فرزانه متین-افعی تهران،سریال جدید نمایش خانگی به کارگردانی سامان مقدم و به نویسندگی پیمان معادی از پلتفرم فیلم نت قابل تماشاست که تا کنون سه قسمت آن پخش شده است.
افعی تهران،یک اثر جناییست که قاتل سریالی آن به نام افعی شناخته شده و قربانیانش متهم به آزارگری جنسی کودکان است و همه ی آن ها را با سم می کشد.
در این سریال جذاب ومعمایی بازیگرانی چون پیمان معادی،سحر دولتشاهی،آزاده صمدی،مریلازارعی،پژمان جمشیدی و هومن سیدی نقش آفرینی می کنند.
پیمان معادی در نقش آرمان بیانی،منتقد سینماست که رک گویی از صفت بارزش به شمار می رود و آرزویش این است که تا ۵۰ سالگی اش که چیزی به آن نمانده است،فیلم بسازد و از قضا دست روی سوژه ملتهب و جنایی افعی تهران گذاشته است .فیلمنامه ایی که از پلیس تا وزارت ارشاد دست به سانسورش زده اند.
با پخش این سه قسمت از سریال باید گفت سامان مقدم،خارج از بحث جزییات،یک سریال شسته و رفته تحویل مخاطبان داده است و امیدوارم که مانند سایر سریال های دیگر که در ابتدا در اوج هستند و سپس در ورطه ی سقوط افتادند،این سریال این گونه نباشد.هر چند با پخش چند قسمت ابتدایی،نمی توان نظر قطعی داد.
فیلم به خوبی دست روی معضلات اجتماعی گذاشته است از جملهپیشنها نقش از سوی سرمایه گذار برای دوست دخترش،رابطه یک پیرمرد(پدر آرمان که در قسمت اول می میرد) با یک دختر جوان،ترافیک،دست فروشی یک دانشجوی فوق لیسانس سینما،سختی و مشکل در پیدا کردن دارو در ناصر خسرو،بالا رفتن هر روزه قیمت داروهای کمیاب،شکست عاطفی و بیگانه بودن پدر با پسرش که حاصل طلاق است.
ریتم سریال تا اینجا موفق عمل کرده و بازیگران به خوبی در جایگاهشان قرار دارند اما نقش آرمان بیانی به خوبی در قد وقواره و قامت پیمان معادی نشسته است.منتقدی که خود دچار فروپاشی روانی است و این نقب زدن به دوران کودکی،رابطه اش با پدر و شاهد بودن مرگ مادرش از کلیدی ترین پیام های فیلم است که بیانی را فردی عصبی ،خشمگین و غرغرو نشان می دهد.اما هدف آرمان از آمدن به تراپیست با بازی تقریبا خنثی سحر دولتشاهی چیست؟آیا او می خواهد گذشته اش را روانکاوی کند یا کمکش کند که با آرامش فیلمش را به سرانجام برساند؟
یکی دیگر از مباحث مهم این سریال،نقد به سانسور و ممیزی است ،منتقدی که مخالف سانسور است اما فیلمنامه اش زیر تیغ سانسور قرار دارد.
یکی از ایراداتی که به فیلم گرفته شده اینست جزییاتی از جنایت ارائه نمی دهد.شاید فیلمساز می خواهد در آینده مخاطب این جزییات را با پیدا شدن قاتل از چشم آرمان به آن نگاه کند.
در نهایت باید گفت که با دستگیری افعی تهران چه رابطه ای بین قاتل و آرمان است .آشنا پنداری و فروپاشی آنی در شخصیت بیانی به هنگام دیدن قاتل ،سریال را به کدام سمت و سو خواهد برد؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری