خبرگزاری ریانوستی در بررسی انیمیشنهای مدرن آمریکایی نوشته است این آثار در قالب کمدی میکوشند نوعی توهم و ترس را نسبت به روسها در میان بینندگان جهانی خود ایجاد کنند.
به گزارش سینماسینما، در گزارش خبرگزاری روسی ریانوستی که رایزنی فرهنگی ایران در مسکو آن را ترجمه کرده و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده، آمده است: مجموعه انیمیشنهای مدرن مدتی است از سرگرمیهای ساده به ابزار طنز تبدیل شدهاند و نه تنها واقعیتهای سیاسی و حتی درگیریهای جهانی را منعکس بلکه همچنین کلیشههای واضحی درباره کشورهای گوناگون را منتشر میکنند مثلا با بررسی چگونگی نمایش تصویر روسیه در چند کارتون آمریکایی، میتوان فهمید که سازندگان کمیک استریپها چه توهم و ترسی را به بینندگان القا میکنند.
خرسها، ماتروشکاها، بالالایکاها
ریا نووستی در ادامه گزارش خود مینویسد: در فرهنگ توده آمریکاییها درباره روسیه کلیشه قدیمی و منسوخ ارتباط با خرسها و سیبری وجود دارد. در فصل نهم از مجموعه «سیمپسونها» لیزا که یک دختر مدرسهای است در محله روسها گم میشود؛ جایی که در آن یک خرس اسکیت به پا دارد و شیرینی میفروشد و مردمِ پُر سر و صدا که لباس سنتی به تن دارند، وسط خیابان شطرنج بازی میکنند و در زمینه تصویر ویترین یک فروشگاه دیده میشود که در آن تبلیغ سوسیس نوشته شده است.
در فصل هشتم «مرد خانواده» جوانترین پسر استووی به همراه برایان سگش برای جستجو جاسوس شوروی به روسیه میروند. به محض اینکه آنها فرودگاه را ترک میکنند، جمعیتی از خرسها را سوار بر دوچرخههای یکچرخ میبینند که آنها را مردم محلی تلقی میکنند. خارجیها توسط سربازان شوروی نشانه گرفته میشوند، استووی سریع به ماتروشکا تبدیل میشود و میگوید: «آخه ما در روسیه هستیم».
گزارش این خبرگزاری روسی میافزاید: از فصل دهم «مرد خانواده» ما متوجه میشویم، در روسیه همیشه هوا تاریک و سرد است، بزرگترها شوبا (پالتو پوست) میپوشند و و بچهها با اسباب بازیهای چوبی بازی میکنند، شیرگاو مینوشند و مشخصاً در سیبری زندگی میکنند.
پوتین و انتخابات
مطابق همین گزارش، در مورد هر چیزی در دنیا که درست نیست، روسها مقصرند. این طرح خیلی سال است که توسط هالیوود برای تماشاچیان اجرا میشود، به طوری که شخصیت منفیِ ۹۰ درصد از فیلمها از روسیه آمده است و اکنون این موضوع را مخاطبان کارتونهای آمریکایی هم میشناسند. وحشتناک ترین مورد استفاده از این موضوع، در سریال تحریک آمیز «پارک جنوبی است»، جایی که همه کنجکاویهای سیاست مدرن منعکس شده است؛ از تروریستهای روس که آماده حمله به هیلاری کلینتون هستند تا ترس شدید دیدار کاندیدی شبیه به ترامپ با ولادیمیر پوتین.
ریانووستی مینویسد: شاید واضح ترین مثال آن همانطور که کارتون آمریکایی به واقعیتهای سیاسی پاسخ میدهد، مربوط به «سیمپسونها» و انتخابات سال گذشته آمریکا میشود؛ «هومر سیمپسون» به مرکز رایگیری میرود و در آنجا با پوتین که لباس مبدل به تن داشت و سعی داشت او را برای رای دادن به ترامپ متقاعد کند، ملاقات میکند. در پایان رییس جمهوری روسیه، برهنه از مرکز رایگیری بیرون میآید، سوار اسب میشود و حرکت میکند. او خبر پیروزی جمهوری خواهان را اینگونه اعلام میکند: «هکرهای من مراقب همه چیز هستند. ترامپ با ۱۰۲ آرا پیروز خواهد بود.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کارگردانان زن در هالیوود با دست خالی میجنگند
- اعلام آثار پویانمایی کوتاه نهمین جشنواره فیلم شهر/ معرفی داوران بخش فیلمهای کوتاه داستانی
- حمایت معکوس؛ سازوکارهای حمایتی ناکارآمد، انیمیشن ایران را زمینگیر کرده است
- چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- بازگشت دِپ به هالیوود؛ پنه لوپه کروز و جانی دپ در یک فیلم اکشن مهیج بازی میکنند
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت





