به گزاش سینماسینما، بهمن عبداللهی در کافه دونده نوشت: در اینکه مسعود کیمیایی به معنای واقعی کلمه «کارگردان» است شکی نیست. او ابزار سینما را می شناسد و در انتخاب درست قاب (خودش می گوید عکس) مهارت دارد و میزانسن را می شناسد. استفاده صحیحی از موسیقی در فیلم هایش می کند و بازیگر مثل موم توی دستش می ماند. مولفه ها و موتیف هایی نیز در همه آثارش می شود رصد کرد. با این تفاسیر یک مشکل عده در بیشتر آثارش دیده می شود که بی توجهی به اصل داستان و پراکنده گویی است. در واقع به نظر می رسد کیمیایی هر بار تصور می کند این آخرین فیلم او خواهد بود و از همین رو مجموعه ای از مفاهیم، پیام ها و گاه چند قصه را در فیلمش جای می دهد که هر کدام پتانسیل محوری یک فیلم واحد می توانند باشند.
در «خائن کشی» هم با چنین جهانی روبرو هستیم. فیلمی که تقریباً می شود گفت همه چیز آن خوب درآمده، از فیلمبرداری عالی و موسیقی درخشانش، از طراحی صحنه تا هدایت سیاهی لشکرها و عمده بازی ها. اما چیزی که فیلم را از اثری متوسط بالاتر نمی برد داستان سست و پرداخت ضعیفی است که فیلمنامه دارد.
فیلم با روز کسوف و سرقت بانک ملی آغاز می شود. گروهی وطن پرست جمع شده اند تا با سرقت از بانک پولی به دست دولت مصدق برسانند تا در شرایط سخت (که به واسطه ملی شدن نفت و تحریم خرید از ایران پدید آمده) کمک حال باشد. اما در این میان مقداری از اسکناس ها توسط یکی از افراد گروه به جای دیگری منتقل می شود و ماجراهای تازه ای پیش می آید.
قصه بدی نیست. هم می شود رفاقت را در آن یافت و هم خیانت را. اگر جای ناموس هم نداشته باشد می شود خواهری کتک خورده در آن گذاشت که بشود از او دفاع جانانه ای کرد. دهها شخصیت ریز و درشت هم در قصه بی مورد و بامورد جای داد که همه آنها قشنگ حرف بزنند و از نوع مونولوگ های خاطره انگیز بر زبان جاری کنند. چند سکانس از قهوه خانه و کاباره و قمارخانه و شیره کش خانه هم هست تا شخصیت ها به آن وارد و خارج شوند، بی دلیل و با دلیل. کاری اش نمی توان کرد سینمای کیمیایی همین است و طرفداران خاص خودش را دارد.
«خائن کشی» به سینمای کلاسیک بسیار نزدیک است و می شود روی پرده سینما از لحظاتش لذت برد و البته بازیگرانی مثل حمیدرضا آذرنگ را ستود.
امتیاز ۲ ستاره (متوسط)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- یادداشتی کوتاه درباره «خائن کشی»؛ تاریخ به مثابه ابزاری برای تغییر فضا
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





