سینماسینما، رضا حسینی:
«ایتالیا ایتالیا» بهعنوان نخستین فیلم کارنامه کاوه صباغزاده در مقام کارگردان، نهفقط یکی از متفاوتترین فیلمهای سیوپنجمین دوره جشنواره فجر بود، بلکه میتوان آن را یکی از تجربههای نوی سینمای ایران در سالهای اخیر تلقی کرد؛ فیلمی که بهراحتی میتواند جایی از سینمای بدنه و تجاری ایران را بهدرستی و به دور از ابتذال پُر کند و در گیشه با استقبال تماشاگران مواجه شود؛ فیلمی که بر اساس شناخت درست از سینما و داستانگویی ساخته شده و البته با فراتر رفتن از این قلمروها – که آشکارا برای سازندهاش کافی نبوده – به اثری درخور توجه بدل شده است. بهعنوان مثال به فصل جشن عروسی دقت کنید تا ببینید این فیلمساز جوان چطور از دام کلیشههای سینمای ایران در پرداخت این فصل جسته است.
از دیگر نقاط قوت «ایتالیا ایتالیا» باید به بازی دیدنی و جذاب سارا بهرامی در نقش برفا اشاره کرد که در کنار بازی رویهمرفته قابل قبول حامد کمیلی در نقش نادر برفکوبان، اولین برگ برنده فیلم به شمار میرود؛ چون در فیلمهای رمانتیک یا کمدی رمانتیک به دلیل قابل پیشبینی بودن روال داستان و اتفاقهای احتمالی، بازیها و شیمی دو بازیگر اصلی اهمیت ویژهای پیدا میکند و اگر رابطه و بدهبستان آنها برای تماشاگر فاقد جذابیت باشد، دیگر چیزی برای فیلم باقی نمیماند. علاوه بر این، «ایتالیا ایتالیا» گاه به ترکیب بازیگوشانهای از موسیقی و تدوین بدل میشود و بهنوعی حالوهوای موزیکال پیدا میکند. البته در این مورد هم فیلم دائم از خودش کپی نمیکند و هر بار این فصلها را با چاشنی تازهای همراه میکند، که در اوایل داستان بیشتر چاشنی فانتزی و رویاپردازیهای نادر دستمایه پرداخت قرار گرفته است و در نیمه دوم، چاشنی طنز، مثل فصل انتقام با شمایل و سلاحی که آرنولد شوارتزینگر در «ترمیناتور۲: روز قضاوت» (جیمز کامرون/ ۱۹۹۱) را به یاد میآورد.
اصلا یکی از جذابیتهای «ایتالیا ایتالیا» همین ادای دینها و ارجاعهای سینماییاش است؛ از پوستر فیلمهای مهم تاریخ سینما که درها و دیوارهای خانه محل زندگی شخصیتهای اصلی را مزین کرده است، تا چیدمان و میزانسنهای مشابهی که نمونه ایرانی تمامعیارش «هامون» (داریوش مهرجویی/ ۱۳۶۸) است. اما از دل همین ارجاعهای سینمایی میتوان به بزرگترین مشکل فیلم رسید. بخش میانی داستان از نظر تماتیک و ساختار، یادآور «روز موش خرما» (هارولد رمیس/ ۱۹۹۳) است که در آن سعی شده است روزمرگی شخصیت نادر در اوج فروپاشی رابطه و زندگیاش با برفا، در قالب تکرار بیثمر روزهایی به نمایش گذاشته شود که با قطع کردن صدای زنگ (ترانه؟) تلفن همراه آغاز میشوند. در اینجا مشکل، عدم همخوانی این بخش با بخشهای قبل و بعد است که بهطور چشمگیری به ساختار فیلم صدمه زده است. عجیبتر اینکه پس از تاکیدهای مختلف بر این روزمرگی و بیثمری، فیلم به گذشته و اوج خوشی زن و مرد برمیگردد! موضوعی که با نمایش فصلها و سیر خطی روایت هم در تضاد قرار میگیرد. بهعلاوه، لحن فیلم یکدست نیست و در بخش میانی بر خلاف ابتدا و انتهای داستان، به جای یک درام رمانتیک با چاشنیهای فانتزی و طنز، با یک ملودرام زن و شوهری مواجه میشویم و فراز و فرود رابطه نادر و برفا در اولویت قرار میگیرد.
شتابزدگی در تولید و کمتجربگی فیلمساز از عوامل اصلی بروز چنین وضعیتی است. صباغزاده جایی درباره فیلم گفته است: «پیش از ساختن فیلم تصورم این بود که فیلمنامهای ساده را برای شروع کار فیلمسازی انتخاب کردهام. اما سخت در اشتباه بودم. این را زمانی فهمیدم که تولید آغاز شده بود و خودم را در مواجهه با فیلمی پرجزئیات دیدم؛ فیلمی شلوغ و بسیار سخت.» اما شتابزدگی در تولید یکی از معضلهای آثار امسال جشنواره فجر بود که بهعنوان مثال در «ایتالیا ایتالیا» جایی خودش را نشان میدهد که سایه میکروفون در اولین ملاقات نادر و برفا با شخصیت همایون ارشادی، روی صورت سارا بهرامی دیده میشود. در این خصوص میتوان به موقعیتهای دمدستی در ساختار فیلم هم اشاره کرد که به منظور دادن اطلاعات و شخصیتپردازی تعبیه شدهاند، ازجمله دیالوگهای ابتدای فیلم با شاگرد خصوصی نادر. پس از جشنواره خبر رسید که سازندگان «ایتالیا ایتالیا» برای اکران عمومی فیلم، قصد تدوین دوباره دارند. از اینرو جای امیدواری است که در زمان نمایش عمومی شاهد نسخهای شستهرفتهتر باشیم و با انرژی بیشتری به انتظار دومین فیلم کاوه صباغزاده بنشینیم.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نوذر آزادی درگذشت
- احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰
- کوتاه درباره فیلمهای «بی همه چیز» و «رمانتیسم عماد و طوبا»
- یک تله فیلم مفرح/ نگاهی به فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»
- هوای تازه اما به چه قیمت؟!/ نگاهی به فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»
- نمایش «لینا» در جشنواره «صوفیه منار» بلغارستان
- نمایش «ایتالیا ایتالیا» در جشنواره چنای هند
- مهدی صباغزاده: اکران فیلمهای خارجی سینمای ایران را ورشکسته میکند
- پروژه بعدی کارگردان «ایتالیا ایتالیا» چه خواهد بود؟
- چند نکته درباره صدای «ایتالیا ایتالیا»/ منفی در منفی
- «ایتالیا ایتالیا»؛ تنفس در فضایی تازه
- نگاهی به فیلم ایتالیا ایتالیا/ زوال عشق
- اولین اکران مردمی فیلم “ایتالیا ایتالیا” با حضور حامد کمیلی و سارا بهرامی
- رونمایی از پوستر یک فیلم کمدی با پس زمینه کشور چکمه
- اکران همزمان «ایتالیا ایتالیا» در دبی، ترکیه و آلمان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد