سینماسینما، محسن جعفری راد:
جشن امسال انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی، به خاطر شیوه انتخاب و برگزیدگانش که به معنی دقیق کلمه،به شکل شایسته انتخاب شدند، باعث افتخار ما می شود،چون عضو آن هستیم. هر چند بیش از ۴۰۰ عضو دارد که فقط ۱۰۰ نفر نویسنده سینمایی و منتقد سینما هستند اما به هر حال با همین بضاعت از خیلی از جشنواره ها معتبرتر است.
ولی نکته ای که باعث می شود کیف ما از برگزاری جشن امسال ناکوک شود،تلاش بیهوده و نچسب برخی از افراد برای مطرح شدن و دیده شدن است. مصراق بارز این رویه، استفاده غلام عباس فاضلی از تریبون جشن برای برجسته کردن خودش است. در واقع اطلاعات عمومی ما را بالا برد! وقتی مستقیم و غیر مستقیم گفت که تحصیلات سینمایی دارد و منتقد سینماست و انتظامی ها به او زنگ می زدند. این کمبود اعتماد بنفس و استفاده از هر ابزاری برای دیده شدن،با روحیات کسانی متناسب است که قلم و نوشته هایشان دیده نمی شود و به هر شکل و قیمتی می خواهند خودشان را به عنوان منتقد به مخاطب تحمیل کنند. در صورتی که اتفاقا منتقد از دیده شدن خودش اجتناب می کند و به تاثیر متنش می اندیشد.
اگر عذر جمشید مشایخی برای تاختن به انتظامی، به خاطر کهولت سن موجه بود،هیچ توجیهی برای رفتار مبتنی بر بی احترامی فاضلی وجود ندارد. اگر قراربر تلافی باشد که از این رابطه ها خیلی از منتقدان با سینماگران داشته اند اما در شان و منزلت خودشان نمی بینند که در حال و هوای یک جشن ، انتقام خودشان را از زمین و زمان بگیرند. بلکه آداب حضور و احترام را رعایت می کنند. فاضلی کار را به جایی رساند که نوید محمدزاده که جزو کم حرف ترین بازیگران است در مواقعی که پشت میکروفن قرار بگیرد،این بار چند دقیقه و با عصبانیت حرف بزند .
نکته دیگر به نظرات فله ای فاضلی بر می گردد. به شکل فله ای و با کلی گویی می گوید که انتظامی طی سه دهه خودش را تکرار کرده در حالیکه بازی اش در گاو،ربطی به بانو ندارد و بازی اش در حکم ربطی به اجاره نشین ها ندارد. پیرمرد غرغرویی که فاضلی مثال زده، کجای گاو دیده می شود؟! رضا معروفی حکم به طور کامل فن بیانش با فیلم بانو فرق می کند و یا زبان بدنش و حرکات ظریف چشمانش در فیلم بانو که کاملا با فیلمی مثل روسری آبی تفاوت دارد. به اینها اضافه کنید بازی اش در هامون،مینای شهر خاموش، چهل سالگی و … که مصداق های فراوانی برای تنوع شخصیت ها و بازی ها قابل ذکر است اما فاضلی ها عادت کرده اند به نظرات فله ای.
گاهی یادمان می رود که یک نویسنده و منتقد، سر و کارش با کلمه ، معنی ، روشنگری و در کل خلق یک متن، مستقل از یک اثر هنری است و انتظار می رود برای تک تک حرف هایشان چه به طور مکتوب و چه به طور شفاهی ، به ضرورت و کارکرد حرف ها بنیندیشید اما متاسفانه،با جو گرفتگی و شتابزدگی باعث یک موقعیت غیر منطقی می شود؛ واقعا گله کردن از انتظامی کجا و اهدای جایزه به بهترین فیلمبردار سال کجا؟!
* سینماسینما حق پاسخگویی را برای جناب آقای غلامعباس فاضلی محفوظ می داند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از کتاب زنده یاد جمشید مشایخی / گزارش تصویری
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «گفت هر سه نفرشان»
- کلیپی از داریوش مهرجویی، به مناسبت زادروز این کارگردان + ویدئو
- برشی از مصاحبه با جمشید مشایخی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- لوکیشن مقدس/ درباره سقاخانهها در فیلمهای سینمایی
- یادگاریها، اسناد و تصاویر عزتالله انتظامی در موزه سینما/ گزارش تصویری
- خاطرهای که غزاله سلطانی از آخرین وداع عزتالله انتظامی با حمید سمندریان منتشر کرد + ویدئو
- گفتگوی فریدون جیرانی با مجید انتظامی/ ناگفتههای زندگی عزت الله انتظامی از زبان پسرش + ویدئو
- محمد متوسلانی از جمشید مشایخی میگوید/ خاطراتی از رودخانه و جکوزی
- برای اولین جشن تولد بدون جمشید مشایخی
- شکستی زیبا از ادبیات!/ نگاهی به فیلم «شازده احتجاب»
- آیین نکوداشت زنده یاد جمشید مشایخی برگزار شد / همه عمر دیر رسیدیم
- آیین نکوداشت جمشید مشایخی / گزارش تصویری ۲
- آیین نکوداشت جمشید مشایخی / گزارش تصویری۱
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
آقای جعفری راد، قربون شکل ماهت برم، «گاو» مال سه دهه ی پیشه؟!!! آخه عزیز دل من، اول فکر کن بعد مطلب بنویس! اینکه دیگه کاری نداره که. بعد جالبه میای غلامعباس فاضلی رو به فله ای حرف زدن متهم می کنی!!! الان خودت مثلاً خیلی فکر شده حرف زدی؟!