سینماسینما، افشین اشراقی – باندِ صوتی، جدا از جنبهی تحلیلی، میتواند معیاری باشد برای سبکسنگینکردنِ فیلمها. این نکتهایست که اغلبْ در نقد و بررسیها نادیده گرفته میشود. بله، پرداختن به صدا (در نقد فیلم) مرسوم نیست و اولویت با تصویر (فرم بصری و روایی) است. لابد چون خیلیها سینما را مدیومی صرفاً دیداری میدانند و یا دستکم در نقدهایشان چنین مینمایند. پس، کی نوبت به صدا میرسد؟ شاید فقط وقتی که سازندگان (بهطور مشخص تیم صدا و کارگردان و همچنین فیلمنامهنویس) استراتژیای را برای صدا در نظر گرفته باشند و ایضاً منتقد نیز، فارغ از موفقبودن یا نبودنشان، از درکِ فضای شنیداری عاجز نباشد. جالب اینکه شماری از منتقدان، گاهی روی کوچکترین جنبههای تکنیکیِ مرتبط با تصویر انگشت میگذارند و موشکافانه بررسیشان میکنند اما حتی نیمی از آن ریزبینیها را خرجِ صدا نمیکنند و نگاهشان به صدا، در بهترین حالت، محدود میشود به اشارههایی کوتاه و توصیفی.
اتفاقاً اگر بنا باشد با نگاهی ارزشگذارانه سراغِ فیلمها برویم، صدا ملاکِ خوبی برای تمیز دادنِ سره از ناسره است. چون صدا معمولاً به عنوان عنصری نامنعطف و تحمیلی شناخته میشود. در حکمِ «چیزی» که باید باشد، همانگونه که هست. و این همان نگرشیست که سازندگانِ ایتالیا ایتالیا نیز به صدا داشتهاند. ایتالیا ایتالیا نهتنها از ظرفیتهای نهان و آشکار و بیبدیلِ صدا هیچ استفادهای نکرده، که لغزشهای آشکاری هم در این زمینه داشته است. این بین شاید بتوان روی چند جلوهی کوچک انگشت گذاشت (نه با نگاهی تحسینآمیز، بلکه صرفاً بهخاطرِ جاگذاریشان). برای نمونه: در اوایلِ فیلم ما در حال سِیر کردن در رؤیاهای آرزومندانهی نادر (حامد کمیلی) هستیم که به یکباره و با به صدا درآمدنِ زنگِ آیفون، پرت میشویم به زندگیِ روزمرهاش.
فیلم برای پیشبردنِ روایت و پرداختن به شخصیتِ نادر و بیانِ احوالاتِ درونیاش، در کنار گفتوگو، از نریشن و تکگوییِ درونی نیز استفاده کرده است و ما تقریباً در سراسرِ فیلم صدای نادر را میشنویم؛ البته اغلب، آزاردهنده و گوشخراش. چرا؟ چون «شینِ» حامد کمیلی بدجور میزند. در دنیای عینی هستند کسانی که اصواتِ صفیری (مثلاً س و ش) را غلیظ و با تأکید ادا میکنند؛ بعضیها سهوی و بعضیها هم عمدی. دستهی اول نحوهی تلفظشان همینجوریست، بی ادا و اطوار. اما دستهی دوم اینطور بیانکردن را – جدی یا شوخی – نشانهی باکلاسبودن میدانند و راهی برای عشوهگری. اما اصوات صفیری (در مدیومهای شنیداری و دیداری-شنیداری) نویزی نامطلوباند و کنترلکردنشان راه دارد. مگر اینکه رها کردنشان به امان خدا عمدی باشد و منظورِ خاصی پشتشان. نقصی را که وصفاش آمد، میشد نشنیده گرفت اگر متعلق به شخصیتی فرعی بود. اما همانطور که اشاره شد صدا از آنِ شخصیتِ اصلیِ فیلم است؛ هماو که دائم وراجی میکند. بهطبع، نریشنها و تکگوییهای درونی در استودیو (یا لااقل شرایطی مشابهِ آن) ضبط شدهاند. که اگر چنین نباشد باز هم انتقاد به قوت خود باقیست: چرا سازندگان اینقدر راحت از کنارِ این مسئله گذشتهاند؟
نکتهی دیگر اینکه در طولِ فیلم، صدا بارها و بارها بم و کمی گنگ میشود. این نقص بهویژه در نریشنها مشهود است. که احتمالِ قریببهیقین برمیگردد به نسخهی در حال اکران. نگارنده فیلم را در سینما عصر جدیدِ گرگان تماشا کرد و برای آنکه مطمئن شود مشکلِ مزبور از سیستمِ صوتی نیست، از آپاراتچی دربارهاش پرسید. جواب البته منفی بود؛ مثل نظرِ نگارنده دربارهی صدا و کلیتِ فیلم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز اکران «جوجه تیغی» از چهارشنبه/ فیلم پربازیگر مستانه مهاجر در راه سینماها
- «مرداب» سریال جدید شبکه نمایش خانگی
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- از ۷ فروردین با بلیت ۱۰۰هزارتومانی؛ نمایشی به کارگردانی هادی مرزبان در تئاتر شهر روی صحنه میرود
- نوذر آزادی درگذشت
- آغاز پخش سریال «خوب، بد، جلف: رادیو اکتیو» از جمعه
- دیکتهای پرغلط/ نگاهی به فیلم «سازهای ناکوک»
- سازهای ناکوک فیلمنامه/ نگاهی به فیلم «سازهای ناکوک»
- گزارش تصویری از فیلم «جوجه تیغی»
- «جمشیدیه» به صورت آنلاین اکران میشود
- پایان فیلمبرداری فیلم «آهو»
- رونمایی از پوستر فیلمی با بازی مهران احمدی و حامد کمیلی
- حامد کمیلی بر تخت پادشاهی مینشیند
- نمایش «ایتالیا ایتالیا» در جشنواره چنای هند
- مهران رنجبر در گفتوگو با سینماسینما/ حضورم در مجموعه «دورهمی» اشتباه بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند