فرزانه متین-افعی تهران،سریال جدید نمایش خانگی به کارگردانی سامان مقدم و به نویسندگی پیمان معادی از پلتفرم فیلم نت قابل تماشاست که تا کنون سه قسمت آن پخش شده است.
افعی تهران،یک اثر جناییست که قاتل سریالی آن به نام افعی شناخته شده و قربانیانش متهم به آزارگری جنسی کودکان است و همه ی آن ها را با سم می کشد.
در این سریال جذاب ومعمایی بازیگرانی چون پیمان معادی،سحر دولتشاهی،آزاده صمدی،مریلازارعی،پژمان جمشیدی و هومن سیدی نقش آفرینی می کنند.
پیمان معادی در نقش آرمان بیانی،منتقد سینماست که رک گویی از صفت بارزش به شمار می رود و آرزویش این است که تا ۵۰ سالگی اش که چیزی به آن نمانده است،فیلم بسازد و از قضا دست روی سوژه ملتهب و جنایی افعی تهران گذاشته است .فیلمنامه ایی که از پلیس تا وزارت ارشاد دست به سانسورش زده اند.
با پخش این سه قسمت از سریال باید گفت سامان مقدم،خارج از بحث جزییات،یک سریال شسته و رفته تحویل مخاطبان داده است و امیدوارم که مانند سایر سریال های دیگر که در ابتدا در اوج هستند و سپس در ورطه ی سقوط افتادند،این سریال این گونه نباشد.هر چند با پخش چند قسمت ابتدایی،نمی توان نظر قطعی داد.
فیلم به خوبی دست روی معضلات اجتماعی گذاشته است از جملهپیشنها نقش از سوی سرمایه گذار برای دوست دخترش،رابطه یک پیرمرد(پدر آرمان که در قسمت اول می میرد) با یک دختر جوان،ترافیک،دست فروشی یک دانشجوی فوق لیسانس سینما،سختی و مشکل در پیدا کردن دارو در ناصر خسرو،بالا رفتن هر روزه قیمت داروهای کمیاب،شکست عاطفی و بیگانه بودن پدر با پسرش که حاصل طلاق است.
ریتم سریال تا اینجا موفق عمل کرده و بازیگران به خوبی در جایگاهشان قرار دارند اما نقش آرمان بیانی به خوبی در قد وقواره و قامت پیمان معادی نشسته است.منتقدی که خود دچار فروپاشی روانی است و این نقب زدن به دوران کودکی،رابطه اش با پدر و شاهد بودن مرگ مادرش از کلیدی ترین پیام های فیلم است که بیانی را فردی عصبی ،خشمگین و غرغرو نشان می دهد.اما هدف آرمان از آمدن به تراپیست با بازی تقریبا خنثی سحر دولتشاهی چیست؟آیا او می خواهد گذشته اش را روانکاوی کند یا کمکش کند که با آرامش فیلمش را به سرانجام برساند؟
یکی دیگر از مباحث مهم این سریال،نقد به سانسور و ممیزی است ،منتقدی که مخالف سانسور است اما فیلمنامه اش زیر تیغ سانسور قرار دارد.
یکی از ایراداتی که به فیلم گرفته شده اینست جزییاتی از جنایت ارائه نمی دهد.شاید فیلمساز می خواهد در آینده مخاطب این جزییات را با پیدا شدن قاتل از چشم آرمان به آن نگاه کند.
در نهایت باید گفت که با دستگیری افعی تهران چه رابطه ای بین قاتل و آرمان است .آشنا پنداری و فروپاشی آنی در شخصیت بیانی به هنگام دیدن قاتل ،سریال را به کدام سمت و سو خواهد برد؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





