سینماسینما _فرزانه متین-ترس از دست دادن عشق و ترس از دوباره عاشق شدن دو مقوله اساسی و مهم در روانشناسی فردی است.شخصی که ترس از دست دادن عشق را تجربه کرده باشد در ضمیر ناخودآگاهش از عاشق شدن دوباره هراس دارد.ترسیم کردن این بخش مهم از ذات ناهشیار انسان بر پرده ی نقره ای سینما شاید در نگاه اول آسان باشد و چه بسا برخی از کارگردان ها به این سوژه پرداخته اند اما باید گفت نیکی کریمی با ساخت فیلم آتابای و یک فیلنامه تر و تمیز به دور از شاخ و برگ های اضافی،جادوی عشق را رهسپار سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر کرد.
آتابای فیلمی است که حرفی برای گفتن دارد و یک سر و گردن از سایر فیلم های درام عاشقانه بالاتر است.کریمی با ساخت این فیلم نشان داد حق شاگردی مرحوم عباس کیارستمی را به خوبی ادا کرده است.آتابای با لهجه شیرین آذربایجانی نماهای زیبا و بکر آذربایجان غربی ما را مسحور خود می کند.کاظم با بازی هادی حجازی فر در نقش فردی سرسخت،بد عنق و تند مزاج که در شهر خوی آتابای صدایش می کنند قرار است دست مخاطب را بگیرد و او را به عمق عشقی نافرجام ببرد که حاصلش شده یک مرد عبوس.از این رو بیننده نمی تواند با آتابای ارتباط برقرار کند بلکه حتی از او متنفر می شود.اما باید گفت این حس را در ابتدای فیلم که روندی کند دارد می توان حس کرد،به تدریج نقش ها جان می گیرند با پیدا شدن سر وکله ی جواد عزتی ،دوست قدیمی آتابای،رازها بر ملا می شوند و مخاطب متوجه می شود عشق این بلا را سر آتابای آورده است.نیکی کریمی چندین محور عشقی را در داستانش گنجانده؛عشق دوران جوانی آتابای،عشق خواهر آتابای به جواد عزتی و ازدواج با شخصی دیگر ،عشق دوست آتابای به خواهرش که سرانجام منجر به خودسوزی خواهر آتابای می شود و سرانجام عشق جدید آتابای به یک دختر شیرازی،سیما با بازی دلچسب سحر دولتشاهی،که دل سنگ کاظم را نرم کرده است.
این تزریق قطره چکانی عشق به فیلم،سحر و افسونی است که مدت ها در سینما خبری از آن نبود.
فیلم افت و خیز چندانی ندارد در واقع کارگردان و حجازی فر در مقام نویسنده هم نخواسته اند فیلمی پرتنش به مخاطب نشان دهند.آتابای در یک روایت ۱۰۰ دقیقه ای به قصه عشق های نافرجام می پردازد،عشق هایی که اکثر افراد آن را درک کرده و با آن درد کشیده اند.قهرمان اصلی در این فیلم آتابای نیست بلکه عشق است.
جدا از کارگردانی بی نظیر کریمی،ما با قاب بندی های حرفه ای در فیلم روبه رو هستیم،نه تصاویری از شمال را به ما نشان می دهد و نه جزیره های جنوب را بلکه مناطق زیبای آذربایجان.زیبایی شناسی هنری و بصری توجه بیننده را به خود جلب و موسیقی سنتی نیز فیلم را دلنشین تر می کند.
در یک جمله باید گفت فیلم با سادگی شروع می شود و به دور از پیچیدگی به پایان می رسد.آتابای نشان می دهد که نیکی کریمی در مقام کارگردانی به پختگی رسیده است و باید منتظر آثار خاص از وی باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- «آتابای» از ماه آینده در ترکیه اکران میشود
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- «دینامیت» در صدر فیلمهای پرفروش ۱۴۰۰
- تبریزیهای افراشته در باد/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- کارکرد دراماتیک سیگار در فیلم «آتابای»
- «آتابای»؛ فرجام مردی که از عشق تمرد کرد
- اکران مردمی «آتابای» در مشهد + عکس
- ژان میشل فرودون، منتقد سینمایی فرانسوی: «آتابای» گواهى بر آزادی درونى فیلمساز است
- تسنیم : آتابای فیلمی افسرده و زاویهدار با فرهنگ ایرانی است
- مفاهمه و مکاشفه/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- آخرین آمار فروش دو فیلم تازه اکران شده در سینماها
- انتقاد تسنیم از سینماداران به خاطر توجه بیشتر به فیلمهای سخیف و کم توجهی به فیلمهای جدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی