سپیده ابرآویز
۱٫ برادرم خسرو یک ملودرام خانوادگی سر راست است .قصه اش را بی هیچ پیچ و تابی می گوید و تمام.
۲٫ ناصر عاقل است و موفق ، خانواده دارد ، خودش و همسرش پزشک اند و حالا محبور است برای مدتی از برادر نیمه روانی اش خسرو نگه داری کند.
۳٫ اما فیلم حرفی فراتر از این دارد.اگر بیماری روانی به طور ژنتیک و در ادامه اکتسابی در این خانواده وجود دارد به مرور در می یابیم کسی که علایم بارز تری از عقده های حقارت ، خشم های نهفته و وسواس فکری دارد ناصر است.
۴٫خسرو یک بیمار دو قطبی است در دوران سرخوشی دوست دارد فضای سرد و افسرده خانه ناصر را بشکند، دوست دارد به حال خودش باشد و زندگی را چنان که تعریف کرده ، احساس کند .
۵٫ تعارض و تضاد این دو شخصیت بیمار نقطه عطف فیلم برادرم خسرو است . ناصر هاشمی با چهره سرد و فیزیک عصا قورت داده اش نقش ناصر را باور پذیر می کند. شهاب حسینی هم خسرو می شود و در حد یک ملودرام خانوادگی مایه می گذارد که بد نیست اما می توانست بهتر باشد.
۶٫ احسان بیگلری کارگردانی قابل قبولی ارایه می دهد .تلاشش را در بازی گیری می کند و در این بین هنگامه قاضیانی در نقش همسر ناصر خوب در می اید.اگرچه انگار یواش یواش قرار پیدا و پنهانی برای تکرار این آرامش لیدی وار در تمام نقش های قاضیانی از پیش گذاشته شده است.
۷٫برادرم خسرو گاهی به مجید اقای حوبچی سوته دلان شبیه می شود. حسادت و کینه های برادر دیگر را به همان شیوه نمایش می دهد و گاهی شبیه مرد بارانی .خسرو شبیه داستین هافمن می شود .معصوم و دوست داشتنی .انگار خسروی پایان فیلم مجید اقای جوبچی بارانی با امضای جدید احسان بیگلری است.
۸٫ فیلم لحظاتی (مثل تکرار پی در پی رفتارهای عصیانی خسرو و واکنش های مشابه ناصر ) در جا می زند .اما خوشبختانه به آزاردهندگی نزدیک نمی شود.
۹٫ سکانس مکالمه ناهید و ناصر در خانه ناصر و تبادل اطلاعات تکراری کمکی نمی کند و هیچ تاثیر دراماتیکی ندارد .
۱۰٫می شد که فیلم در همان اتاق ای سی یو و نمای پشت شیشه تمام شود.شاید این پایان باز به فضای حسی و تاثربرانگیز فیلم کمک بیشتری می کرد.چون از اینجا به بعد فیلم عملا هیچ حرف و اتفاق تازه ای ندارد جز خبر خوش بهبودی خسرو (که به شکل سلیقه ای می شد باشد یا نباشد )
۱۱٫ همین که برادرم خسرو یک فیلم سرراست و بی ادعاست و دنبال حرف های عجیب غریب نمی گردد برای کشاندن یک خانواده به سینما کافی است.حتی اگر یک اتفاق خارق العاده نیفتاده باشد
برچسبها: برادرم خسرو, شهاب حسینی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- درباره «رها»/ تاراج
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





