«خیلی خیلی محرمانه» را میتوان از معدود آثار مستند دانست که به فعالیتهای مطبوعاتی و رسانهای پرداخته.
سینماسینما، سیدرضا صائمی: آخرین ساخته زندهیاد محمدرضا مقدسیان به قدری سرزنده و بانشاط است که درطول تماشای فیلم فراموش میکنی که کارگردان اثر دیگر نیست! انگار روح او در کالبد اثر جاری است. «خیلی خیلی محرمانه» را میتوان یک مستند تخصصی در حوزه طنز و روزنامهنگاری دانست که تماشای آن بهویژه برای من و همکاران من با لذت مضاعفی همراه خواهد بود. هم برخی از دوستان مطبوعاتی ازجمله هادی حیدری و مسعود مرعشی در آن حضور دارند و هم اینکه حرفه روزنامه نگاری و مصایب آن در این مستند بهخوبی به تصویر کشیده میشود. بااینحال میتوان گفت «خیلی خیلی محرمانه» هم در حوزه تخصصی روزنامهنگاری است هم روزنامهنگاری تخصصی به این معنی که یکی از ژانرهای مطبوعاتی که تولید نشریه طنز و فکاهی است، دستمایه روایت این مستند قرار گرفته که بهطبع رمز و رازها و مصایب و مسائل خاص خودش را دارد.
یکی از صحنههای جذاب مستند مربوط به جلسات ایدهیابی بود و اینکه چطور اخبار و رخدادهای اجتماعی انتخاب شده و به یک ایده طنازانه مثل کاریکاتور یا کارتون بدل میشود. شاید همکاران مطبوعاتی من ازجمله منتقدان که ایدههای خود را برای نوشتن از فیلمهای اکرانشده یا رخدادهای سینمایی میگیرند هم با تماشای این مستند متوجه شوند که چقدر تبدیل سوژه به طرح و نقاشی و کارتون سخت است و حتی سختتر از نوشتن. البته در «خط خطی» دو نوع تجربه طنزپردازی وجود دارد؛ طنز تصویری و طنز کلامی. هم کارتونسازان و هم طنزنویسان در آن فعالیت میکنند که هر کدام مشکلات خاص خود را دارند. در طول فیلم هم انواع چالشها، چه چالشهای بیرونی مثل ممیزیها و خط قرمزها و چه چالشهای درونی که مشکلات مربوط به تولید کارتون و طنز و فرایند چاپ و آگهی و گردش مالی نشریه وجود دارد، به تصویر کشیده میشود.
دو تمهیدی که موتیفوار در طول فیلم تکرار میشود. یکی تاکید بر اینکه همه کسانی که در «خط خطی» مشغول به فعالیت هستند، منبع و ممر درآمدشان جای دیگری است و با حقالتحریر و فروش نشریه نمیتوان چرخ زندگی را گذراند تا بر سختی و دشواری معیشت روزنامهنگاران تاکید کرده باشد. دوم خط قرمزهایی است که در جلسات و نشستهای ایدهیابی بین اعضای تحریریه ردوبدل میشود که در قسمتهایی که انتقادی است، از طریق طرح گرافیکی بر آن عبور از خط قرمز را به نمایش میگذارد. همچنین شخصیتهای کارتونی به شکل گرافیکهای انیمیشن نیز در طول فیلم در بخشهای مختلف به شکل زیرنویس یا الصاق به تصویر مورد استفاده قرار گرفته تا درنهایت فرم و محتوای مستند به یگانگی و هویت واحدی رسیده و زبان و بیان اثر به هماهنگی بیشتری برسند.
سهم بیشتر مستند در دفتر تحریریه و فضای بسته میگذرد، اما تنوع نماها و تعدد فعالیتهای تحریریه و بچههای آن موجب شده تا ریتم اثر کند نشود. ضمن اینکه فیلم از رنگآمیزی و نورپردازی جذابی برخوردار است که فضای شادی به آن میبخشد. «خیلی خیلی محرمانه» را میتوان از معدود آثار مستند دانست که به فعالیتهای مطبوعاتی و رسانهای پرداخته و حتی قابلیت تبلیغاتی برای نشریه «خط خطی» را هم دارد. تماشای این اثر میتواند مخاطب را متوجه این نشریه کند و انگیزه خرید و خواندن آن را افزایش دهد. ضمن اینکه «خط خطی» روایاتی از مصایب روزنامهنگار بودن، طنزپرداز بودن و اساسا فعالیت فرهنگی و رسانهای در این کشور را از درون و از دل خود تحریریه و با نمایش نزدیک این مصیبتها به نمایش میگذارد و مظلومیت این قشر را بدون شعارزدگی به تصویر میکشد.
کاش مسئولان فرهنگی و مطبوعاتی کشور این مستند را ببینند و برای بهبود اوضاع معیشتی و حرفهای این صنف تاثیرگذار و کمتوقع فکری کنند. تماشای این مستند برای همقطاران من در عین لذتبخش بودن، ذکر مصیبت هم هست؛ مصیبتی شیرین که اگر عشق به این کار نبود، قطعا هیچ نشریهای روی گیشهها قرار نمیگرفت. «خیلی خیلی محرمانه» خیلی آشکار و شفاف به روایت دردهای کسانی میپردازد که درد مردم را به تصویر میکشند، یا مینگارند. کوزهگرانی که همیشه از کوزه شکسته آب میخورند، اما آگاهی را به جامعه هدیه میدهند.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- مقدسیان به تصویر به عنوان محل تجلی ایده اهمیت میداد/ مقدسیان تفکر عدالتخواهی داشت
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- با اکران یک فیلم فرانسوی و سه فیلم ایرانی؛ هشتمین جلسه از فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه برگزار میشود
- دریغا و درد/ در سوگ کیومرث پوراحمد
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «درخت خاموش» مطرح شد: هنر زاییده رنج است/ سریالهای ترکیهای اصلاً شبیه واقعیت جامعه ترکیه نیست
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





