرودگاه را ترک میکنند، جمعیتی از خرسها را سوار بر دوچرخههای یکچرخ میبینند که آنها را مردم محلی تلقی میکنند. خارجیها توسط سربازان شوروی نشانه گرفته میشوند، استووی سریع به ماتروشکا تبدیل میشود و میگوید: «آخه ما در روسیه هستیم».
گزارش این خبرگزاری روسی میافزاید: از فصل دهم «مرد خانواده» ما متوجه میشویم، در روسیه همیشه هوا تاریک و سرد است، بزرگترها شوبا (پالتو پوست) میپوشند و و بچهها با اسباب بازیهای چوبی بازی میکنند، شیرگاو مینوشند و مشخصاً در سیبری زندگی میکنند.
پوتین و انتخابات
مطابق همین گزارش، در مورد هر چیزی در دنیا که درست نیست، روسها مقصرند. این طرح خیلی سال است که توسط هالیوود برای تماشاچیان اجرا میشود، به طوری که شخصیت منفیِ ۹۰ درصد از فیلمها از روسیه آمده است و اکنون این موضوع را مخاطبان کارتونهای آمریکایی هم میشناسند. وحشتناک ترین مورد استفاده از این موضوع، در سریال تحریک آمیز «پارک جنوبی است»، جایی که همه کنجکاویهای سیاست مدرن منعکس شده است؛ از تروریستهای روس که آماده حمله به هیلاری کلینتون هستند تا ترس شدید دیدار کاندیدی شبیه به ترامپ با ولادیمیر پوتین.
ریانووستی مینویسد: شاید واضح ترین مثال آن همانطور که کارتون آمریکایی به واقعیتهای سیاسی پاسخ میدهد، مربوط به «سیمپسونها» و انتخابات سال گذشته آمریکا میشود؛ «هومر سیمپسون» به مرکز رایگیری میرود و در آنجا با پوتین که لباس مبدل به تن داشت و سعی داشت او را برای رای دادن به ترامپ متقاعد کند، ملاقات میکند. در پایان رییس جمهوری روسیه، برهنه از مرکز رایگیری بیرون میآید، سوار اسب میشود و حرکت میکند. او خبر پیروزی جمهوری خواهان را اینگونه اعلام میکند: «هکرهای من مراقب همه چیز هستند. ترامپ با ۱۰۲ آرا پیروز خواهد بود.»
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- بازگشت دِپ به هالیوود؛ پنه لوپه کروز و جانی دپ در یک فیلم اکشن مهیج بازی میکنند
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- اولین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویاهای رنگی» برگزار شد؛ امیدواریم اکران انیمیشن کوتاه ادامه پیدا کند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جایزه جشنواره انسی برای انیمیشن ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین