سینماسینما، منوچهر دینپرست:
اگرچه برخی بیآبرویی را بزرگترین مصیبت میدانند، اما لگدکوب کردن انسانیت نیز با تمام ابعادش میتواند بزرگترین مصیبت در نوع خود باشد. کسی که در تمامی ابعاد وجودیاش ساحات اخلاقی و وجدانی را زیر پا میگذارد و زندگی را به کام دیگری تلخ و ناگوار میکند، زمینههای نابهسامانی را در حیات خویش و دیگری رقم میزند. حال این نابهسامانی میتواند در رابطه دختر و پدری باشد که یکی اسیر عشقی نافرجام و ناسنجیده شده و دیگری در گرداب حفظ آبرو همه چیز را در خود فرو میبرد. فیلم «زمانی دیگر» فیلمی سراسر التهاب و اعتراض به منظومهای از حفظ آبرو و عشق نافرجام است. داستانی کهنه و نخنما که در ادبیات اقوام و قبایل خاورمیانه بسیار و مثالزدنی است. چه دخترانی که سر در گور بردند و پدرانی سینه سپر کرده و بر طبل حفظ آبروی خود کوبیدند، اما نتیجه همان شد که بود. اما در فیلم «زمانی دیگر» کارگردان سعی کرده با اندکی گذار از این داستان تکراری زمینههایی از جدال سنت و مدرنیته، یا جدال باورهای قدیمی و رویکردهای جدید به آن بیفزاید تا شاید راه نجاتی برای آن بیابد. او با خلق فضاهای ملتهب و دیالوگهایی که میتواند زمینههای این جدال را پررنگ کند، بر واقعگرایی فیلم تمرکز کرده است. او سعی کرده فیلمی بر اساس جنس زمانه ما بسازد که گویای احوال روزگار ما باشد. صدای جیغ و حزن دختر اگرچه نشان از مظلومیت اوست، اما کارگردان با تاکید بر این فضای اغراقشده مخاطب را همراه با خود میبرد تا با دختر همدردی کنیم؛ همدردیای از جنس «حق با توست». اما سنجش مرز میان حق و باطل در سرزمینی یخزده که معیار فقط خرافات و باورهای کهنه است، بسیار سخت و دشوار است. چراکه تصویر ما از پدر در فیلم بسیار وحشتناک و دژخیم است. ما او را در قامت هیولایی میبینیم که برای نجات خود از گرداب حفظ آبرو شرایطی را فراهم میکند که تمامی شخصیتهای تاثیرگذار بر این اتفاق را باید از دم تیغ گذراند. بیرحمی و شقاوت او را در صحنهای که قصد مرگ دختر را در لبه پرتگاهی داشته، میتوان به شکلی واضح و بلورین به تماشا نشست و از اوج حماقت و نادانیاش در شگفت ماند. گویی کارگردان به جای خلق تصاویر و سکانسها میخواهد ما را با خود به جهان تودرتوی باورهایی که به زبالههای نادانی شباهت دارند، بکشاند تا شاید ما با حضور در این عالم تهی، زوال کامل انسانیت را تماشا کنیم.
از سوی دیگر، «زمانی دیگر» گویی مانیفستی اخلاقی نیز هست. او ما را در چالشهای مختلفی قرار میدهد از دختری که عشقی نافرجام را از سر گذرانده و از پسری که او را رها کرده و از پدری که از زندان درآمده و از پزشکی که قصد کمک به دختری بیپناه دارد و از مادری که محکوم به زجر است. تمامی اینها را میتوان در منظومه اخلاقی بررسی کرد، اما شاید کانون حوادث فیلم را باید در امر ناممکنی دید که ممکن شد. هیولایی که قصد مرگ دخترک را کرده و دل سیاهش به تباهی او راضی شده و سرانجام به شکل معجزهآسایی به رهایی دخترک رضایت میدهد و سر بر آستان بخشش و شفقت میگذارد. نمایی اخلاقی از فیلم اگرچه راضیکننده است، اما نمیتواند ساختار آن را تحت تاثیر قرار دهد.
بههرروی، فیلم اگرچه تلخ و شوکآور است، اما باید پذیرفت که شوک آن در لایههای باورهای مشمئزکنندهای است که نمیتوان از آن بهراحتی حتی در زندگی بهاصطلاح مدرن هم رها شد. شوک فیلم به مخاطب جدیتر از آن چیزی است که میبینید. کارگردان با پرسه زدن در لابهلای مصیبتها و خرافات یک به یک همه اجزای فیلم را به اعتراف میکشد. اگرچه حرکت کارگردان آرام و به دور از تصاویر کشدار است، اما باید مصالح و مضامینی را که در دست دارد، بهدقت نگریست. او با همین مضامین توانسته چهارچوبی از رئالیسم اجتماعی هیولایی را از جامعه ما نشان دهد که یا برای عدهای بسیار غریب و باورنکردنی است، یا آنقدر جدی است که مسخشده در برابر آن میایستند. مسخشدگی آنها نشان از دیدن جزئیات فلاکت است. کارگردان عمدا کارناوالی از فروریزی نظام فروپاشیشده روحهای سرگردانی را که در حفظ آبرو همچنان اسیرند، به تصویر میکشد.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





