سینماسینما _فرزانه متین-ترس از دست دادن عشق و ترس از دوباره عاشق شدن دو مقوله اساسی و مهم در روانشناسی فردی است.شخصی که ترس از دست دادن عشق را تجربه کرده باشد در ضمیر ناخودآگاهش از عاشق شدن دوباره هراس دارد.ترسیم کردن این بخش مهم از ذات ناهشیار انسان بر پرده ی نقره ای سینما شاید در نگاه اول آسان باشد و چه بسا برخی از کارگردان ها به این سوژه پرداخته اند اما باید گفت نیکی کریمی با ساخت فیلم آتابای و یک فیلنامه تر و تمیز به دور از شاخ و برگ های اضافی،جادوی عشق را رهسپار سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر کرد.
آتابای فیلمی است که حرفی برای گفتن دارد و یک سر و گردن از سایر فیلم های درام عاشقانه بالاتر است.کریمی با ساخت این فیلم نشان داد حق شاگردی مرحوم عباس کیارستمی را به خوبی ادا کرده است.آتابای با لهجه شیرین آذربایجانی نماهای زیبا و بکر آذربایجان غربی ما را مسحور خود می کند.کاظم با بازی هادی حجازی فر در نقش فردی سرسخت،بد عنق و تند مزاج که در شهر خوی آتابای صدایش می کنند قرار است دست مخاطب را بگیرد و او را به عمق عشقی نافرجام ببرد که حاصلش شده یک مرد عبوس.از این رو بیننده نمی تواند با آتابای ارتباط برقرار کند بلکه حتی از او متنفر می شود.اما باید گفت این حس را در ابتدای فیلم که روندی کند دارد می توان حس کرد،به تدریج نقش ها جان می گیرند با پیدا شدن سر وکله ی جواد عزتی ،دوست قدیمی آتابای،رازها بر ملا می شوند و مخاطب متوجه می شود عشق این بلا را سر آتابای آورده است.نیکی کریمی چندین محور عشقی را در داستانش گنجانده؛عشق دوران جوانی آتابای،عشق خواهر آتابای به جواد عزتی و ازدواج با شخصی دیگر ،عشق دوست آتابای به خواهرش که سرانجام منجر به خودسوزی خواهر آتابای می شود و سرانجام عشق جدید آتابای به یک دختر شیرازی،سیما با بازی دلچسب سحر دولتشاهی،که دل سنگ کاظم را نرم کرده است.
این تزریق قطره چکانی عشق به فیلم،سحر و افسونی است که مدت ها در سینما خبری از آن نبود.
فیلم افت و خیز چندانی ندارد در واقع کارگردان و حجازی فر در مقام نویسنده هم نخواسته اند فیلمی پرتنش به مخاطب نشان دهند.آتابای در یک روایت ۱۰۰ دقیقه ای به قصه عشق های نافرجام می پردازد،عشق هایی که اکثر افراد آن را درک کرده و با آن درد کشیده اند.قهرمان اصلی در این فیلم آتابای نیست بلکه عشق است.
جدا از کارگردانی بی نظیر کریمی،ما با قاب بندی های حرفه ای در فیلم روبه رو هستیم،نه تصاویری از شمال را به ما نشان می دهد و نه جزیره های جنوب را بلکه مناطق زیبای آذربایجان.زیبایی شناسی هنری و بصری توجه بیننده را به خود جلب و موسیقی سنتی نیز فیلم را دلنشین تر می کند.
در یک جمله باید گفت فیلم با سادگی شروع می شود و به دور از پیچیدگی به پایان می رسد.آتابای نشان می دهد که نیکی کریمی در مقام کارگردانی به پختگی رسیده است و باید منتظر آثار خاص از وی باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ادب مرد به ز دولت اوست
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- «آتابای» از ماه آینده در ترکیه اکران میشود
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- «دینامیت» در صدر فیلمهای پرفروش ۱۴۰۰
- تبریزیهای افراشته در باد/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- کارکرد دراماتیک سیگار در فیلم «آتابای»
- «آتابای»؛ فرجام مردی که از عشق تمرد کرد
- اکران مردمی «آتابای» در مشهد + عکس
- ژان میشل فرودون، منتقد سینمایی فرانسوی: «آتابای» گواهى بر آزادی درونى فیلمساز است
- تسنیم : آتابای فیلمی افسرده و زاویهدار با فرهنگ ایرانی است
- مفاهمه و مکاشفه/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- آخرین آمار فروش دو فیلم تازه اکران شده در سینماها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- دومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر / گزارش تصویری
- تأملی بر فضای شنیداریِ «منطقهی دلخواه»/ خارجِ قاب، کمی آنسوتر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- جشنواره فیلم ساندنس در ایستگاه پایانی/ جایزه جشنواره آمریکایی به دو فیلم ایرانی
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت